بخش های غیرمفید علوم حوزه و دانشگاه حذف شود/ انتقاد از نگاه درآمدی به مراسم اربعین از سوی نهادها

آیت الله مکارم شیرازی:
بخش های غیرمفید علوم حوزه و دانشگاه حذف شود/ انتقاد از نگاه درآمدی به مراسم اربعین از سوی نهادها
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که متأسفانه برخی دستگاه های دولتی و غیردولتی به برنامه اربعین به عنوان یک منبع درآمد نگاه می کنند، گفت: گرفتن هزینه های نامتعارف برای برخی خدمات چه توجیهی دارد.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که علم نافع باید مورد توجه حوزه و دانشگاه باشد، گفت: علمی که درد مردم را دوا می کند باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: دانشگاه ها نباید سراغ علوم تشریفاتی بروند، امروز برخی از علوم در حوزه ها وجود دارد که چندان نیازی به آن وجود ندارد، سابقا در حوزه ها مطول را می خواندند و ما گفتیم که علم بلاغت برای رسیدن به احکام به صورت فشرده و مختصر لازم است، ما علومی را می خوانیم که به فقه، اصول و عقاید برسد اما فنون بلاغت مطول به درد حوزه نمی خورد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در علوم موجود نیز برخی بخش های آن مفید نیست، اظهار داشت: باید بخش های غیر مفید را حذف کرد، به دانشگاه و حوزه سفارش می کنیم که به سراغ علم مفید بروند و هر علمی را در حد ضرورت و نیاز دنبال کنند.

وی ادامه داد: حوزه و دانشگاه باید به دنبال تولید علم باشند، ترجمه کردن آثار دیگران خوب بوده اما افتخار نیست بلکه باید تولید علم کرد، مرحوم شیخ بعد از مرحوم صاحب جواهر تولید علم کرده است و ما نباید بگوییم شیخ انصاری مرد بسیار بزرگی بوده است و دیگر نباید کاری کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: بنده از تعابیراتی همانند خاتم المجتهدین و خاتم المحدثین که برخی انجام می دهند خوشم نمی آید، برخی برادران درباره برخی محدثین معروف کتاب چاپ کردند و درشت نوشتند که خاتم المحدثین در حالی مجتهدین و محدثین دیگر هم می آیند و این حرف درست نیست.

وی عنوان کرد: این رفتار درست نیست بلکه ضمن توجه به بزرگان باید فکر و تولید علم کرد و نباید گفت که کار تمام شده است، بنابراین باید دنبال تولید علم و علوم نافع بود.

این مرجع تقلید با اشاره به دولت ایران و عراق و زوار در اربعین، خاطرنشان کرد: زیارت و راهپمایی  اربعین بزرگترین تجمع بشری در یک مکان در طول تاریخ و سرمایه  عظیمی برای پیروان این مذهب است که باید به احسن وجه از آن استفاده شود.

وی با تقدیر از مهمان نوازی و مساعدت ملت و دولت عراق در پذیرایی از زائران، اضافه کرد: برای بهبود این مراسم باید مسائلی رعایت شود، با توجه به آثار خوب فرهنگی و تربیتی اربعین مخصوصا بر جوانان و اقشار جامعه باید این برنامه تسهیل و تشویق شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که متأسفانه برخی دستگاه های دولتی و غیر دولتی به برنامه اربعین به عنوان یک منبع درآمد نگاه می کنند، گفت: با این نگاه هزینه هایی دریافت می کنند، گرفتن هزینه های نامتعارف برای برخی خدمات چه توجیهی دارد، هزینه های بیمه، هلال احمر، کارگزاری و هزینه پارکینگ دریافت می شود، مسؤولان باید این سفر را تسهیل کنند و بدانند که منبع درآمد نیست.

وی افزود: اربعین برنامه ای سازنده است، افزایش شدید نرخ حمل و نقل در این ایام چه مفهومی دارد،  برادران عراقی نیز نرخ بالا برای هزینه ویزا قرار داده اند که برای گروهی بسیار سنگین است، آیا آن ها هم به عنوان درآمد نگاه می کنند؟ این نرخ شاید برای توریست ها مناسب باشد اما برای زوار امام حسین(ع) شایسته نیست.

استاد برحسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که ایران تاکنون بارها آمادگی خود را برای کاهش نرخ ویزا به صورت دو جانبه اعلام کرده است، اظهار داشت: متأسفانه برادران عراقی هنوز جواب مثبت نداده اند، زورا نیز باید بدانند که احترام به قوانین کشور عراق لازم است.

وی ادامه داد: اخذ گذرنامه و روادید عبور قانونی از مرزها و رعایت نظم و انضباط از اهم مسائل است و هیچکس نباید به فکر خود راه دهد که بدون گذرنامه و ویزا به زیارت برود، زیارت امام حسین(ع) مستحب است اما برخی از این کارها خلاف شرع به شمار می رود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که سفر خواهران بدون همراهی محارم کار خوبی نیست، ابراز داشت: موکب های ایرانی نباید به رقابت با یکدیگر یا موکب های عراقی بپردازند بلکه همه به قصد قربت و خدمت به زوار کار کنند، نباید نقش میزبانی مردم عراق نادیده گرفته شود، آن ها در مهمان نوازی و تأمین امنیت سنگ تمام می گذارند که باید قدردانی کرد.

وی عنوان کرد: از اهم مسائل این است که مراسم اربعین نباید سیاسی و جناحی شود، باید از شعارها و عکس های متفرقه  باید پرهیز شده و به ترویج این شخص و آن شخص نپردازند، زائران باید کاری کنند که مراسم عظیم اربعین بدون هر آسیبی انجام شود، مردم همچنین باید از زائران  عراقی که برای شهادت امام رضا(ع) به ایران می آیند به شایستگی استقبال و پذیرایی کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 5 =