عضو اتاق تبلیغ خراسان:تربیت کودک، مهمترین ویژگی خانواده موفق است

حجت الاسلام موسوی فاضل همسربانی و تربیت کودک، خوب حرف زدن و زیبا حرف زدن با شوهر و همسر را از مهمترین خصوصیات یک خانواده موفق دانست و گفت: هنر یک مرد یا زن این نیست که طوری رفتار کند که همسرش به خاطر او در خانه بماند، بلکه هنر زن و مرد این است که طوری باشند که بدون هم نتوانند زندگی کنند.
حجت الاسلام سید ابوالفضل موسوی فاضل کارشناس ارشد آسیب های ‎‎اجتماعی عصر امروز در همایش پیوندهای آسمانی که با حضور ۱۵۰ زوج جوان طلبه حوزه علمیه خراسان در محل سالن همایش های مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان برگزار شد، به نقش تعاملات عاشقانه در جهت تحکیم مبانی نظری و عملی خانواده اشاره کرد و افزود: تحولات چهار دهه اخیر ایران باعث تغییر در ساختار روانی کشور شده است.

وی با بیان اینکه ورود به زندگی مشترک در این هیاهوی هزاره سوم یکی از نیرومندترین و عمیق ترین ظرفیت های تحکیم سلامت روانی در فرد و رسیدن به سبک زندگی اسلامی و الهی است، گفت: حدود چهاردهه از انقلاب می گذرد و در این دهه جدید شاهد ورود یک سری از پدیده های اجتماعی مثل طلاق، خودکشی، فرار، افسردگی در زنان و گسستگی روابط خانواده و… هستیم.

کارشناس ارشد آسیب های اجتماعی با اشاره به اینکه پدیده های اجتماعی و وجود گسستگی در کشور یک تناقض بسیار جدی برای اسلام است، گفت: اینکه گسستگی خانواده در مکتب اسلامی وجود دارد آیا در این هزاره سوم کم آورده است؟یا در مقابل مکاتب شیطانی در حال ریزش های ایدئولوژیک است؟

دانش زدگی، پست زدگی وسن زدگی، سه عامل بحرانی در روابط انسانی

وی با بیان اینکه دین اسلام مکتبی است که در عقیم ترین فصل تاریخ خالق سلمان و ابوذر بوده و اگردر شرایط امروز شاهد کمرنگ شدن تاثیر این مکتب بر زندگی اجتماعی و خانوادگی هستیم باید نقص ها و اشکالات را در عملکرد خود و نه در آموزه های این مکتب جستجو کنیم، ادامه داد: عوامل و توهماتی مثل دانش زدگی، پست زدگی وسن زدگی در جامعه سه عامل بحران در روابط انسانی است.

حجت الاسلام موسوی فاضل با بیان اینکه دانش زدگی یکی از معضلات و آفات جامعه امروزی است، ادامه داد: علم ضمانت اجرا ندارد و این طور نیست کسی عالم شود عامل هم بشود ومشکل امروز بشر عقل و جهل است نه دانش و سواد و چه بسا افراد تحصیلکرده ای هستند که علمشان تحولی در آنان به وجود نمی آورد.

وی با اشاره به اینکه از آنجا که علم داشتن به تنهایی کافی نیست و باید درک امور داشت، ابراز کرد: تا وقتی دانش تا به بینش تبدیل نشود درک انجام نمی شود زیرا به بصیرت و بینش نیاز دارد.

کارشناس ارشد آسیب های اجتماعی با اشاره به اینکه سن دومین عامل توهم در جامعه است و بالا رفتن سن سبب می شود که فکر کنیم همه چیز را می دانیم، ادامه داد: با بالارفتن سن، حوزه ادراکی انسان رشد نمی کند ودرک انسان یک موضوع آموزشی نیست بلکه هوشی است.

وی پست زدگی را از عوامل دیگر توهم در جامعه دانست و ادامه داد: پست و مقام نباید حجاب و مانعی برای زندگی شود بلکه باید در خانه عاشقانه زندگی کرد، خانه جای دلبری است نه جای دل بری.

همسربانی و تربیت کودک، مهمترین خصوصیات یک خانواده موفق

حجت الاسلام موسوی فاضل همسربانی و تربیت کودک، خوب حرف زدن و زیبا حرف زدن با شوهر و همسر را از مهمترین خصوصیات یک خانواده موفق دانست و اظهار داشت: هنر یک مرد یا زن این نیست که طوری رفتار کند که همسرش به خاطر او در خانه بماند، بلکه هنر زن و مرد این است که طوری باشند که بدون هم  نتوانند زندگی کنند.

ازدواج، آرامش بخش و درمان کننده ناآرامی‌های روحی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فلسفه ازدواج فرزندآوری نیست، بلکه ده ها مریضی روانی و روحی را درمان می کند، گفت: ازدواج در فرهنگ اسلامی عرفان محور، آرامش بخش و درمان کننده ناآرامی‌های روحی است که تکامل انسان را در پی دارد.

کارشناس ارشد آسیب های اجتماعی با اشاره به اینکه ازدواج ده ها مریضی قندی، خونی، عصبی و روانی را درمان می کند، ادامه داد: مردی که مجرد است اظطراب زده است و وقتی ازدواج می کند آرام می شود.

توجه به نقش همسر، نخستین عامل در سلامت روان خانواده است

وی در پایان با بیان این که درک واضح از حقوق متقابل زن و مرد در زندگی مشترک از مهمترین امور در تحکیم و آرام  بخشی به خانواده است، گفت: توجه به نقش همسر، اولین عامل در سلامت روان خانواده است.

گفتنی است، برگزاری کلاس های مشترک و اختصاصی، اهدای بسته های فرهنگی و آموزشی از جمله برنامه های این همایش یک روزه بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 7 =