توصیه‌های اخلاقی آیت‌الله مکارم شیرازی به خانواده‌ها

توصیه‌های اخلاقی آیت‌الله مکارم شیرازی به خانواده‌ها
حضرت آیت الله مکارم شیرازی، نسبت به افزایش آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی هشدار داد و از خانواده‌ها خواست نسبت به رعایت مباحث اخلاقی در جامعه جدی‌تر باشند.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در جلسه عمومی اخلاق ویژه طلاب که امشب در مسجد مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت مباحث اخلاقی در اسلام، گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «إِنَّمَا بُعِثْتُ لأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الأَخْلاقِ»؛ از نظر شیعه همه انسا‌ن‌ها از بدو تولد پاک هستند و اینکه برخی روانشناسان معتقدند بعضی از انسا‌ن‌ها جانی بالفطره هستند، درست نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان‌ها از ابتدا پاک هستند و اینکه برخی از آنها دچار انحراف می شوند بخاطر این است که خانواده، محیط، رسانه، مدارس، دانشگاه‌ها و سایر عوامل اجتماعی که آن انسا‌ن‌ها با آن تعامل دارند، آلوده است؛ علت اینکه پیامبران الهی فرستاده می شوند نیز این است که انسان‌ها را از آلودگی ها پاک کنند.

وی با اشاره به آیه ۱۷ سوره رعد، اظهار داشت: خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاری شد، سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد و از آنچه (در کوره ها) برای به دست آوردن زینت آلات یا وسایل زندگی ، آتش روی آن روشن می کنند نیز کفهایی مانند آن به وجود می آید، امّا کفها به بیرون پرتاب می شوند، ولی آنچه به مردم سود می‌رساند(آب یا فلز خالص) در زمین می ماند، خداوند اینچنین مثال می زند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد:‌ نکته اولی که از آیه یاد شده به دست می آید این است که خداوند نامحدود است و هر انسانی به اندازه ظرفیت خودش از او بهره می برد؛ اگر برخی افراد نمی‌توانند از ظرفیت نامحدود خداوند بهره ببرند بخاطر این است که ظرفیت خودش کم است؛ هر چه ظرفیت انسان بالاتر باشد، از خداوند معارف بیشتری کسب خواهد کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به کف‌هایی که سیلاب به همراه خود می آورد، بیان داشت: کف سه ویژگی دارد که عبارتند از اینکه متکبر و پر سروصدا است، توخالی است و فایده ای ندارد، یعنی نه کسی را سیراب کرده و نه توانایی دارد گلی را از زمین برویاند؛ خداوند در آیه یاد شده می فرماید «کف‌ها به زوید از بین می روند و آب باقی می ماند»، این یعنی باطل هیچوقت پابرجا نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از تفسیرهایی که می تواند برای آیه مذکور ذکر کرد این است که آیه اشاره به آفرینش انسان‌ها دارد؛ همانطور که قطرات باران به هنگام نزول، پاک و زلال هستند، انسان‌ نیز پاک و بی گناه است، اما در اثر مواجهه با آلودگی های موجود در دنیا همانند برخی خانواده‌ها، معلمان، دانشگاه‌ها، فضای مجازی و غیره آلوده می شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه پیامبران الهی وظیفه تصفیه انسان‌ها از آلودگی را بر عهده دارند، گفت: یکی از اهداف پیامبران الهی که در اول سوره جمعه نیز بدان اشاره شده، «تزکیه» است؛ تزکیه در لغت به سه معنا ترجمه شده است که عبارت از «نمو دادن، پاک و پاکیزه کردن و اصلاح کردن» است که هر سه معنا می تواند بر این واژه بار شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به تبیین نقش اخلاق در عقاید و احکام پرداخت و اظهار داشت: انسان وقتی باور کند که همه اعمالش به وسیله رقیب و عتید ثبت و ضبط شده و خداوند از رگ گردن و یا رگ قلب به وی نزدیک‌تر است به یقین بهتر نسبت به عقاید و احکام عمل خواهد کرد.

وی افزود: ‌نمی توان شخصی را خوب دانست، در حالی که اهل دروغ، کم فروشی، نگاه به نامحرم و غیره است، اگر چه آن شخص اهل نماز و زیارت امام حسین(ع) هم باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) در حدیثی دین را «غضب نکردن» معرفی کرده‌اند، عنوان داشت: انسان وقتی غضب می کند، عقلش را موقتاً از دست می دهد؛ بسیاری از قتل‌ها، توهین‌ها و غیره از سر همین غضب است؛ غضب آتش است، مراقب باشید این آتش شما و خانواده‌تان را نسوزاند.

این مرجع تقلید در پایان یادآور شد: امیرمؤمنان(ع) در حدیثی می فرمایند «اگر بهشت را قبول نداشته باشی، از جهنم هم نترسی و ثواب و عقاب را هم در نظر نگیری، باز شایسته است که مکارم اخلاق را رعایت کنی»؛ اخلاق نیک نشانه شخصیت افراد بوده و اصالت ارزشی دارد، بنابراین باید به آن پایبند بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 15