آیت الله اعرافی : دشمن به دنبال سکولار کردن حوزه است

آیت الله اعرافی گفت: غرب‌شناسی فعالانه یک ضرورت برای حوزه و روحانیت است تا بتواند با شناخت میدان اصلی، با تمدن غربی مقابله کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه امروز در اختتامیه هشتمین اجلاس منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد منطقه شمال غرب کشور که در سالن اجتماعات مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار داشت: نقش امروز روحانیت با تغییر معادلات معرفتی و تمدنی بشر تغییراتی را شاهد است.

وی با تأکید بر این‌که روحانیت عصر انقلاب باید تفاوت‌هایی با روحانیت قبل داشته باشند، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی لایه‌ها و زوایای گوناگون داشته که مهم‌ترین زاویه، تغییر معادلات قدرت معرفتی و تمدنی امروز است، مهم‌ترین رسالت امروز حوزه شناخت میدان واقعی است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به این‌که پیروزی انقلاب اسلامی ایران به برکت حوزه و روحانیت بوده است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی قدرت نظامی در منطقه و جهان را تغییر داد؛ ولی مهم‌ترین تغییر همان تغییر معادلات معرفتی و تمدنی است، که حوزه در عصر انقلاب می‌تواند از فکر و دیانت مردم صیانت کند.

آیت‌الله اعرافی شناخت معرفتی امروز و آمادگی برای تغییرات را از دیگر رسالت‌های حوزه برشمرد و گفت: غرب‌شناسی فعالانه یک ضرورت برای حوزه و روحانیت است تا بتواند با شناخت میدان اصلی، با تمدن غربی مقابله کنند، برای این مقابله به نظامات علمی و تخصصی در حوزه‌ها نیاز داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر تعریف نظام معرفتی اصیل اجتماعی و به‌روز از سوی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: اگر در زمان حال درگیر میدان‌های ناچیز تعریف و تعیین شده از سوی دشمن شویم، میدان اصلی را گم خواهیم کرد؛ حوزه‌ها باید با بصیرت کافی بتوانند از نگاه تمدنی و معرفتی وارد مسائل شوند.

وی با بیان این‌که هیچ‌گاه حوزه به سبک قدیم نمی‌تواند پاسخگوی دنیای جدید باشد، افزود: بدون فقه فعال در جامعه نمی‌توان پاسخگوی جامعه روز دنیا بود، وقتی سخن از نوسازی و پیشرفت در نظامات معرفتی می‌شود، افرادی با ساده‌اندیشی آن را به انحراف می‌کشند و باید افراد آگاه، دین‌مدار و با اطلاعات متناسب با روز پاسخگو باشند.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این‌که نباید از نوسازی مبتنی بر نگاه راهبردی و  تمدن‌شناسی غافل شد، گفت: حزوه موظف است از نظام اخلاقی صیانت کند، نظام معرفتی را عمق بخشد و در نظام درونی خود ظرفیت‌های لازم را ایجاد کند، تا بتواند ضعف‌ها را شناخته و توان بازسازی داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که حوزه سکولار هدف اصلی دشمنان در عصر حاضر است، افزود: حوزه باید به آسیب‌های اجتماعی توجه کند و عهد ببندد که مولد اخلاق در پاسخگویی نیازهای دنیا خواهد بود؛ شورای عالی حوزه و جامعه مدرسین در این راستا نهایت تلاش خود را خواهد کرد./






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 8