حادثه کربلا جریان فرهنگی است نه داستان اساطیری

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی مطرح کرد؛
حادثه کربلا جریان فرهنگی است نه داستان اساطیری
سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه حادثه کربلا جریان فرهنگی است نه داستان اساطیری، گفت: هزاران اسفندیار رویین تن به درد زندگی امروز نمی خورد و سرمشق امروزی ها نمی شود؛ اما جریان کربلا یک جریان فرهنگی بود که با وجود گذشت حدود ۱۴ قرن از این حادثه، هنوز از زمان ما نیز جلوتر است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم راشد یزدی، شامگاه چهارشنبه در مراسم شب اربعین بارگاه منور رضوی که در محل رواق مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: کمتر حادثه ای می تواند باقی بماند اما حادثه کربلا علاوه بر این که باقی ماند، بر جوانی اش روز به روز اضافه می شود.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به این که حادثه کربلا یک جریان الگویی برای آموختن فرهنگ زندگی به انسان است، افزود: سری در این حادثه نهفته شده که اگر آن را درک کنیم، می توانیم از آن برای فرهنگ زندگی خود استفاده کنیم و در نتیجه زندگی کردن را بیاموزیم. حادثه کربلا زنده بودن را یاد نمی دهد بلکه زندگی کردن را می آموزد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی بیگانگان سم پاشی می کنند که «داستان کربلا از قصه های کهنه تاریخ است و این ماجرا جزء اساطیر است و در نتیجه نمی توان برای احیای آن هزینه کرد و بهتر است خرج آن را هزینه ساختن درمانگاه و مدرسه کرد.» می گویند «چقدر غذا نذر می کنید و وقت مصرف می کنید برای عزاداری؟» چون آن ها توجه ندارند که جریان کربلا یک جریان اساطیری نیست.

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی در تبیین تفاوت جریان کربلا با داستان های اساطیری، یادآور شد: اسطوره رستم دستان و سام نریمان و اسفندیار رویین تن و حسین کرد شبستری هستند که در دوره تمدن بشر نمی توان آن را احیا کرد و سرمشق بشریت قرار داد. اگر من امروز بخواهم فرزندم را مانند سهراب پسر رستم تربیت کنم، در زمانه فعلی کارایی ندارد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: هزاران اسفندیار رویین تن به درد زندگی امروز نمی خورد و سرمشق امروزی ها نمی شود اما جریان کربلا یک جریان فرهنگی بود که با وجود گذشت حدود ۱۴ قرن از این حادثه، هنوز از زمان ما نیز جلوتر است و شخصیت های آن الگو برای زندگی در همه دوره ها هستند.

وی با بیان این که عظمت جریان کربلا نه به واسطه دلخراش بودن حادثه، بلکه به واسطه پیام آن است، گفت: وقتی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی را در ژاپن بمباران کردند، ۳۰۰ هزار انسان در آتش و خاک و خون غلتیدند که چنین حادثه ای ممکن است حادثه ای دلخراش تر از کربلا محسوب شود اما با وجود گذشت کمتر از صد سال، در سالروز آن واقعه اتفاقی مانند بزرگداشت عاشورا اتفاق نمی افتد. این نشان می دهد حادثه کربلا سری دارد که هرچه جلوتر می رود، روشن تر می شود و بیشتر به ثمر می نشیند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 9 =