سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان مبتنی بر مفهوم حوزه انقلابی است

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: طلاب مجاهدانه به تلاش خود در عرصه های علمی ادامه دهند و بدانند که این مجاهدت ها مرضی رضای ولی الله الاعظم خواهد بود و در درگاه الهی مأجور هستند.
حجت الاسلام‌ و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان ظهر امروز در همایش تجلیل از ممتازین و نخبگان حوزه علمیه خراسان با موضوع «حوزه انقلابی» در محل مدرسه عالی نواب به ایراد سخنرانی پرداخت.

مدیر حوزه علمیه خراسان به توصیف تلاش جهادگرانه مسؤولان و طلاب و ایفای نقش موثر آنان در پیشبرد اهداف پیش رو پرداخت و گفت: همه فعالیت های مجموعه حوزه بر سه مفهوم حوزه انقلابی، اندیشه و عمل مبتنی است و تحقق حوزه انقلابی کاری اجتناب ناپذیر در شرایط فعلی است.

وی افزود: حوزه علمیه باید رسالت الهی، تاریخی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب هدایتی خود را انجام دهد، یعنی حوزه ای باشد که بر اصول یاد شده مبتنی بوده و با خدامحوری، عدالت طلبی، کرامت انسانی، ولایتمداری، مسؤولیت پذیری و عمل جهادی در جهت نظام سازی و حاکمیت دستورات زندگی ساز دین و تمدن اسلامی بر همه شئون فردی و اجتماعی بشر مطابق است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه رهنمودهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به این هدف، نصب العین است، گفت: بهره گیری از نظرات علما، اساتید و طلاب جوان و انقلابی که با انگیزه وارد حوزه علمیه شده و دغدغه حرکتی سازنده و تاریخی را دارند نیز در این نقشه مورد توجه است.

وی در توضیح فعالیت های تحولی ایده آلی که در حال اجرا است، افزود: حوزه علمیه خراسان در این راستا بعد از حکم رهبر معظم انقلاب، فعالیت های تحولی خود را در چهار بخش عمومی، ویژه، مدنظر رهبر معظم انقلاب و خلاقانه و ابتکاری مدارس آغاز کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به عرصه های تحولی که تاثیر زیرساختی و بنیادینی در پیشرفت و ارتقای سطح کیفی حوزه های علمیه دارد، خاطرنشان کرد: نتیجه این فعالیت ها که با نظام جامع آموزشی که از ویژگی های مثبتی برخوردار است، شروع شد، به تلاش بیشتر همه طلاب و برنامه های برنامه ریزان نیاز دارد.

وی به بیان این که اساتید و طلاب محور همه فعالیت های اثر بخش و تحولی هستند، پرداخت و اظهار کرد: امروز به طور کامل مشخص است که محور فعالیت های سازنده و هرگونه تحولی در حوزه های علمیه مرهون فعالیت های اساتید فاضل، عالم، متقی، اخلاقی و انقلابی است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به این که در تابستان امسال حرکت ارزنده کمی و کیفی در ارتباط با اساتید فعلی، نومدرسین و اعزامی به شهرستان ها انجام شده است، خاطرنشان کرد: دوره توانمندسازی و آموزش‌های تکمیلی برنامه ریزی و تشکیل شد که بیش از ۴ هزار نفر تحت پوشش این اقدام ها قرار گرفتند.

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: تربیت مدرسین مورد نظر و پوشش مدارس علمیه استان های خراسان به طور کامل انجام شده و مدرسه ای بدون استاد باقی نمانده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان درباره دوره های گوناگون مهارتی، آموزشی و پژوهشی این حوزه یادآور شد: دوره های مهارت ‌های تبلیغی، آموزشی، اخلاق و تهذیب، برنامه ریزی تحصیلی، آینده طلبگی و مسائلی از این دست مدنظر قرار گرفته است.

وی به استقبال برای ورود به حوزه علمیه خراسان از سوی جوانان و ثبت نام ۱۵ هزار نفر و در نهایت پذیرش حدود ۵ هزار و ششصد نفر اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از توصیه های اساتید، استفاده از طلاب جوان انقلابی و اعتقادی است که به همین علت ضمن بررسی ها و شناسایی های امتیازی و نمره ای، شخصیت، سلامت، انگیزه و استعداد فرد نیز مدنظر قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با این توصیه که طلاب ممتاز به پیشرفت های تحصیلی و جانبی خود را ادامه دهند، ابراز کرد: ملاک ها و شاخص های کیفی شامل تبلیغی، اخلاقی، انقلابی و سیاسی برای معرفی ممتازین در سال آینده بر نمرات آموزشی و فعالیت های پژوهشی اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به این که باید برای سرمایه های ارزشمند و ممتاز برنامه داشت و آنها را رها نکرد، گفت: باید توجه کرد که از یک سو، حوزه علمیه خراسان دارای ظرفیت ها و استعدادهاست و از سویی، تحول در حوزه های علمیه اجتناب ناپذیر و حتمی است که البته نکته مهم در این زمینه اراده، تصمیم و حرکت است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 17