افزایش هزینه های زائران اربعین از سوی مسؤولان ایرانی و عراقی هیچ توجیهی ندارد

آیت الله علم الهدی:
افزایش هزینه های زائران اربعین از سوی مسؤولان ایرانی و عراقی هیچ توجیهی ندارد
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: عزیزان ما در عرصه های سیاست خارجی باید این موضوع را به دولت عراق بفهمانند که امروز در شرایطی که جوانان غیور ما به عنوان مدافعان حرم برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) در این کشور جان می دهند، دولت عراق نباید در چنین شرایطی از زوار ما ۴۰ دلار پول بگیرد.

آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه های سیاسی عبادی نماز جمعه مشهد مقدس که در جوار بارگاه منور رضوی برگزار شد، با اشاره به آغاز حرکت زوار اربعین حسینی به سوی کربلای معلی، به انتقاد شدید از عملکرد مسؤولان ایرانی و عراقی در تصویب هزینه های کلان برای زائران سیدالشهدا(ع) پرداخت و این مسأله را نوعی مانع تراشی در برابر لزوم توسعه راهپیمایی اربعین حسینی دانست.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: در عراق ۴۰ دلار از هر یک از زوار امام حسین(ع) برای ویزا پول می گیرند که هیچ توجیهی ندارد جز این که بگوییم این دولت یک دولت غیر اسلامی باشد. انسان فقیر پریشانی که می خواهد با پای پیاده به طرف مزار سیدالشهدا(ع) حرکت کند، باید ۴۰ دلار پول بدهد؟ در شرایطی که مردم عراق خالصانه بهترین پذیرایی را از زائران اربعین حسینی انجام می دهند، برخی مسؤولان این کشور در نقش متوکل عباسی زمان ظاهر شده اند.

وی افزود: عزیزان ما در عرصه های سیاست خارجی باید این موضوع را به دولت عراق بفهمانند که امروز در شرایطی که جوانان غیور ما به عنوان مدافعان حرم برای دفاع از حرم اهلبیت(ع) در این کشور جان می دهند، دولت عراق نباید در چنین شرایطی از زوار ما ۴۰ دلار پول بگیرد.

مانع تراشی برای زیارت امام حسین رسم امثال متوکل عباسی است

آیت الله علم الهدی با اشاره به هزینه تراشی بدون توجیه برخی نهادهای مدیریتی داخلی برای زائران اربعین، اظهار کرد: در ایران هم همین جریان دیده شد. برخی میلیاردها تومان پول را برای بیمه سال آینده از مردم دریافت می کنند. آیا می توان برای دولت خودمان هم بگوییم غیر اسلامی است؟ اینجا کشوری است که در رأس نظام آن یک مرجع تقلید به عنوان حجت امام زمان(عج) حضور دارد.

امام جمعه مشهد مقدس ضمن تأکید بر این که هر جریانی در مسیر زیارت سیدالشهدا(ع) مانع تراشی کند، رسم متوکل عباسی را تکرار کرده، گفت: مردم دارند جان خود را برای امام حسین(ع) می دهند، آن وقت یک آقایی نفری ۱۷ هزار تومان به عنوان هزینه کارگزاری برای خود دریافت می کند؟ ستاد اربعین چرا کرایه های اتوبوس را دو برابر می کند؟ در جواب می گویند مسافران از آن طرف خالی بر می گردند. پس این حجم از مسافر که آماده برگشت هستند چرا در حساب و کتاب مسؤولان محاسبه نمی شود؟

وی یادآور شد: این برخوردها، برخوردهای امثال متوکل عباسی است که در زمان او دو جریان وجود داشت؛ عده ای سر و دست خود را فدای رفتن به کربلا می کردند و عده ای هم سر و دست مردم را می بریدند.

افزایش هزینه های سفر اربعین، مانعی برای توسعه این رویداد بزرگ است

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: این مردم که همگی ثروتمند نیستند؛ از خرج روزمره خود می زنند تا به زیارت سیدالشهدا(ع) بروند. حداقل کسانی که در ستاد اربعین هستند، با زائر سیدالشهدا(ع) اینگونه برخورد نکنند. این واقعا مایه مصیبت است که در شرایطی که اربعین حسینی در حال انسجام شیعیان جهان است و این انسجام می تواند ضربت کشنده فوق العاده نابودکننده ای بر مغز استکبار و آمریکا وارد کند، برخی با این برخوردها در مسیر توسعه راهپیمایی اربعین مانع ایجاد کنند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی ضمن تشکر از جریان هایی که به دنبال تسهیل زیارت سیدالشهدا(ع) هستند و به طور خاص، آستان قدس رضوی که با احداث موکب هایی در شهرهای عراق و در مرز مهران، موجبات آسودگی زائران را فراهم آورده اند، گفت: مسأله راهپیمایی اربعین در برابر این دشمنی ها و عداوت هایی که استکبار علیه اسلام به کار گرفته، یک ضرورت و یک ابزار تشکیلات سازی جهانی شیعه به صورت خودکار است که رهبر معظم انقلاب در سخنانشان تأکید بر توسعه آن داشتند.

امام مجتبی زمینه ساز قیام کربلا بودند

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام حسین مجتبی(ع) و نقشی که آن حضرت در زمینه سازی برای قیام کربلا ایفا کردند، فرصت انسجام شیعیان از اقصی نقاط جهان در راهپیمایی اربعین را مرهون این نقش آفرینی امام مجتبی(ع) دانست و گفت: این امام همام به این نتیجه رسیدند که جریان اظهار محبت به اهلبیت اگر در جریان یک تشکیلات صحیح قرار نگیرد و محبان اهلبیت با یکدیگر منسجم نباشند، ممکن است در حرکت آن ها انحراف ایجاد شده و ضرباتی به اسلام وارد شود.

امام جمعه مشهد مقدس ضمن مرور جریان مظلومیت امام مجتبی(ع)، بر ضرورت شناخت صحیح سیره سیاسی آن حضرت تأکید کرد و افزود: اینطور نبوده که گمان کنیم امام حسن(ع) از سیاست دور شدند و به زندگی خود ادامه دادند. آن حضرت زمینه ساز قیام کربلا شدند و در پاسخ به کسانی که به صلح ایشان با معاویه معترض بودند، می گفتند تجربه نشان داده ما باید شیعیان واقعی و افراد دلداده اهلبیت را در تشکیلاتی منسجم کنیم که بتوانند طی قیامی مبارزه با ظلم را در همه دوره ها نهادینه کنند.

وی یادآور شد: مظلومیت امام مجتبی(ع) به گونه ای بود که ایشان برای زمینه سازی قیام کربلا حتی وصیت کرده بودند که در کنار پیکر مطهر ایشان پس از شهادت، درگیری صورت نپذیرد چون این درگیری ماجرا را به اختلاف قبیله ای تبدیل می کرد و زمینه قیام را از بین می برد. امام حسن(ع) نماد مظلومیت است و در زندگی آن حضرت انواع مظلومیت ها به وجود آمد.






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    6 + 7 =