آیت الله نوری همدانی: خدمات علما برای جامعه تبیین شود | دنیای امروز به فقهای عالم و آگاه نیاز دارد

حضرت ‌آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این که خدمات علما در عرصه های گوناگون باید برای جامعه تبیین شود، دنیای امروز را نیازمند فقهای عالم و ‌آگاه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار دست اندرکاران برگزاری همایش بررسی اندیشه کلامی علامه کاشف الغطا، فعالیت در راستای ترویج آثار علما را مقدس و مفید دانست.

وی افزود: بعد از ائمه طاهرین(ع) در تاریخ هیچکس مانند علما اثرگذار نیست چرا که علما به پیروی از فرهنگ اهل بیت(ع) به هدایت مردم پرداختند و از دین و معارف الهی حراست کردند

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به خدمات علمای بزرگ در طول قرن ها و سال ها اظهار داشت: قرن سیزدهم بسیار مهم و پربار است که بحرالعلوم در راس آن قرار دارد و شاگردان بسیاری تربیت کرده است، شیخ جعفر کاشف الغطا از شاگردان ایشان است که در خانواده ای علمی و دینی  حضور داشته است.

وی ادامه داد:  از نظر تاسیس قواعد فقهی و تفریع فروع مانند کاشف الغطا نیامده است، این عالم بزرگ با وجود این که وضع مالی بسیار سختی داشت و در فقر به سر می برد اما کار علمی را رها نمی کرد و به تبیین معارف دینی می پرداخت.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که سابقا علما در مضیقه های بسیاری بودند، ابراز داشت: امروز امکانات بهتری برای تعلیم علوم دینی و ترویج آن وجود دارد که باید از فرصت نهایت استفاده را انجام داد.

وی عنوان کرد: شیخ جعفر کاشف الغطا تسلط فوق العاده ای بر فقه داشته است؛ زمانی در ایران اخباری ها بسیار تبلیغ می کردند و فرقه ای با این نام به وجودآمده بود، ایشان تفاوت ها را بیان کرده و معارف را برای مردم تبیین می کردند؛ خانواده ایشان نیز خانواده علم و فقاهت بود که فرزندان و نوه های ایشان در این مسیر گام برداشتند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر کسانی درباره راه و کار ما مخالفت کردند باید در مسیر الهی قدم برداشته و با افکار باطل مقابله کنیم.

وی اضافه کرد: شیخ جعفر کاشف الغطا نسبت به استاد خود بسیار تواضع داشت و همواره رعایت احترام می کرد و مناجات و خلوت های ویژه با خداوند از ویژگی های ایشان بود، مطالب بسیار مهمی از علم و سیره علما وجود دارد که امروز هم باید مورد توجه باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این که آثار علمای بزرگ باید چاپ و ترویج شود، گفت: خدمات علما در عرصه های گوناگون باید برای جامعه تبیین شود؛ علم فقه دقیق، وسیع و مشکل است از این رو بعد از سال ها از حوزه یک فقیه متخصص خارج می شود.

وی افزود: بزرگان همچون آیات بروجردی، حجت کوه کمره ای، داماد، حضرت امام و علامه طباطبایی از علمایی بودند که ویژگی های منحصر به فردی داشتند و خدمات بسیاری انجام دادند که باید تبیین شود؛ دنیای امروز به فقهای متخصص، عالم و آگاه نیاز دارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 3