عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم : هیأتی اندیشه ورز برای پیگیری مسائل حوزه و روحانیت تشکیل شود

استاد علیدوست با تبیین عوامل کم انگیزگی طلاب، خواستار تشکیل هیأتی اندیشه ورز برای پیگیری مسائل حوزه و روحانیت شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که با حضور حضرت آیت الله وحید خراسانی برگزار شد، با اشاره به مشکلات معیشتی طلاب گفت: باید بررسی شود که طلاب در چه شرایطی زندگی می کنند.

وی افزود: مشکلات معشیتی طلاب باید برطرف شود و اقدامی که اخیرا صورت گرفت بسیار مبارک بود اما این مشکل باید به صورت اساسی و جدی تر حل شود و خود اساتید داخل کسانی هستند که مشکلات اقتصادی دارند، این مسأله بر دوش اساتید نیست و بیشتر مخاطب این نکته مراجع بزرگوار هستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم نبود ترسیم آینده ای روشن برای طلاب را از مشکلات امروز حوزه دانست و اظهار داشت: برخی طلاب می گویند که بعد از این که دروس را خواندیم چه اتفاقی می افتد و چه فایده ای دارد، اساتید می توانند آینده ای روشن را برای طلاب ترسیم کنند.

وی ادامه داد: در کمتر زمانی طلبه ای قابل، فکور و درس خوانده در جامعه معطل می ماند، اساتید باید بخشی از دروس خود را به ترسیم آینده امیدوار برای طلاب اختصاص دهند؛ اصرارهایی بر دست نزدن به روش متداول حوزه وجود دارد چرا اینقدر اصرار هست که باید به همین شکل و قالب و نه کمتر و بیشتر وجود داشته باشد.

آیت الله علیدوست با بیان این که گاهی تغییری که رخ می دهد تحول متکامل نیست، ابراز داشت: فکر نمی کنم که طلبه در سطح بیش از ۱۰ سال نگه داشته شود، برخی می گویند مؤسساتی چهار ساله سطح را تمام می کنند که مورد پذیرش نیست، برنامه حوزه باید بر ۱۰ سال بسته شود اما باید مدیریت کرد.

وی عنوان کرد: آیا لازم است به عنوان مثال در رسائل و مکاسب از همان ابتدا تا آخر کلمه کلمه خوانده شود، جاهای مهم و با اولویت باید خوانده شود و بخش های دیگر برای تکمیل مطالعات قرار داده شود، برای این کار باید شیوه های اجرایی لازم در نظر گرفته شود، این کار باید با احتیاط توسط اساتیدی عالم، عاقل و متفکر صورت گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بسیاری از طلاب در ذهن خود می گویند آنچه حوزه به ما می دهد به کار ما نمی آید و آن چه که به کار ما می آید حوزه به ما نمی دهد که باید برطرف شود، مکاسب به عنوان کتابی که مبنای حقوق ما و پر از قواعد فقه و اسناد است، بسیاری از مباحث حقوق و تجارت ما از همین مکاسب است.

وی اضافه کرد: رسائل اصول فهم و اندیشه است و منطق استنباط را آموزش می دهد، مدارس و مراکز در کنار تدریس باید کارگاه های علمی بگذارند و مسائل را برای طلاب تبیین کنند، اگر طلبه مسائل را بداند انگیزه پیدا می کند.

آیت الله علیدوست با بیان این که گاهی سؤال می شود که مگر چقدر مجتهد می خواهیم، گفت: اگر اجتهاد به معنای اعم و اخص تبیین شود مفسر، متکلم، عالم اخلاق و مبلغ باید مجتهد باشد چرا که بهتر می تواند فعالیت نکند، با این تعریف طلبه دیگر نمی گوید که نمی خواهد فقیه و مرجع شود، برخی می گویند کتاب ها و اجتهاد محترم هستند اما برای بخشی از طلاب که این تفکر باید اصلاح شود.

وی افزود: ضعف پایه ها سبب کم انگیزگی طلاب می شود، وقتی طلبه ادبیات می خواند می پرسد که خواندن آن چه معنایی ندارد، وقتی پایه ضعیف باشد و طلبه بالا رود نمی تواند ارتباط برقرار کنند و قدرت ارتباط با تراث را ندارد، باید تا می توان ضعف پایه ها را برطرف کرد تا وقتی وارد سطوح عالی و خارج می شود انگیزه داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که باید یک هیأت صاحب و فکر و اندیشه مسائل را دنبال کنند، اظهار داشت: البته این کار با مثلث نظارت مراجع و بزرگان، نهادهای مدیریتی حوزه و اساتید باید انجام شود، نقش اساتید در تقویت انگیزه طلاب بسیار مهم و اساسی است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 4