دبیر اتاق تبلیغ خراسان: آسیب های اجتماعی به خاطر فاصله گرفتن از سیره اهل بیت است

حجت الاسلام مشیری آسیب های اجتماعی امروز را ناشی از فاصله گرفتن از سیره اهل بیت(ع) دانست و گفت: برای از بین بردن آفات اجتماعی باید به سیره این خاندان بزرگوار بازگردیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام محمدهادی مشیری عصر امروز در سخنرانی قبل از نماز مغرب و عشای حرم مطهر رضوی گفت: ائمه اطهار(ع) از دو جنبه دارای مظلومیت هستند. مظلومیت در ضعف شناخت ایشان در برخی از مردم نخستین بعد این مظلومیت است. این ضعف شناخت شامل برخی از ائمه اطهار(ع) مانند امام جواد(ع)، امام هادی(ع)، امام حسن عسکری(ع) می باشد. بعد دوم این مظلومیت عدم رعایت سیره شایسته آن بزرگواران در بعد نظر و عمل است. باید این کوتاهی را پذیرفت و به فکر اصلاح آن بود.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان با اشاره انتظار اهل بیت(ع) از شیعیان درباره اعمال و رفتار آنان افزود: امام حسن عسکری(ع) در نامه ای به یکی از یاران خود نکاتی را گوشزد می کنند و می فرمایند: «طوری عمل کنید که ما با شنیدن توصیف اعمال شما خوشحال شویم».

وی نخستین توصیه یاد شده در نامه امام حسن عسکری(ع) را تقوای الهی دانست و خاطرنشان کرد: همه ما بر سر سفره رزق الهی نشسته ایم و پاس داشتن حرمت و ادب صاحب سفره بر همگی ما واجب است. صاحب خانه از ما انتظار دارد تا خلاف نظر او که موجب سود و نفع رسانیدن به خود ما است عمل نکنیم.

حجت الاسلام مشیری با بیان لزوم ورع و مراقبت در دین به عنوان دومین توصیه یاد شده در نامه امام حسن عسکری(ع) به یکی از اصحاب خود گفت: ورع بالاتر از تقوا است و مراقبت بیشتر از تقوا را ورع می گویند. رفاقت با خداوند نیاز به ورع دارد تا رحمت همه جانبه او شامل حال ما شود.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به تلاش در راه خدا و صداقت با مردم به عنوان توصیه بعدی مورد اشاره امام حسن عسکری(ع) افزود: باید به گونه ای بود تا مردم درباره شیعیان آنان را به راستی و صداقت توصیف کنند. امام صادق(ع) فرمودند: «مومن هرگز به دو گناه آلوده نمی شود. آن دو گناه دروغگویی و خیانت است». خداوند متعال دروغگو را دشمن می داند و کاری که با دروغ شکل گرفته و یا بخواهد پیش رود را ابتر خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: مسؤولان باید در ارتباط با مردم صداقت داشته باشند و هیچ مسؤولی از صداقت با مردم ضرر نخواهد کرد. صادق ترین مسؤول با مردم پیامبر اکرم(ص) بودند که وجود ایشان هنوز برای ما مسمانان در جهان مایه افتخار است.

حجت الاسلام مشیری با برشمردن امانتداری به عنوان دیگر انتظار اهل بیت(ع) از شیعیان گفت: بسیاری از دارایی ها مانند فرزند، همسر، اموال و جان امانت الهی است و باید آن را به منشا و صاحب آن یعنی خداوند بازگرداند. باید این نوع نگرش به امانات الهی را در جامعه خویش تقویت کنیم.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به حسن هم جواری و رعایت حق همسایگی به عنوان توصیه مهم امام حسن عسکری(ع) به شیعیان افزود: اگر ایشان وضعیت مراعات حق همسایگی در آپارتمان های امروزی را می دیدند حتما از ما گلایه مند می شدند.

وی توصیه دیگر امام حسن عسکری(ع) را حسن معاشرت با مذاهب دیگر از جمله برادران اهل تسنن دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی امروزه با طرح موضوعاتی همچون برائت به جای وحدت صریحا بر خلاف توصیه ائمه اطهار(ع) رفتار می کنند، در حالی که ایشان ما را به شرکت در نماز جماعت و تشییع جنازه آنان توصیه کرده اند. پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «اگر فردی از مرد مسلمانی درخواست کمک کرد و او به آن توجهی ننمود، آن شخص مسلمان نیست».

حجت الاسلام مشیری در پایان افزود: بیشترین آسیب های اجتماعی امروز در جامعه به دلیل غفلت از آموزه های اهل بیت(ع) شکل می گیرد و باید برای جبران آفات اجتماعی به سیره این خاندان بزرگوار بازگردیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 2 =