عضو اتاق تبلیغ خراسان :ریختن حیثیت مؤمن مانند ریختن خون او حرمت دارد

عضو اتاق تبلیغ خراسان گفت: ریختن حیثیت مردم مانند ریختن خون آن ها حرام است و حفظ آن روح انسان را به یک آرامش عمیق می رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی شامگاه شنبه در سخنرانی مذهبی بارگاه منور رضوی که در محل رواق مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، به بیان نکاتی پیرامون مبانی تربیت در اسلام پرداخت و با اشاره به اهمیت پرهیز مؤمنان از غیبت برادر و خواهر دینی و نیز حضور در جلساتی که به غیبت درباره مؤمنان پرداخته می شود، گفت: تفاوتی در گناه غیبت کننده و غیبت شنونده وجود ندارد و هر دو مرتکب گناه شده اند.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمود «اگر کسی در جایی که غیبت می شود، بنشیند و سکوت کند، آن وقتی که آبروها از بین می رود، خدا آبروی او را بر باد خواهد داد و اگر کسی آبروی خواهر و برادر دینی خود را حفظ کند، خدا در روز قیامت آبروی او را محفوظ نگاه خواهد داشت.»

وی با اشاره به روایت «کل المسلم علی المسلم حرام دمه و ماله و عرضه»، تصریح کرد: مگر بردن آبروی دیگران چه لذتی دارد که به حرف هوای نفس خود بها می دهیم؟ ریختن حیثیت مردم مانند ریختن خون آن ها حرام است و حفظ آن روح انسان را به یک آرامش عمیق می رساند.

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی افزود: برخی افراد مثل مگس به دنبال استفاده از عیب های مردم هستند و باید از آن ها پرسید که چرا محاسن و زیبایی های مردم را نمی بینند و اجازه نمی دهند عیب مردم پنهان باشد؟ پیامبر اکرم(ص) فرمودند «خوشا به حال کسی که رفع عیوب خودش به او اجازه نمی دهد به عیوب دیگران بپردازد.»

این استاد حوزه علمیه یادآور شد: ۵ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص)، در اولین جمعه ای که مردم به نماز جمعه ای آمدند که پیامبر(ص) در آن حضور نداشت و با مشاهده منبر خالی پیامبر(ص) گریه می کردند. عبدالله بن مسعود که از صحابه معتبر آن حضرت بود، روی منبر آمد و گفت «مردم آیا یادتان هست که ما پای همین منبر نشسته بودیم که پیامبر فرمودند مسلمان نیست کسی که خاری را در لباس دیگران ببیند اما تنه درخت را در لباس خود نبیند؟»

وی خاطرنشان کرد: روایت شده که حضرت عیسی همراه با حواریون بودند و به محلی رسیدند که جمعی توجهشان به سوی یک سگ جلب شده بود و از زشتی های جسد سگ سخن می گفتند. حضرت عیسی آن جمع را کنار زد و گفت «این سگ چه دندان های زیبایی داشته است!» این روایت نشان می دهد که انسان باید به دنبال دیدن محاسن باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 11