آیت الله مکارم شیرازی مطرح ؛ضرورت اهتمام ورزی به بحث اخلاق در حوزه های علمیه

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر ضرورت اهتمام ورزی به بحث اخلاق در حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: طلاب برای اینکه مردم را به اسلام دعوت کنند باید اخلاق اسلامی را به صورت عملی به آنها نشان دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در جلسه درس اخلاق ویژه طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و خانواده های آنها که امشب در مسجد حوزه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه اخلاق اسلامی گام مؤثری برای تحول در حوزه علمیه به حساب می آید، گفت: عقائد، احکام و اخلاق اسلام را تشکیل می دهند؛ البته ناگفته نماند که بخش مهمی از اسلام را اخلاق تشکیل می دهد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در ابتدای درس خارج خودشان دقایقی را به حدیث خوانی اختصاص می دهند، اظهار داشت: اساتید حوزوی باید جایگاه درس اخلاق را در جلسات تدریس خودشان در نظر داشته باشند و به آن اهتمام بیشتری بورزند.

وی ادامه داد: درس اخلاق باید در سایه آیات و روایات پیش برود، چون درس اخلاقی که در سایه آیات و روایات نباشد در نهایت به عرفان التقاطی و کاذب تبدیل می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به تبیین دلایل ضرورت بحث های اخلاق برای حوزه علمیه پرداخت و عنوان کرد: نخستین علت این است که طلاب و خانواده هایشان الگوهای اجتماعی دینی جامعه هستند، بنابراین در صورتی که اخلاق‌مدار باشند با عملشان اسلام را نشر می دهند، همانگونه که پیامبر اکرم(ص) با اخلاق نیکو اسلام را نشر دادند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه شریفه «و یدخلون فی دین الله أفواجاً»، بیان کرد: یکی از معجزات پیامبر اکرم(ص) معجزه اخلاق نیکوی ایشان است که بیشترین زمینه را برای جذب افراد به اسلام فراهم کرد؛ نمونه بارز آن عفو عمومی ایشان در فتح مکه بود که سبب شد مردم فوج فوج وارد دین خداوند شوند.

وی افزود: طلاب برای اینکه مردم را به اسلام دعوت کنند باید اخلاق اسلامی را به صورت عملی به آنها نشان دهند، چون این موضوع سبب می شود که مردم باور کنند فضلای حوزوی دارای اخلاق اسلامی بوده و اهل رذائل اخلاقی نیستند، پس جذب اسلام می شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: طبق آماری که به دست ما رسیده است حدود ۳۰ درصد طلاق ها همان سال اول ازدواج صورت می پذیرد؛ این نشانه نبود روحیه گذشت اسلامی میان زوجین است، چرا که اگر این روحیه باشد دیگر شاهد اینهمه طلاق نخواهیم بود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم دومین علت ضرورت بحث های اخلاق برای حوزه علمیه را اینگونه توصیف کرد: حسن اخلاق بهترین راه برای طی مسیر قرب الی الله است؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند «هیچ عملی در میزان سنگین تر از خلق حسن نیست»؛ بنابراین باید در حوزه های علمیه برای اینکه طلاب روحیه اخلاق مداری داشته باشند نسبت به درس های اخلاق اهتمام بیشتری ورزید.

وی سومین علت ضرورت بحث های اخلاق برای حوزه علمیه و افزون بر آن برای جامعه اینگونه بیان کرد: از روایات و تجربیات بزرگان دین استفاده می شود که پیشرفت امور دنیوی نیز مبتنی بر اخلاق‌مداری است؛ در کتاب «غرر الحکم» از امیرمؤمنان(ع) نقل شده است که «فی‌ سِعَهِ الْاخْلاقِ کُنُوزُ الْارْزاقِ؛ گنجهای روزی‌ها، در اخلاق خوب و گسترده نهفته شده است»، بر این اساس اخلاق سرمایه اصلی بشریت است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به حدیث امام صادق(ع) «اِنَّ الْبِرَّ وَ حُسْنَ الْخُلْقِ یَعْمُرانِ الدَّیارَ وَ یَزیدانِ فِی الْاَعْمارِ»، ابراز داشت: آبادی کشورها و شهرها و بهبود مسائل اقتصادی نیز وابسته به وجود اخلاق است؛ اقوام روزگار به برکت اخلاق زنده و پویا هستند، چون قومی که بدون اخلاق باشد قومی مرده و غیر فعال است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 9