ابراز تأسف آیت الله مظاهری از رباخواری و رشوه گیری در جامعه

 رییس حوزه علمیه اصفهان با ابراز تأسف از وضع رباخواری و رشوه گیری در جامعه، گفت: اوضاع به جایی رسیده که بدون رشوه دادن، پارتی بازی و رباخواری کارها پیش نمی رود؛ این ها مصائب بزرگی است.

حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: برخی از پزشکان به حقی که از سوی وزرات بهداشت برایشان تعیین شده، قانع نیستند.

وی در تفسیر آیه صد و هشتاد و هشتم سوره بقره که می فرماید«وَلا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَرِیقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالإثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» افزود: این آیه شریفه در رابطه با رشوه دادن و رشوه گرفتن مطالب مهمی را بیان کرده است؛ رشوه دادن و رشوه گرفتن از افعال ناحق و باطل است و قرآن در چندین آیه و تعداد زیادی از روایات معصومین(ع) حکم تحریم برای آن را اعلام کرده اند و بزرگی گناه آن بر کسی پوشیده نیست.

حضرت آیت الله مظاهری بیان کرد: عنوان رشوه به هر چیزی تغییر کند، از میزان گناهش کاسته نمی شود؛ متأسفانه در جامعه امروز رشوه دادن و رشوه گرفتن تحت عنوان های گول زننده در حال انجام است و همچون رباخواری به یک مسأله مشهور و عادی مبدل شده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: عنوان رباخواری نیز تغییر کرده است، برخی از بانک های رَبَوی با دادن چند میلیون وام منازل افراد را تصرف می کنند و این در صورتی است که قرآن گناه رباخواری را بالاتر از رشوه خواری می داند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با ابراز تأسف از وضع رباخواری و رشوه گیری در جامعه اسلامی تبیین کرد: اوضاع به جایی رسیده که بدون رشوه دادن، پارتی بازی و رباخواری کارها پیش نمی رود، این ها مصائب بزرگی است؛ امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، رشوه گیر، رشوه دهنده و آن کسی که واسط بین آن دو است، همه و همه به جهنم می روند.

وی خاطرنشان کرد: منقول است پیامبر(ص) شخصی را فرماندار شهری کرده بودند و بعد از مدتی با خبر شدند که او هدیه کلانی از یک نفر دریافت کرده است، پیامبر(ص) از شنیدن این خبر عصبانی شدند و آن فرماندار را احضار کردند و دلیل دریافت هدیه را از او جویا شدند، آن شخص گفت من این پول ها را به عنوان هدیه دریافت کرده ام و رشوه نیست، پیامبر(ص) به او فرمودند آیا اگر تو فرماندار نبودی، این هدیه را برای تو می آورد، این رشوه است ولی عنوان هدیه به آن داده است.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: امیرمؤمنان(ع) خطاب به شخصی که در زمان خلافتشان ظرف عسلی به عنوان رشوه برایشان آورده بود تا در قضاوت جانب او را مراعات کنند، بسیار تُندی کردند و سپس خطبه مفصلی خواندند و آن شخص رشوه دهنده را مذمت کردند.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: رباخوار، رباگیر، رشوه دهنده و رشوه گیرنده با هر عنوانی به این عمل زشت مبتلا باشد، مورد لعن خداوند واقع می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: شخصی نزد بنده آمد و گفت، اگر می شود با فلان مسؤول صحبت کنید تا مشکل من را حل و فصل کند، من نیز پذیرفتم، او بعد از این که صحبتش را پذیرفتم به من گفت، اگر مشکل من حل شود، ده میلیون تومان وجوهات به شما می دهم، من هم به او گفتم، به هیچ عنوان شفاعت تو را نزد فلان مسؤول نخواهم کرد و هیچ نیازی به وجوهاتی که برای کسب رضایت من به من می دهی، ندارم.

وی اظهار کرد: زیر میزی گرفتن ها بدتر از رشوه خواری است؛ متأسفانه زیر میزی گرفتن در بین پزشکان باب شده است، برخی از پزشکان به حقی که از سوی وزارت بهداشت برایشان تعیین شده، قانع نیستند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که رباخواری و رشوه خواری، نوعی نجس خواری است، گفت: طبق آیه چهل و دوم سوره مائده که می فرماید«سَمَّاعُونَ لِلْکَذِبِ أَکَّالُونَ لِلسُّحْتِ…» یقیناً رشوه خواری و رباخواری نجس خواری است، برای این که ببنیم برخی افراد نجس خواری می کنند، لازم است از چشم بصیرت برخوردار باشیم.

وی در پایان گفت: رشوه دادن و ربا دادن برای کسی که مجبور است و جان و آبرویش به مخاطره افتاده بلا اشکال است ولی کسی که رشوه می گیرد و ربا می خورد به طور قطع مرتکب فعل حرام شده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 13