دعای پدر و مادر شرطی بزرگ برای موفقیت در زندگی است

رییس مرکز فقهی جواد الائمه:
دعای پدر و مادر شرطی بزرگ برای موفقیت در زندگی است
حجت الاسلام تقوی دعای پدر و مادر را برای موفقیت در زندگی ضروری دانست و گفت: امام صادق(ع) می فرمایند: «اگر پدر و مادر زنده و یا مرده باشند و همه مردم دنیا دعایی بر خلاف دعای آنان برای تو بکنند، دعای مردم دنیا مستجاب نخواهد شد».

حجت الاسلام علی اصغر تقوی رییس مرکز فقهی جواد الائمه(ع) شامگاه سه شنبه در سلسله نشست های اخلاقی با عنوان خادمان خورشید که ویژه خدام و کارکنان آستان قدس به همت سازمان فرهنگی این نهاد در حرم مطهر رضوی برگزار می شود گفت: زیارت جامعه کبیره دارای ارکانی است که دو رکن اول آن سلام و شهادت است، پیرامون اهمیت سلام از اهل بیت(ع) روایت شده است که اگر کسی قصد صحبت با شما را داشت و به شما سلام نکرد با او هم کلام نشوید.

رییس مرکز فقهی جواد الائمه(ع) با اشاره به موضوع «دعا» به عنوان سومین رکن زیارت جامعه کبیره افزود: موضوع دعا کردن اهمیت بسیاری در تمامی مکاتب و معارف معنوی بشر دارد و تنها مختص به تشیع نیست دعا در اسلام با عناوینی همچون «رکن حیات»، «مخ عبادت»، «سلاح انبیا» و «رمز و کلید موفقیت» معرفی و توصیف شده است.

وی دعای پدر و مادر را در میان مصادیق مختلف دعا حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: موفقیت تنها از طریق دعای پدر و مادر شکل می گیرد و گرفتاری ها و مشکلات نیز به دلیل دعای ایشان پیش می آید. امام صادق(ع) می فرمایند: «اگر پدر و مادر زنده و یا مرده باشند و همه مردم دنیا دعایی بر خلاف دعای آنان برای تو بکنند دعای مردم دنیا مستجاب نمی شود».

حجت الاسلام تقوی در ادامه تصریح کرد: مقدس اردبیلی در زمانی که والدینش در قید حیات نبودند نیز از آنان طلب دعا می کرد و در پاسخ به فردی که از او درباره بی فایدگی دعای پدر و مادر پس از رحلتشان پرسید گفت: «دعای والدین پس از مرگ بهتر مستجاب می شود. چرا که وقتی در قید حیات هستند ممکن است به دلیل دل خوش کردن و ناراحت نشدن فرزندان برای آنان دعا کنند. حال آن که دعایشان از دل نباشد».

عضو اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به جایگاه و فایده دعا برای فرج امام زمان(عج) افزود: امام صادق(ع) فرمودند: «هر کس برای فرج مهدی موعود(عج) دعا کند همان مقدار ایشان نیز برای او دعا خواهند کرد». دعای امام زمان(عج) در زندگی شخصی و اجتماعی بسیار راهگشا و معجزه کننده است.

وی پیاده روی اربعین را از مصادیق بزرگ دعا برشمرد و خاطر نشان کرد: در روایات آمده است که هر فردی به زیارت امیرمؤمنان(ع) و امام حسین(ع) رود اگر سواره به این زیارت عزیمت کند سیئاتش نادیده گرفته می شود و اگر پیاده باشد سیئات او  محو می شوند و از بین خواهند رفت.

حجت الاسلام تقوی نقش اهل بیت(ع) را در دستگیری در مشکلات بی بدیل خواند و گفت: همانطور که حضرت ابراهیم(ع) خداوند را در چگونگی زنده کردن مردگان امتحان کرد ما نیز جواز این کار را داریم و باید اهل بیت(ع) را امتحان کنیم. امتحان کردن ما باید به این گونه باشد که از آنان درخواست کنیم که اگر صلاح است مشکل ما را حل کنند و اگر به مصلحت ما نیست این موضوع را به ما بفهمانند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 5 =