حجت الاسلام تقوی: زیارت جامعه کبیره از اسناد معتبر امامت و ولایت است

 

رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) گفت: تمام مباحث مربوط به توحید، نبوت و معاد در دل زیارت جامعه کبیره وجود دارد و این زیارت یکی از معتبرترین اسناد امامت و ولایت است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جواد الائمه(ع) در کلاس آموزش سیره اخلاقی و اجتماعی امام رضا(ع) که همزمان با ایام شهادت امام هشتم(ع) در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، با اشاره به فضایل زیارت جامعه کبیره، اظهار کرد: در این زیارت مهم ترین فضیلتی که برای شیعیان  وجود دارد کلام و سخن امام هادی(ع) است که بیانی محکم و معتبر در بین کتب دینی ما محسوب می شود.

 

رییس مرکز فقهی جوادالأئمه(ع) تصریح کرد: یکی از ویژگی ها و مزیت هایی که برای این زیارت تعریف شده، جامعیت این دعا است به طوری که در حرم تمام ائمه(ع) و حتی امامزادگان مورد استفاده قرار می گیرد. در زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) پنج سلام را مطرح می کنند و هر کدام از این پنج سلام ۳۰ ویژگی از القاب ائمه اطهار را بیان می کنند.

 

وی به پنج رکن اصلی در زیارت جامعه کبیره که توسط امام هادی(ع) بیان شده اشاره کرد و افزود: در این زیارت نامه حضرت پنج رکن سلام، شهادت، دعا، دلیل ارادت ما به اهل بیت و دلیل محبت اهل بیت به ما را بیان می کنند. امام هادی (ع) از میان این پنج رکن بر روی کلمه «سلام» اهمیت ویژه ای قائل هستند به طوری که پنج مرتبه این کلمه را همراه با ۳۰ ویژگی و فضیلت اهل بیت(ع) بیان کرده اند.

 

وی به سیره مهم حضرت در جامعه کبیره اشاره کرد و ‌افزود: سیره اصلی حضرت در زیارت جامعه کبیره کلمه سلام است چراکه این کلمه مبنای اصلی و رکن ارتباط در جامعه است. سلام یک اصل است برای این که به فردی که در مقابل ما حضور دارد بگوییم بعد از سلام شما از ناحیه ما در سلامت هستید.

 

حجت الاسلام تقوی سبقت گیری در سلام کردن را یکی از خصوصیات بارز پیامبر اکرم(ص) دانست و گفت: روزی امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) تصمیم گرفتند در سلام کردن از پیامبر اکرم(ص) پیشی بگیرند اما پیامبر اکرم(ص) قبل از این که وارد منزل شوند در پشت درب با صدای بلند به اهل خانه سلام می کردند و این امر برای امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) نیز اتفاق افتاد و ایشان نتوانستند در سلام کردن از پیامبر اکرم(ص) پیشی بگیرند.

رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) با اشاره به فرازهای دیگر زیارت جامعه کبیره خاطرنشان کرد: تمام مباحث مربوط به توحید، نبوت و معاد در دل زیارت جامعه کبیره وجود دارد، این زیارت یکی از معتبرترین اسناد امامت و ولایت است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 3 =