حجت الاسلام والمسلمین رئیسی: صیانت از حوزه به معنای عدم ورود به مسائل سیاسی و اجتماعی نیست

 دادستان کل ویژه روحانیت با تأکید بر مصون سازی حوزه گفت: تاکنون دشمن ضربه های بسیاری از حوزه علمیه و مراجع خورده است و تمام تلاش خود را به آسیب زدن به حوزه استفاده می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی امروز در همایش صیانت از نهاد مقدس روحانیت که در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: موضوع صیانت از روحانیت بسیار اهمیت دارد که باید مورد توجه بزرگان و مسؤولان حوزه باشد.

وی افزود: موضوع صیانت همواره باید در سازمان عظیم و اثرگذار روحانیت در دستور کار باشد و هیچگاه نباید از آن غفلت شود، سازمان روحانیت نهاد مقدسی است که قدسیت خود را از ذات مقدس حضرت حق گرفته است.

دادستان کل ویژه روحانیت با بیان این که برخورداری از قدسیت جایگاه، صیانت و مراقب بسیار دقیق را ایجاب می کند، اظهار داشت: برخی تصور می کنند قدسیت روحانیت تنها در زمینه مرامی است و روحانیت نباید در مسائل سیاسی و اجتماعی ورود کند.

وی ادامه داد: رفتار امویان و عباسیان با وجود مبارک اهل بیت(ع) این بود که امامان مدیریت سیاسی را نداشته باشند و تنها حلال و حرام را بگویند، در طول تاریخ این بحث از سوی افراد خودخواه و خود مدار مطرح بوده و تنها مدیریت مرامی جامعه را مطرح می کردند.

حجت الاسلام المسلمین رئیسی  ابراز داشت: نگاه صرف مرامی نگاه پر آسیبی است که مستکبران همواره نسبت به جامعه اسلامی داشته اند؛ این نگاه که اگر روحانیت وارد سیاست شود قدسیت آن آسیب می بیند مردود است، روحانیت باید مدیریت مرامی و سیاسی اجتماعی را بر عهده داشته باشد.

وی عنوان کرد: امروز فقه در متن جامعه پیاده می شود و قرار است تمام  روابط بر اساس دین تنظیم شود، ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است و مسائل جامعه باید بر اساس دستورات دینی باشد، صیانت از روحانیت وظیفه تک تک طلاب و حوزویان است تا این سازمان عظیم دچار آسیب نشود.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: مدیران باید این مراقبت و صیانت را برای مجموعه نورانی حوزه که می خواهد جامعه را نورانیت ببخشد همواره داشته باشند، به برکت مرجعیت و ولایت تمام منافع مستکبران در عالم به خطر افتاده حال آیا می توان تصور کرد که آن ها بدون تحرک باشند و توطئه نکنند؟

وی اضافه کرد: امروز مطمئن ترین گروه مرجع در بین مردم با وجود توطئه های بسیار همچنان روحانیت است، راهکار صیانت این نیست که روحانیت به مسائل اجتماعی و سیاسی ورود نکند، باید سیاست ورزی به گونه ای باشد که انسان برای رسیدن به جایگاه تمام اصول را زیر پا نگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که در عین اقتدار و سیاست می توان معنویت داشت، گفت: پیوند معنویت و سیاست هنر امام راحل و رهبر معظم انقلاب است، در سیاست ورزی می توان به مبانی اخلاقی پایبند بود، نباید در حیله ها و مکرهای سیاست بازان عالم هضم شد.

وی افزود: در عین خداخواهی و عدالت خواهی باید بر اساس تدبیر، سیاست و اداره امور اجتماع عمل کرد، آسیب شناسی بخشی از دانش است، هر طلبه و عالمی که وارد حوزه می شود و مسؤولیت را قبول می کند شناخت آسیب های آن جایگاه است.

دادستان کل ویژه روحانیت با بیان این که دادگاه ویژه و مدیریت حوزه باید برای مصون سازی حوزه تعامل داشته باشند، اظهار داشت: باید از فضای مجازی با مدیریت لازم استفاده کرد، اگر مصونیت وجود داشته باشد آسیب های جدی را نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: مبارزه با انحرافات فکری راهکارهای فکری دارد، به عنوان مثال شاید برای مقابله با داعش کار در عرصه نظامی تمام شده باشد اما نیازمند مقابله فرهنگی و فکری هستیم، استکبار همواره بر جهل جاهلان سوار شده و اهداف خود را پیگیری کرده است.

تولیت آستان قدس رضوی ابراز داشت: از مدیر حوزه و تصمیم گیران می خواهیم که راهکارهای حوزوی را برای مقابله دنبال کنند و جایی که نیاز بود دادگاه ویژه روحانیت ورود پیدا خواهد کرد، اطلاع رسانی برای خواص ضرورت دارد، اطلاع رسانی برای علما و بزرگان حتما مفید است اما شاید بیان عمومی آن مفید نباشد.

وی عنوان کرد: حفظ ارتباط روحانیت با مردم  امری بسیار مهم است؛ امام تدبیری ویژه کردند تا طلبه متخلف مجازات شود اما صنف و مجموعه عظیم روحانیت دچار آسیب نشود، کاهش پرونده در دادسرا مورد تأکید و پیگیری است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: در سراسر کشور هیأت پیشگیری تشکیل شده تا پرونده ها در دادگاه ویژه ثبت و ضبط نشود یعنی کارها با صلح و سازش به پایان می رساند، باید از ابتدا برنامه ریزی کرد که افراد به سمت انحرافات و مشکلات نروند.

وی اضافه کرد: به عنوان فرد مطلع و یک خبر می گویم که ما در مجموعه سازمان روحانیت با کمترین تخلف و جرم مواجه هستیم، این کمترین هم مربوط به کسانی است که انگیزه کار دینی ندارند بلکه برای سوء استفاده آمده اند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 7