مخارج کل حوزه‌ با نیمی از بودجه دانشگاه تهران تأمین می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی مقایسه کمک‌های دولت به حوزه و دیگر مراکز علمی را ناروا خواند و گفت: کمکی که دولت به دانشگاه تهران می‌کند چندین برابر هزینه‌های حوزه‌های سراسر کشور است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، امروز در دومین نشست خبری سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه با اصحاب رسانه که در سالن جلسات آیتالله حائری، مرکز مدیریت حوزههای علمیه برگزار شد، به بیان رخدادهای هفتههای اخیر حوزه علمیه پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با اشاره به دیدار مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با مراجع عظام تقلید، اظهار داشت: در مشورتی که در این دیدار با مراجع عظام تقلید صورت گرفت، همه مراجع به اتفاق نظر معتقد بودند که در مباحث درسهای خارج حوزههای علمیه باید به فقه معاصر توجه بیشتری شده و به مسایل مستحدثه پرداخته شود.

وی ابراز داشت: حضرت آیتالله مکارم شیرازی گفتند که اسلام جهانی و جاودانی است، از این رو باید پاسخگوی نیازهای همه مناطق در همه زمانها باشد و حضرت آیتالله وحید خراسانی نیز گفتند که انسان در حال تغییر است و از آنجایی که انسان مرکب از عقل و نفس و بدن است، علوم متعلق به هر سه جهت باید مستحدثه شود و این بحث شرعی دارد.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرت آیتالله صافی گلپایگانی در اینباره اظهار داشتند که فقه ظرفیت پاسخگویی به همه مسایل مستحدثه را دارد و می‌توانیم آن را به دنیا عرضه کنیم، حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی نیز گفتند که برنامهریزی برای تدریس مسایل مستحدثه کار خوبی است و در نهایت حضرت آیتالله نوری همدانی تأکید کردند که فقه باید پاسخگوی همه نیاز‌های جامعه و نظام باشد، تدریس مسایل مستحدثه کار مهمی است و باید از اشخاصی که توانایی تدریس این مسایل را دارند استفاده شود.

وی با اشاره به شایعهای که اخیراً در رسانههای معاند و برخی شبکههای اجتماعی انتشار یافته است، تصریح کرد: متأسفانه در روزهای گذشته جریانی به دنبال تضعیف روحانیت بوده و تلاشهای بسیاری شده است تا نهادهای دینی در رابطه با مسأله بودجه زیر سؤال برود.

 

 مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عنوان کرد: این سخن که حوزههای علمیه باید مستقل باشند، مطالبهای است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، رهبر معظم انقلاب و همه مرجع عظام تقلید دارند ولی برخی از رسانهها و منافقین از این عبارت برداشتی ناروا و ناصحیحی داشتهاند.

وی گفت: بیتردید شبکههای ماهوارهای دشمن هیچگاه به دنبال معنای صحیحی از استقلال حوزه نخواهد بود و این که در چند روز اخیر برنامههایی در این رابطه تدارک دیدهاند، در راستای تضعیف حوزههای علمیه بوده است.

دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه اظهار داشت: دلسوزان نظام و اسلام باید توجه داشته باشند که یک زمانی حرکتی انجام ندهند که بلندگوی دشمن و ضدانقلاب شوند و به ضرر نظام اقدامی انجام دهند.

وی با بیان این که حوزه علمیه مستقل بوده و مستقل خواهد ماند، ابراز داشت: حوزه علمیه در ادوار گذشته همواره منتقد دولتها و وزارتخانههای مختلف بوده است و تمام این هجمهها نیز به سبب همین استقلال حوزه است.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر این که حوزه بر روی پای خود ایستاده است، تصریح کرد: حوزه در پرورش نیرو و فعالیت‌های فرهنگی خدمات ارزنده‌ای به جامعه ارایه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بودجه حوزه علمیه از قدیم تا به امروز بر اساس اعتماد و باور مردم شکل گرفته است اما استقلال حوزه بدان معنا نیست که نظام اسلامی نباید به یک نهاد دینی کمک بکند.

نایب رییس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ با بیان این که حوزه هیچ ردیف بودجهای از سوی دولت دریافت نمیکند، عنوان کرد: آنچه از دولت به حوزه میرسد به عنوان کمک به حوزه است و تنها ۱۰ درصد نیازها و هزینههای حوزه را جبران میکند.  

وی تأکید کرد: غالب مخارج حوزههای علمیه توسط وجوهات، کمکهای مردم و وقف تأمین میشود. امروزه موقوفات حوزه در اختیار حوزه نیست در حالی که اگر همین عایدات موقوفات به حوزههای علمیه برسد، هیچ نیازی به کمک دیگران نخواهد داشت.

وی با تأکید بر این که مقایسه کمکهای دولت به حوزه و دیگر مراکز علمی مقایسه ناروایی است، گفت: کمکی که دولت به دانشگاه تهران میکند چندین برابر هزینههای حوزههای سراسر کشور است؛ چرا که با نصف بودجه دانشگاه تهران میتوان مخارج همه حوزههای علمیه کشور را تأمین کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 11