توصیه های مهم آیت الله علوی گرگانی به طلاب علوم دینی/ ضرورت شرکت منظم طلاب در درس، مطالعه و مباحثه

حضرت آیت الله علوی گرگانی در بیان توصیه هایی مهم در مورد شیوه درس خواندن به طلاب علوم دینی، تأکید کرد که مباحثه و مذاکره علمی نقش اساسی در تثبیت علم در ذهن ایفا می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از مسؤولان و طلاب مرکز فقهی امام علی(ع) با اشاره به این که طبق آیات قرآن و روایات اسلامی خداوند برای اهل علم وظایفی تعیین کرده است، اظهار داشت: خداوند در آیه نفر در سوره توبه وظایفی برای روحانیون مشخص کرده که شامل دو جهت کسب علم و تبلیغ دین می شود.

وی ادامه داد: بنابراین حوزه باید متکفل دو امر باشد، نخست افرادی که در حوزه بمانند و به اجتهاد کامل برسند و دسته ای هم بروند و مردم را انذار کنند؛ همچنین آیه دیگری در قرآن است با این مضمون که «هیچ پیامبری فرستاده نشد مگر این که مبشر و منذر بود» که نشان می دهد بحث تفقه در دین و همچنین تبلیغ دین تا چه اندازه اهمیت دارد.

استاد برجسته درس خارج در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز نگرانی از این که در حوزه علمیه قم از چهار رکنی که علمای حوزه در گذشته به آنها توجه داشتند کمتر خبری شنیده می شود، گفت: به عقیده من اگر اینها در وجود طلبه به وجود بیاید طلاب شایسته و فاضلی خواهیم داشت که شامل شرکت در درس، مطالعه، مباحثه و پیش مطالعه درس روز بعد می شود.

وی عنوان داشت: اساتید ما همیشه تأکید می کردند که طلبه باید مراقب حضور در درس باشد، اما دیده می شود که برخی طلاب گاهی سر درس می روند و گاهی نمی روند و نظم خاصی در کار خود ندارند که حتی مراجع بزرگوار نیز این گلایه را نسبت به طلاب دارند.

حضرت آیت الله علوی گرگانی عنوان داشت: امروز تعطیلات زیادی در حوزه وجود دارد در حالی که در گذشته تنها روزهای جمعه تعطیل بود و بعد از زمان مرحوم شیخ انصاری به دلایلی روزهای پنجشنبه تعطیل شد ولی نقل می کنند وقتی ایشان شنبه ها سر کلاس درس می آمدند می فرمودند ما در حالی سرکلاس آمده ایم که نسبت به دروس قبل در جهل کامل به سر می بریم چرا که دو روز از درس فاصله گرفته ایم.

وی با اشاره به اهمیت فوق العاده مطالعه نسبت به دروس، خاطرنشان کرد: این که طلبه بعد از درس استاد در منزل به دقت مطالب او را مورد دقت قرار دهد و خود را برای شرکت در مباحثه آن درس آماده کند.

وی با تأکید بر این که سومین رکن در درس خواندن مباحثه است، ابراز کرد: در روایات داریم که در مباحث علمی باید داد و ستد وجود داشته باشد که همین مطلب موجب تثبیت علوم در ذهن می شود، حتی در برخی تعابیر داریم که مراد از الراسخون فی العلم همین افراد هستند که علوم را در سینه خود حفظ می کنند.

استاد برجسته درس خارج ادامه داد: در گذشته برخی بزرگان ابتدای شب تا نزدیک صبح بحث علمی می کردند حتی در مورد شب احیا در روایات داریم که بحث علمی ارزش بیشتری نسبت به عبادت دارد؛ بنده به یاد دارم برخی بزرگان چنان بحث های علمی می کردند که وقتی در کنار آنها قرار می گرفتیم لذت می بردیم.

وی با بیان این که مرحله چهارم پیش مطالعه است، خاطرنشان ساخت: این که طلبه بتواند قبل از استاد حرف هایی که می خواهد در روز بعد بگوید را مطالعه کند که این امر موجب می شود بتواند درس را بفهمد و اشکالاتی که در ذهن دارد را حل و فصل کند؛ بنده خودم هیچگاه سرکلاس درس مطالب را نمی نوشتم بلکه همیشه در کلام او دقت می کردم تا بتوانم در صحبت های استاد اشکال کنم، بنابراین اگر بتوانید جزوه ها در منزل بنویسید و تقریرات را به بعد از جلسه درس موکول کنید بهتر است.

حضرت آیت الله علوی گرگانی در پایان با تأکید دوباره بر این که طلبه نباید فقط به مطالعه و شرکت در درس کفایت کند، تصریح کرد: طبق آیات قرآن یک عالم دین باید به گونه ای بار بیاید که بتواند باطل را از پای دربیاورد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 1 =