آیت الله مکارم شیرازی: آزاد اندیشی افتخاری برای حوزه علمیه است | مراکز آزاد اندیشی تحت تأثیر شبهات قرار نگیرند

حضرت ‌آیت الله مکارم گفت: مسأله آزاد اندیشی در حوزه ها اصل بوده و بهترین دلیل آن درس های خارج و سطح عالی حوزه است که شاگردان با کمال آزادی اشکالات و نظرات خود را در دروس گوناگون مطرح می کنند.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار رییس و اعضای کمیته مرکزی آزاد اندیشی حوزه های علمیه با تقدیر از برنامه ریزی برای مسأله آزاد اندیشی در حوزه، اجرا شدن با انضباط این کار را امری ضروری دانست.

وی افزود: مسأله آزاد اندیشی در حوزه ها اصل بوده و بهترین دلیل آن درس های خارج و سطح عالی حوزه است که شاگردان با کمال آزادی اشکالات و نظرات خود را در دروس گوناگون مطرح می کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که رابطه استاد و شاگرد، سوال و جواب و اشکال کردن جایگاه ویژه ای در حوزه دارد، اظهار داشت: وقتی علامه طباطبایی المیزان را نوشتند از من برای ترجمه جلد اول آن دعوت کردند.

 وی ادامه داد: به ایشان گفتم اگر نظرم با شما متفاوت باشد تکلیف چه می شود، ایشان فرمود اگر بعد از جواب شفاهی قانع نشدید اشکال خود و جواب من را در پاورقی بنویسید که این مسأله نشانه آزاد اندیشی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که آزاد اندیشی افتخاری برای حوزه های علمیه است، ابراز داشت: در طول تاریخ حوزه این مسائل بوده البته باید تحت انضباط باشد؛ در زمان امروز گاهی برخی برای آزاد اندیشی خط قرمزی قائل نیستند در حالی که خطوط قرمز باید مشخص بوده و نظارت وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: در زمان ما شبهه افکنی بیش از هر زمان دیگری است از این رو مراکز آزاد اندیشی باید دقت بیشتری داشته باشند که شبهات، جلسات را تحت الشعاع قرار ندهد و نتیجه معکوس نشود؛ بنابراین اصل کار در حوزه وجود داشته اما در زمان حاضر احتیاط بیشتری لازم دارد و باید دقت شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: باید با دقت در این مساله گام برداشت و عمل کرد، بررسی عملکرد هم باید وجود داشته باشد تا تصمیمات بهتری گرفته شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 7 =