دیدگاههای مراجع عظام تقلید در باب دانشگاه اسلامی:آیت الله مکارم شیرازی : برنامه، کتب و اساتید سه محور اسلامی کردن دانشگاه ها/ انگیزه معنوی دانشجویان تقویت شود/آیت الله علوی گرگانی تأکید کرد؛ مسؤولان دانشگاه ها اصول تربیت دانشجو را رعایت کنند/ ضرورت اسلامی شدن دانشگاه ها / آیت الله سبحانی: تفکیک جنسیت، سبب عفت و دیانت بیشتر جوانان می شود/آیت الله جوادی آملی: دانشگاه باید پاسخگوی نیازهای ابدی انسان باشد

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با بیان این که در دانشگاه ها باید به ۳ محور برنامه ها، کتاب ها و اساتید توجه شود، گفت: اگر می خواهیم دانشگاه اسلامی باشد این سه محور باید اسلامی شوند،

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار فرهاد رهبر رییس دانشگاه آزاد اسلامی و هیأت رییسه این دانشگاه با تأکید بر رعایت مسائل اسلامی در دانشگاه ها، گفت: غربی ها فرهنگ فاسد خود را در کتاب ها جاسازی می کنند و به دست جوانان می دهند که اگر بیدار نباشیم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: البته هر کسی علمی داشته باشد می پذیریم و علم محترم است اما نباید فرهنگ فاسدی در آن وارد شده باشد و به نام علم به خورد جوانان بدهند، دانشگاه ها باید به هوش باشند، کتاب ها باید به صورت دقیق بررسی شود تا مسائل انحرافی به نام علم در آن ها وجود نداشته باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در دانشگاه ها باید به ۳ محور برنامه ها، کتاب ها و اساتید توجه شود، اظهار داشت: اگر می خواهیم دانشگاه اسلامی باشند این سه محور باید اسلامی شوند، اگر یک محور اسلامی بوده و دیگری اسلامی نباشد مشکل حل نخواهد شد.

وی  ادامه داد: اگر بهترین برنامه و کتاب وجود داشته باشد اما استاد دارای مشکل باشد دانشجویان به گونه ای دیگر تربیت خواهند شد، در غیر علوم انسانی نیز ممکن است فرهنگ های غربی و لاییک جاسازی شود اما در علوم انسانی بیشتر است که باید پالایش کاملی شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که باید به گونه ای برنامه ریزی شود که به سمت تولید علم برویم، ابراز داشت: عقب ماندگی در زمینه تولید علم باید جبران شود، الحمدلله در این اواخر آنچه منعکس شده نشان می دهد که مقالات علمی خوبی نوشته شده و در محافل بین المللی مورد قبول واقع می شود. این برنامه باید با جدیت ادامه یابد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه ایران را جزو پیشگامان مسائل علمی می شناسند، حرکتی به وجود آمده اما این حرکت باید تکمیل شود؛ یکی از مسائلی که باید توجه داشت این است که گرفتار فرار مغزها نشویم، نباید به گونه ای باشد که نخبگان در کشور تحصیل کنند و با استفاده از سرمایه کشور درس بخوانند اما در زمان شکوفایی به خارج بروند و در آن جا ماندگار شوند.

این مرجع تقلید بررسی چرایی فرار مغزها را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: اگر مبانی مذهبی در دانش آموزان و دانشجویان تقویت شود فرار نخواهند کرد، اگر پایه های اعتقادات از مدارس محکم شود برای فرد خدمت کردن به جامعه اسلامی و کشور اصل می شود، نه درآمد مادی بیشتر.

وی  اضافه کرد: اگر این اعتقاد وجود نداشته باشد دلار و مادیات برای افراد ملاک خواهد شد، باید گروهی برای این مسأله فکر کرده و راهکارها را پیدا کنند تا این مشکلات برطرف شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که استعدادهای خوبی در کشور داریم که بر اثر نداشتن شهریه دانشگاه محروم می مانند، گفت: کمک ها و وام هایی داده می شود اما سرمایه های جامعه را نباید از دست داد، مهم ترین سرمایه جامعه سرمایه انسانی است، ژاپن و آلمان در جنگ دوم جهانی ویران شدند اما چون انسان های حسابی داشتند بعد از مدت کوتاهی سر پا ایستادند و الان از مهم ترین کشورهای دنیا هستند.

وی  افزود: استعدادها را باید حفظ کرد و باید به افراد نیازمند کمک کرد تا استعدادها از بین نرود، نظام ما اسلامی بوده و جمهوری اسلامی نام دارد، جمهوریت حضور مردم در تمام صحنه ها است و اسلام نیز باید در صحنه حضور داشته باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در دانشگاه ها نباید صحنه های غیر اسلامی وجود داشته باشد، اظهار داشت: خوشبختانه دانشجویان در برخی فعالیت های خیر همانند اعتکاف پیش قدم هستند که امیدوار کننده است اما باید کاری کرد که جنبه عمومی پیدا کند و همه مذهبی باشند.

وی ادامه داد: مذهب تنها برای آخرت نیست بلکه در دنیا نیز کسانی که مذهبی هستند می توانند مفید و موفق باشند، افراد مذهبی و دارای انگیزه معنوی دزدی و خیانت نمی کنند، باید سرمایه دینی و معنوی را زنده کرد، در مسائل سیاسی و نظامی اگر صحبت می شود که آمریکا می خواهد کاری کند بسیج، سپاه و نیروهای مسلح کفن پوش آماده می شود که ناشی از اعتقادات دینی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که انگیزه مذهبی بود که سبب پیروزی در جنگ تحمیلی شد، ابراز داشت: فرمان امام راحل  و مسأله ارزشی شهادت صحنه جنگ را عوض کرد والا از نظر اسلحه و مسائل دیگر در وضعیت خوبی قرار نداشتیم، این موارد باید بیان شود که داشتن عقاید مذهبی چه آثاری می تواند داشته باشد و تبیین شود که نبودن آن، چه آسیب هایی به جامعه می رساند؛ بنابراین نباید از مسائل دینی و مذهبی غفلت کرد.

حضرت ‌آیت الله علوی گرگانی اسلامی شدن دانشگاه ها را امری ضروری عنوان کرد و گفت: مسؤولان دانشگاه ها باید اصول تربیت دانشجوی مفید را رعایت کنند تا دانشجویی با سواد و با مهارت تربیت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی امشب در دیدار فرهاد رهبر رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم توجه به مسائل تربیتی و فرهنگی با توجه به فرمایشات اهل بیت(ع)، گفت: اساتید باید با بهره گیری از دستورات اسلامی و روایات اهل بیت(ع) دانشجویان خوبی را  تربیت کنند تا در آینده منشأ اثر باشند.

وی افزود: دانشگاه ها نیز باید زمینه ای را فراهم کنند تا دانشجویان بتوانند تحصیل کنند و البته در کنار تحصیل باید به برنامه های تربیتی دینی توجه داشت، بنابراین نباید در حق دانشجویان کوتاهی شود

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اسلامی شدن دانشگاه ها را امری ضروری عنوان کرد و اظهار داشت: مسؤولان دانشگاه ها باید اصول تربیت دانشجوی مفید را رعایت کنند تا دانشجویی با سواد و با مهارت تربیت شود و بتواند به جامعه خود خدمت کند.

وی کمال انسان را در تفقه در دین، فراگیری شیوه زندگی و صبر دانست و ادامه داد: اساتید دانشگاه ها باید توجه داشته باشند دوره جوانی که دانشجویان در دانشگاه های سپری می کنند دورانی بسیار حساس و مهم است که باید بر اساس آموزه های دینی آموزش ها انجام شده و دانشجویان با استفاده از آموزه های اسلامی تربیت شوند.

حضرت آیت الله علوی گرگانی با بیان این که اساتید دانشگاه باید در گفتار و رفتار خود اسلام را رعایت کنند، ابراز داشت: اگر اساتید متعهد و مؤمن برای دانشجویان انتخاب شود یقینا این ویژگی ها نیز در دانش پژوهان نیز به وجود خواهد آمد و این رفتارها در ذهن دانشجو ماندگار خواهد بود.

وی با اشاره به وجود سنت حسنه مباحثه در حوزه های علمیه، عنوان کرد: دانشجویان باید سعی کنند همانند حوزویان نشست های علمی و تبادل و نقد و نظر داشته باشند که این روش بسیار مؤثر است و همواره در حوزه های علمیه رایج بوده است، متاسفانه امروزه بحث‌های علمی کاهش پیدا کرده و سبب دغدغه برای بزرگان شده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم همچنین تربیت دانشجو بر اساس آموزه های دینی و فرمایشات اهل بیت(ع) را سبب موفقیت در تحصیل، تدریس و همچنین موفقیت در زندگی دانست.

حضرت آ‌یت الله سبحانی تفکیک جنسیت در دانشگاه ها را ضروری دانست و گفت: اگر تفکیک جنسیت به صورت محترمانه انجام شود از نظر اسلامی بسیار خوب است و به عفت و دیانت جوانان کمک می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید شامگاه چهارشنبه در دیدار فرهاد رهبر رییش دانشگاه آزاد اسلامی و هیأت رییسه این دانشگاه، گفت: در ابتدا که دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد سمپاشی هایی صورت می گرفت.

وی افزود: ما در همان زمان مصاحبه ای داشتیم و گفتیم که این دانشگاه توانست مشکل کنکور را حل کند و آقای هاشمی و دوستانش اجتماعی کثیری که سبب نارضایتی می شد را حل کردند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که رشته هایی باید تدریس شود که در جامعه کاربرد داشته باشد، اظهار داشت: این رشته ها باید گره موجود در جامعه را حل کند، باید به این رشته ها بیشتر عنایت وجود داشته باشد و برای آن شاگرد گرفت.

وی ادامه داد: رشته هایی که کاربرد آن ها کمتر است را نمی توان کلا حذف کرد اما عنایت کمتری باید نسبت به آن ها وجود داشته باشد، در خارج هزینه دانشگاه و اساتید را خودشان تهیه می کنند، به عنوان مثال یک رشته پروژه هایی دارد که آن را قبول می کنند و به دانشجوها می دهند تا تحقیق کنند و بر این اساس هزینه استاد تأمین می شود.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که  اگر هزینه بخشی از  اساتید با پذیرش پروژه ها تأمین شود اثرگذار است، ابراز داشت: با پذیرش پروژه ها می توان هزینه را استخراج کرد تا مشکلات هزینه ها بهبود پیدا کند.

وی عنوان کرد: گاهی برخی دانشجویان مستعد و نیازمند توان پرداخت هزینه را ندارند که اگر برای آن ها تخفیفی در نظر گرفته شود اثرگذار است و می تواند سبب جذب افراد مستعد شود، همه افراد نمی توانند هزینه را بپردازند که اگر به بخشی از آن ها رسیدگی شود خوب است.

این مرجع تقلید تفکیک جنسیت در دانشگاه را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: تفکیک جنسیت در دانشگاه ها بسیار مهم است و مراد از تفکیک این نیست که پسران در یک اتاق و دختران در یک اتاق دیگر درس بخوانند یا این که پرده ای بین آن ها کشیده شود.

وی اضافه کرد: باید منطقه ای برای برادران و منطقه ای دیگر برای برادران باشد، اگر چنین کاری صورت گیرد بسیار به عفت جوانان کمک می کند، گاهی رابطه علاقه بین دختر و پسر در دانشگاه پیدا می شود که آینده خوبی ندارد، اگر تفکیک جنسیت به صورت محترمانه انجام شود از نظر اسلامی بسیار خوب است و در قم این کار انجام شده است و به عفت و دیانت جوانان کمک می کند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که علوم اسلامی باید در دست اساتیدی باشد که استاد رشته و علاقه مند به آن هستند، گفت: چنین اساتیدی می توانند عقاید اسلامی را به نحوی که فهمیده و چشیده اند برای جوانان می گویند؛ بنابراین نباید به دست اساتید سطحی باشد بلکه باید اساتیدی باشند که سؤالات و شبهات جوانان را در شرایط بمباران امروز پاسخ دهند.

حضرت ‌آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: ما باید پس از مرگ را ببینم چرا که ما در مواجهه با مرگ، مرگ را می میرانیم و موجودی ابدی هستیم در نتیجه دانشگاه باید پاسخگوی نیازهای ابدی انسان باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، رییس و جمعی از اعضای هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گفت و گو کردند.
حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار با تسلیت ماه عزای سید و سالار شهیدان بیان داشت: شعار عزاداران حسینی این است که «أعظَمَ اللهُ اجورَنا و اجورکم بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ»؛ این شعار دو بخش دارد که بخش اول آن تعزیت است اما بخش دوم آن که جنبه ای حماسی و مبارزه ای دارد نیازمند تبیین و توضیح است.
وی ادامه داد: این شعار که الی یوم القیامه خواهد بود، می گوید «خدایا این توفیق را به ما عطا کن که خون بهای حسین بن علی(ع)» را بگیریم. اما سوالی که مطرح است این است که خون بها و نقش ما در این میان چیست؟! این شعار یک پیام علمی دارد، چون خون بها به اولیاء دم مقتول اختصاص دارد در نتیجه اول باید بدانیم که ما فرزندان و وارثان حسین بن علی(ع) هستیم یعنی پدر ما را کشتند و ما به عنوان فرزندان او به دنبال خون بها هستیم. توضیح این مطلب این است که در این مکتب هر کس دو شناسنامه دارد؛ یک شناسنامه که پدر و مادر در هنگام تولد برای او می گیرند و یک شناسنامه که وقتی انسان بالغ شد باید خود به دنبال آن برود، پیامبر(ص) فرمود من و علی(ع) حاضریم شما را به فرزندی قبول کنیم؛ «انا و علی أبوا هذه الامه» بیاید فرزندان ما بشوید! ما که شیعه شدیم این شناسنامه را گرفتیم و شدیم فرزندان پیامبر و علی(ع) و حسین(ع) لذا ما خون خواه اینها هستیم.
حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله اهمیت علم دینی پرداخت و اظهار داشت: ما درس خواندن را تنها برای تامین همین نیازهای دنیوی می خواهیم یعنی علم خود را محدود به رفع نیازهای همین جهان می کنیم در حالی که ما باید پس از مرگ را ببینم چرا که ما در مواجهه با مرگ، مرگ را می میرانیم و موجودی ابدی هستیم در نتیجه دانشگاه باید پاسخگوی نیازهای ابدی انسان باشد.
وی ادامه داد: غرور، حسد، جاه طلبی، ریاست طلبی و امثال این نوع بیماری ها را نمی توان با این علوم تجربی درمان کرد، باید به دنبال درمان این بیماری ها بود که گام اول آن آموزش انسان شناسی در دانشگاه هاست.
مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: همین «یا» که خداوند به کعبه داد و فرمود «کعبتی» و آن را خانه خود ساخت، همان «یا» را به انسان داد و فرمود  «نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی» در نتیجه ما از کعبه پایین تر نیستیم، اما باید از قفس زمان و زمین بیرون برویم تا انسان شویم تا بعد بتوانیم علوم انسانی را داشته باشیم.
حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت چه علمی و چه دستاوردی پس از مرگ به کار انسان می آید، فایده آن این است که هم به علوم تجربی «روح» می دهد و هم در جهان دیگر دستگیر انسان می شود. اما اگر این روحِ الهی از دروس گرفته شود ممکن است نتیجه آن بشود «کالانعام بل هم اذل».
وی با بیان این مطلب که «تمایز علوم به تمایز موضوعات است» اظهار داشت: اگر موضوع علمی فعل انسان بود این علم می تواند دینی و یا غیر دینی باشد اما اگر موضوع علمی فعل خدا بود فرض ندارد این علم غیر دینی باشد؛ صحبت درباره طبیعت، صحبت از فعل خداست لذا دانشگاه غرق دین است! اما مانند ماهی که در آب است و به دنبال آب می گردد ما نیز از این حقیقت غافل هستیم در نتیجه دانشگاه باید نسبت به این حقیقت آگاه و بیدار شود. آنگاه به تبع آن مساله حجاب و عفاف و دیگر مسائل نیز به راحتی حل خواهد شد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قمدبا تاکید بر اینکه دانشگاه وقتی اسلامی می شود که دانش اسلامی باشد بیان داشت: حرف اول دانشگاه را دانش می زند، اگر دانش توحیدی باشد و انسان بفهمد که موجودی ابدی است دانشگاه اسلامی می شود.
حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگر از سخنان خود، با اشاره به سخنان اخیر ترامپ درباره ایران ابراز داشت: یک اصول انسانی در جهان حاکم است، پایبندی به تعهد، یک قانون بین المللی است، در همین کتاب الهی فرمود با کافری که کاری به شما ندارد می توانید زندگی کنید اما  «فَقاتِلُوا أَئِمَّهَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیمانَ لَهُمْ»، نه چون کافرند، بلکه چون قطعنامه ها، پیوندها، کنوانسیون و میثاق های بین‌المللی را قبول ندارند، این طرز تفکر و رفتار امثال ترامپ که حاصل آن جنگ های جهانی اول و دوم و جنگ های نیابتی است از همین علم بی روح سرچشمه می گیرد که ریشه ای در دیانت ندارد.






یک نظر برای دیدگاههای مراجع عظام تقلید در باب دانشگاه اسلامی:آیت الله مکارم شیرازی : برنامه، کتب و اساتید سه محور اسلامی کردن دانشگاه ها/ انگیزه معنوی دانشجویان تقویت شود/آیت الله علوی گرگانی تأکید کرد؛ مسؤولان دانشگاه ها اصول تربیت دانشجو را رعایت کنند/ ضرورت اسلامی شدن دانشگاه ها / آیت الله سبحانی: تفکیک جنسیت، سبب عفت و دیانت بیشتر جوانان می شود/آیت الله جوادی آملی: دانشگاه باید پاسخگوی نیازهای ابدی انسان باشد

  1. عبدالله گفت:

    احسنت،عالی بود.دیدگاههای ارزشمندی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 9 =