اقتصاد اسلامی با سفارش و موعظه حاصل نمی‌شود

آیت الله جوادی آملی:
اقتصاد اسلامی با سفارش و موعظه حاصل نمی‌شود
حضرت ‌آیت الله جوادی مسأله فقر و گرانی را از دردناک‌ترین مسائل روز دانست و به ضرورت مبارزه با این مسائل اقتصادی اشاره کرد و گفت: مسأله فقر, مسأله دردناکی است؛ ما به غالب مسؤولان گفتیم اقتصاد اسلامی با سفارش و موعظه حاصل نمی‌شود.

جمعی از اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر قم با حضور در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

وی در این دیدار ضمن تشکر از زحماتی که تاکنون در شهرداری و شورای شهر قم انجام گرفته، به بیان نورانی از حضرت امیر در نهج البلاغه اشاره کرد و اظهار داشت: یک بیان نورانی حضرت امیر(ع) دارد که اگر کسی خانه‌ای ساخت و یک سنگ غصبی در این خانه کار گذاشته است صاحب سنگ حق دارد این سنگ را بردارد ولو اینکه دیوار خراب شود، این دین ماست؛ می‌گوید دیواری محترم است که با سنگ حلال ساخته شود؛ این بیان به ما می‌فهماند اگر ما یک شورای ده نفره داشته باشیم که یک نفر آدم ناسالم در آن باشد این همان سنگ غصبی است که شورا را بهم می‌زند ما باید حواسمان جمع باشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ما با آبرویمان بازی نکنیم، هیچ چیزی در دستگاه خدا ممکن نیست که انسان با آن بازی کند مگر اینکه باعث آبروریزی او شود. صد درصد طیب و طاهر وارد بیت‌المال و از آن خارج شویم. دست درازی به بیت‌المال، اولین کاری که می‌کند این است که باعث آبروبری انسان می شود، و ما باید آبروی خودمان را حفظ کنیم، چیزی را که نمی‌دانیم وارد نشویم و به اندازه کار و قدرت و عُرضه‌مان وارد شویم. به ما گفتند هر کاری که می‌خواهید بکنید اول خروجی کار را ببینید و سرمایه‌ای که در دست دارید.

وی مسئله فقر و گرانی را از دردناک‌ترین مسائل روز دانست و به ضرورت مبارزه با این مسائل اقتصادی اشاره کرد و بیان داشت: مسئله فقر, مسئله دردناکی است ما به غالب مسئولین گفتیم اقتصاد اسلامی با سفارش و موعظه حاصل نمی‌شود. کشوری که مال دارد ایستاده است چون طبق آیه سوره مبارکه نساء، مال عامل قیام یک ملت است. کسی که دستش خالی است، جیبش خالی است این قدرت قیام ندارد این ستون فقراتش شکسته است.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: سال, سال تولید و اشتغال است، اما با وام و سودهای چند درصدی که ربا باشد که نمی شود شهر را آباد کرد، نمی شود جامعه را اداره کرد، ما درباره آمریکا با اینکه به این باور رسیده ایم که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند اما وقتی بگوید گزینه نظامی روی میز من است عده‌ای روی آن حساب می‌کنند، اما خداوند در قرآن صریحاً می‌گوید گزینه نظامی روی میزِ قرآن من است، بانک‌های ربوی دارد با من می‌جنگند، اما ما باور نکردیم. اینکه روایت نیست این صریح آیه قرآن است. این کشور همه چیز دارد و بانک‌ها باید وارد قرض‌الحسنه بشوند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 12