در دیدار مدیر حوزه های علمیه مطرح شد؛ هشدار آیت الله شبیری زنجانی نسبت به کاهش جایگاه علمی و اجتماعی روحانیت/ روحانیت باید در کنار مردم قرار گیرد

حضرت آیت الله شبیری زنجانی در دیدار مدیر حوزه های علمیه کشور از کمرنگ شدن تقوا، دانش و محبوبیت مردمی طلبه ها ابراز تأسف کرد.
 به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله شبیری زنجانی در دیدار آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور  از کمرنگ شدن تقوی، دانش و محبوبیت مردمی طلبه ها ابراز تأسف کرد.

وی کم شدن محبوبیت طلبه ها در جامعه را «نگران کننده» دانست و گفت: نوع طلبه ها محبوبیت سابق را ندارند. در گذشته این صنف محبوب و مورد احترام بود، اکنون ممکن است شخصی به خاطر رفتارش در جایی مورد احترام باشد اما این موضوع درباره نوع طلبه ها نیست. الان اگر اختلافی بین طلبه و غیر طلبه در جامعه رخ دهد، چرا خیلی ها حداقل قسمتی از مشکل را از جانب طلبه می دانند؟ چون محبوبیت طلبه ها کم شده است. اینها مصیبت هایی است که اگر چه سخت است اما باید قبول کرد.

این مرجع تقلید «ورود طلاب به فعالیت های سیاسی» را یکی از عوامل مهم کم شدن محبوبیت آنان دانست و افزود: بسیاری از افراد تخصص لازم را ندارند. جدای از اینکه برخی رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین می آورد؛ مخصوصا اینکه طلبه پرچم به دوش بکشد و بگوید «زید» را شما انتخاب کنید و «عمرو» را انتخاب نکنید. این رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین می آورد. حتی یک بازاری محترم هم این کار را نمی کند که یک طلبه انجام می دهد. طلبه هم اگر بخواهد در این زمینه فعال باشد باید در این مسیر، یک سری ارشادات کلی داشته باشد اما وارد شدن طلبه ها به این وادی به صلاح حوزه و طلبه نیست.

حضرت آیت الله شبیری زنجانی از کم شدن «علمیت» حوزه های علمیه نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: الان خیلی از چیزها شعار است اما شعار جای واقعیت را نمی گیرد. خیلی ها در اوّلیات فقه مانده اند اما از آنها به عنوان مجتهد یاد می شود. قم از نظر معلومات آن طور که باید باشد نیست. مرحوم والد ما همه موارد علم را با استنادات حاضر داشت. الان من به جای او نشسته ام اما برخی از مسائل را نمی دانم. گاهی انسان به چیزی نیاز دارد باید از کسی بپرسد اما کسی نیست که اگر مشکل فقهی پیش آمد از او بپرسیم.

وی از کم فروغ شدن موضوع «تقوا» در حوزه های علمیه هم انتقاد کرد و افزود: یکی از مسائلی که الان با سابق فرق کرده است مسأله اخلاق و تقوای طلبه هاست. آن زمان مرحوم آقای خمینی درس اخلاق داشت و حوزه معنویت خاصی داشت. از مرحوم سید مرتضی عسگری شنیدم که گفت طلبه فیضیه بودیم. دو ساعت به اذان صبح چراغ همه حجره ها روشن بود و طلبه ای خواب نبود. علی القاعده همه مشغول تهجد بودند. الان چنین نیست. خوف الهی باید وجود داشته باشد.

حضرت آیت الله شبیری زنجانی، آسیب ندیدن «نوع روحانیت» را برای دوام برنامه های دینی ضروری دانست و از طلبه ها خواست با رفتار صحیح خود با مردم به ترمیم چهره این قشر کمک کنند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: طلبه باید تلاش کند با مردم فاصله نداشته باشد. گاهی مواردی پیش می آید که خواسته ما با خواسته مردم متفاوت است، ما باید در کنار مردم قرار بگیریم چرا که با همین مردم می خواهیم دین خدا را اجرا کنیم.

وی در پاسخ به پرسش مدیر حوزه های علمیه درباره فقه اجتماعی گفت: اگر فقه در امور اجتماعی دارای نواقصی است نه به این علت است که فقه ناکارآمد است بلکه به این دلیل است که ما روی آن کار نکرده ایم، چرا که موقعیت آن پیش نیامده بود و الان می توان با استناد به قرآن و سیره نبی اکرم و ائمه هدی(علیهم السلام) به این موضوعات پرداخت. البته فقه اجتماعی نباید در مقابل فقه فردی تصور شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 4