حماسه حسینی ، انقلاب اسلامی

امام خمینی(ره):انقلاب اسلامی ایران پرتوی ازعاشوراوانقلاب عظیم الهی آن است.(صحیفه نورج۸ص۱۲)تهیه کننده:حجه الاسلام والمسلمین مظفرتاجی امام جمعه چناران_خراسان رضوی
مقدمه :
بی شک حادثه عاشورا یکی از بزرگترین واثرگذارترین رخدادی است که در تاریخ بشریت به وقوع پیوست
ودرسهای آموزنده ای را به بشریت آموخت که در این راستا می توان گفت سرنوشت بشریت را تغییر داد و نگاه
جدیدی از حیات را به بشریت آموخت . از آنجایی که این انقلاب اهداف مقدسی را دنبال می کرد یکی از ماندگارترین وتأثیرگذارترین انقلابها والگوبرای انقلابهای بعد شد . امام حسین (ع) به عنوان رهبر انقلاب عاشورا مورد تعظیم بزرگان وآزادیخواهان جهان قرارگرفت وبسیاری از رهبران بزرگ انقلابهای دنیا امام حسین (ع) را به عنوان مقتدا والگوی خود برای پیشبرد اهداف انقلابشان معرفی نمودند . انقلاب اسلامی ایران که به رهبری یک مجتهد جامع الشرائط وهمراهی مردم با بصیرت ایران اسلامی شکل گرفت به حق در امتداد حرکت عاشورایی امام حسین (ع) ویاران باوفایشان بود ،که با تأسی از درسهای عاشورا توانست به یک انقلاب جهانی تبدیل شود .همزمانی قیام ۱۵ خرداد با ایام محرم ، اوج گیری انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ در ایام محرم وصفرواستفاده ازظرفیت محرم وصفر در طول سالهای انقلاب برای پیشبرد اهداف انقلاب همه وهمه بیانگر نقش حماسه حسینی در انقلاب اسلامی ایران است . امام خمینی (ره) طی پیامی به مناسبت سالروز ۱۵ خرداد در سال ۱۳۶۱ فرمود : ملت عظیم الشان اسلام در سالروز شوم این فاجعه انفجار آمیزی که مصادف با ۱۵ خرداد ۴۲ بوده با الهام از عاشورا آن قیام کوبنده را به یاد آورد واگر عاشورا وگرمی وشور انفجار آن نبود معلوم نبود چنین قیامی بدون سابقه وسازماندهی واقع می شد واقعه عاشورا از سال ۶۱ هجری قمری تا خرداد ۱۳۶۱ وازآن تا قیام عالمی بقیهالله (ارواحنا لمقدمه الفدا ) درهرمقطع انقلاب ساز است (صحیفه نور ج۱۶ ص۲۱۹)
قیام امام حسین (ع) وقیام امام خمینی (ره) مقایسه اهداف،وویژگیهای مشترک
۱-عدالت خواهی ومبارزه با جوروستم
ازویژگیهای مهم این دوقیام عدالتخواهی ومبارزه با جور وستم است. از اهداف مهم قیام عاشورا مبارزه با سلطان جائر بود امام حسین (ع) می فرمایند : ایها الناس ان رسول الله (ص) قال من رأی سلطاناً جائراً مستحلاً لحرام الله ناکثاً عهده مخالفاً لسنه رسول الله یعمل فی عبادالله بالاثم والعدوان فلم یغیر علیه بفعلٍ ولا قولٍ کان حقاً علی الله ان یدخله مدخله (مقتل خوارزمی ج ۱ ص ۲۳۴ )
از اهداف مهم قیام امام خمینی (ره) هم مبارزه با طاغوت وظلم وستم بود . امام خمینی (ره) در تاریخ ۲۳/۶/۵۷ دررابطه مبارزه با شاه می فرماید : قیام شما در مقابل دیکتاتور اصلی که تمام شعائر ملی ومذهبی را زیر پا گذاشته چون قیام امیرالمؤمنین (ع) درمقابل معاویه می باشد . (صحیفه نور، ج۱، ص ۴۸)
۲- قیام برای اصلاحات
یکی از اهداف قیام امام حسین (ع) قیام برای اصلاحات بود.امام حسین (ع) در وصیت نامه خود به برادرش محمد حنفیه می فرماید : انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی … (بحارالانوار ج ۴۴ ص ۳۲۹) همانا قیام من برای اصلاح امت جدم می باشد.انقلاب اسلامی ایران نیز به پیروی از نهضت حضرت حضرت اباعبدالله(ع) برای اصلاح جامعه ایران از مفاسدی که حکومتهای غاصب وستمگر بوجود آورده بودند صورت گرفت . حضرت امام خمینی (ره) دراین باره فرمودند : تمام انبیاء برای اصلاح جامعه آمده اند وشما وهمه این آنها این مسأله را داشتند که فرد باید فدای جامعه شود ….. سید الشهداء (ع) روی همین میزان آمد واصحاب وانصار خویش را فدا کرد تا جامعه اصلاح شود . ( صحیفه نور ج ۱۵ ص ۲۱۷ )
۳-امر به معروف ونهی از منکر
یکی دیگر از اهداف قیام امام حسین(ع) احیاء امربه معروف ونهی از منکر بود وامام حسین (ع) این مهم را در مسیر
قیامشان بارها گوشزد نمودند .هنگام خروج از مدینه در کنار قبر جد بزرگوارشان پیامبر اسلام (ص) فرمودند : اللهم
وانی احب المعروف واکره المنکر … ( فرهنگ جامع سخنان امام حسین ص ۳۲) در وصیت نامه اش به محمد حنفیه می فرماید : ارید ان آمربالمعروف وانهی عن المنکر … (بحارالانوارج۴۴ ص ۳۲۹)
امام خمینی (ره) نسبت به مسأله امربه معروف ونهی ازمنکر اهتمام ویژه ای داشتند ایشان دراین رابطه می فرمایند : این مسئله (امر به معروف ونهی از منکر) مهم است وآقایان توجه کنند همه وهمه ملت موظفند که نظارت کنند براین امور اگرمن یک پایم را کج گذاشتم ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتی خودت را حفظ کن مسئله ، مسئله ای مهم است همه ملت موظفند به اینکه نظارت داشته باشند (صحیفه امام خمینی جلد۸ ص۵)
۴-قیام برای خدا
حرکت و قیام امام حسین(ع) برای خدا بود وهیچ مقصد غیر خدایی وهواهای نفسانی در این قیام راه نداشت . امام حسین (ع) در وصیت نامه اش به محمد حنفیه می فرماید : انی لم اخرج اشراً ولا بطراً ولا مفسداً ولا ظالماً ….
(بحار الانوار ج۴۴ ص ۳۲۹ ) من ازروی خود خواهی و ، خوش گذرانی ، فساد وستمگری قیام نکردم.
قیام وانقلاب امام خمینی (ره) هم برای خدا و درراه خدا بود در حرکت عظیم انقلاب امام خمینی (ره) از شروع نهضت تا روز عروج ملکوتی آن انسان بزرگ ذره ای شائبه غیر خدایی وجود ندارد . تمام حرکت امام در طول نهضت برای خدا بود . ایشان در جایی می فرمایند : خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده وهمه جهانیان را برما چیره کرده وکشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده . قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت وبرادری را درملت اسلامی خفه کرده قیام برای نفس است که بیش از دهها میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوت پرست پشت میزنشین شدند. (صحیفه امام خمینی (ره) ج ۱ ص ۲۲ )
۵-حرکت در خط پیامبر (ص) واهل بیت (ع)
حرکت امام حسین(ع) برای احیای سنت رسول اکرم (ص) وترویج فرهنگ اهل بیت (ع) بود . ایشان در
وصیت نامه اش به محمد حنفیه می فرماید : واسیر بسیره جدی وابی علی ابن ابیطالب ( بحارالانوار ج ۴۴ ص۳۲۹)
حرکت من درمسیر، سیره وروش جدم وپدرم علی بن ابی طالب است .
امام حسین (ع) در جواب ولیدبن عقبه استاندار مدینه که از امام خواسته بود با یزید بیعت کند فرمود : انا اهل بیت النبوه ومعدن الرساله ومختلف الملائکه ومحل الرحمه وبنا فتح الله وبنا ختم ویزید رجل شارب الخمر قاتل النفس المحرمه معلن بالفسق … (فرهنگ جامع سخنان امام حسین (ع) ص۳۲۰) ما خاندان نبوت ومعدن رسالت وموضع رفت وآمد فرشتگان ومحل رحمت خداوندیم وخدا به ما آغاز فرمود وبه ما ختم کرد . یزید مردی است تبهکار ، می آشام وکشنده انسانهای محترم وپاک که آشکارا گناه می کند …. سر تاسر زندگی امام خمینی (ره) جلوه گاه حساسیتهای دینی است . غیرت دینی وحساسیت ایشان نسبت به دفاع از حریم ولایت و امامت وصف ناشدنی است . امام (ره) دروصیتنامه سیاسی الهی خویش عشق وارادت به اهل بیت (ع) را به اوج رسانده تا آنجا که می فرماید : ما مفتخریم که ائمه معصومین (صلوات الله وسلامه علیهم ) در راه تعالی دین اسلام ودرراه پیاده کردن قرآن کریم که تشکیل حکومت عدل یکی از ابعاد آن است در حبس وتبعید به سر برده وعاقبت درراه براندازی حکومتهای جائرانه وطاغوتیان زمان خود شهید شدند وما امروز مفتخریم که می خواهیم مقاصد قرآن وسنت را پیاده کنیم واقشار مختلف ملت ما در این راه بزرگ سرنوشت ساز سراز پا نشناخته ، جان ومال وعزیزان خود را نثارراه خدا می کنند . ( کتاب وصیت نامه امام خمینی )
۶- استکبارستیزی
یکی از ویژگیهای رهبری قیام عاشورا استکبار ستیزی وتسلیم نشدن درمقابل زیاده خواهیهای مستکبرین بوده است . موضع گیری های امام حسین (ع) درزمان معاویه در عین احترام به قرارداد صلح بین امام حسن (ع) ومعاویه ودرنهایت عدم بیعت با یزید وایستادگی درمقابل این مستکبر،مؤید این مطلب است . امام (ع) درجواب استاندار مدینه دراین باره می فرماید : مثلی لا یبایع لمثله … (فرهنگ جامع سخنان امام حسین (ع) ص۳۲۰ ) مثل من با چون اویی (یزید) بیعت نخواهد کرد . نکته قابل تأمل ودقت اینکه امام حسین (ع) دراینجا فرمود : مثل من نفرمود من یعنی هر کسی که تفکرحسینی داشته باشد با فردی مثل یزید بیعت نمی کند .درسی که امام حسین به همه آزادیخواهان آموخت اینکه انسان آزادمرد هرگز درمقابل مستکبرین سر فرود نمی آورد وامام خمینی (ره) رهبر فقید انقلاب هم این درس را از امام ومقتدای خویش آموخت وهرگزدر مقابل شاه وبعد از پیروزی انقلاب هم در مقابل ابرقدرتها تسلیم نشد . ایشان در فرازی از سخنانشان می فرمایند : ما ازتمام کشورهای زیرسلطه برای بدست آوردن آزادی واستقلال کاملا پشتیبانی می نماییم وبه آنان صریحا می گوییم که حق گرفتنی است . قیام کنید وابرقدرتها را از صحنه تاریخ روزگار براندازید. (صحیفه نور ج۱۲ص۱۴۷)
۷-احساس تکلیف وانجام وظیفه
یکی از ویژگیهای قیام عاشورا ورهبری قیام احساس تکلیف وانجام وظیفه بود . امام حسین (ع) بعد از شنیدن خبرپیمان شکنی کوفیان وکم شدن احتمال پیروزی ظاهری در جواب فردی که این خبررا به امام داده بود فرمود: راست گفتی [ که شمشیر کوفیان علیه ما کشیده شده است ]مقدرات در دست خداست واو هرزمان فرمان تازه ای دارد . اگر قضای خدا موافق خواست ورضایت ما باشد [ وما بر یزیدیان مسلط شویم وحکومت را به دست بگیریم ] خداوند را بر این نعمت سپاس می گذاریم واو یاور ما درادای شکر است واگر قضای خدا میان ما وخواسته هایمان حائل شود [ ومطابق خواست ما نباشد ] باز هم آن کسی که نیتش حق بود وتقوی بردرونش حاکم است ازمسیر صحیح خارج نگردیده است . (فرهنگ جامع سخنان امام حسین (ع) ص۳۹۲)
هنگام خروج از مدینه در جواب عمه اش ام هانی فرمود : …… یا عمه کل الذی مقدرفهو کائن لا محاله
(فرهنگ جامع سخنان امام حسین (ع) ص۳۳۶) عمه جان هرچه مقدر است همان خواهد شد.ودرفرازی دیگرمی فرماید: رضا اللّه رضانا اهل البیت نصبر علی بلائه(بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۶۷)
هنگامی هم که در گودال قتلگاه در آخرین لحظات حیات بود فرمود : الهی رضاً برضاک وتسلیماً لامرک
(موسوعه کلمات امام حسین (ع) ص ۵۷۳) یکی از شاخصه های والای امام خمینی (ره) که حاکی از مرتبت رفیع وخلوص نیت ایشان بود را می توان تکلیف مداری درکارها دانست . این ویژگی در سرتاسر زندگی پربرکت ودرس آموز آن بزرگوار مشهود بود . به حق باید امام خمینی (ره) را مروج فرهنگ ادای تکلیف به مفهوم گسترده اش درنظام مدیریت اسلامی دانست . ایشان درجایی می فرمایند : در هرمسئله ای که پیش می آید ببینید خدا چه می گوید که همان را انجام دهید .( صحیفه نور خمینی ج۱۷ص۲۲۴) ودر جایی دیگر می فرمایند: مهم این است که ما تکلیف حال وآینده را بدانیم . آنچه مهم است این است که تکلیف ما در حال وآینده چیست .(صحیفه نور ج۸ص۱۱۸)
۸-هدف مقدس درهردو انقلاب
یکی از وجوه مشترک در هردو انقلاب هدف مقدسی بود که رهبران آن به دنبال آن بودند . امام حسین (ع) جان خود ویارانش را فدای مکتب حقیقی اسلام نمود واسلام را از سراشیبی موت نجات داد آنجا فرمود : (ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فیاسیوف خذینی) [جمله ای معروف که از امام نقل شده ولی سندی مشهور ندارد ] اگر دین جدم جزباکشته شدن من پایدار نمی ماند پس ای شمشیرها مرا دریابید . امام خمینی (ره) که انقلابش در امتداد حرکت عاشورایی امام حسین (ع) بود بارها می فرمودند : که تمام مقصد ما مکتب ماست . مکتب بزرگترین چیزی است که از برای ما مطرح است ، نباید راجع به مکتب یک کلمه ای کسی بگوید اشتباه می کنند اگر می گویند مکتب چطور، تمام مقصد ما مکتب ماست . ( صحیفه نور ج۱۲ص۲۴۷)
۹- یاران عاشق وجان فدا
یکی از وجوه مشترک دوانقلاب وجود یاران عاشق وفدایی بود که رهبر هردوانقلاب به وجود آنان می نازیدند. هرجنبش وانقلابی به یاران وهمراهانی نیاز دارد تا به کمک ایشان اهداف انقلاب را محقق گرداند . به طوری که این یاران ستونهای انقلاب وسنگینی آن را به دوش می کشند . هریک از یاران با وفای حضرت سید الشهداء از معرفت وبینشی عمیق نسبت به امامشان برخوردار بودند واین معرفت را به وفاداری ، اطاعت محض ، از جان گذشتگی ، ایثار وفداکاری نسبت به حجت وولی خدا وادار می کرد . امام حسین (ع) درروزعاشورا برای اصحاب خود خطبه ای ایراد نمودند وفرمودند : رسول خدا به من فرمود : فرزندم تو به زودی به عراق برده می شوی وآن سرزمینی است که در آن پیامبران واوصیای پیامبران با هم دیدار کنند و[عمورا ] نام دارد تو در آنجا به شهادت می رسی ونیز با تو جماعتی از یارانت که از شوق دیدار حق درد شمشیر ونیزه را حس نکنند و به شهادت می رسند ….( فرهنگ جامع سخنان امام حسین (ع) ص۴۸۴)درشب عاشورادروصف یارانش فرمود: إِنّی لا أَعْلَمُ أَصْحابًا أَوْلی وَ لا خَیْرًا مِنْ أَصْحابی وَ لا أَهْلَ بَیْت أَبَرُّ وَ لا أَوْصَلَ مِنْ أَهْلِ بَیْتی فَجزاکُمُ اللّهُ جمیعًا خَیْر. (کتاب سخنان حسین بن علی علیهما السلام ، از مدینه تا کربلا ، محمد صادق نجمی ، ص ۱۹۸) من اصحاب و یارانی را بهتر از یاران خود ندیده ام و اهل بیت و خاندانی بهتر و باوفاتر از اهل بیت خود سراغ ندارم، خداوند به همه شما جزای خیر دهد.
یاران امام خمینی هم که پرورش یافته مکتب عاشورا بودند مثل یاران امام حسین (ع) عاشق امام خمینی (ره) بودند ودرراه آرمانها واهداف امام (ره) جانفشانی کردند تا جایی که امام خمینی (ره) درباره آنها فرمودند : اینجانب از دور دست وبازوی شما راکه دست خدا بالای آن است میبوسم وبراین بوسه افتخارمیکنم .(صحیفه نور ج ۱۶ ص ۹۶)
۱۰- عزت آری ذلت هرگز
یکی از وجوه مشترک در هردو انقلاب عزت طلبی رهبر هردو انقلاب وتن به ذلت ندادن است . با یک نگاه اجمالی به زندگی امام حسین (ع) مخصوصا به قیام عاشورایی ایشان عزت طلبی ودوری از ذلت از برجسته ترین ویژگیهای امام حسین (ع) است.
عزت در زندگی امام چنان موج می زند که ایشان حاضر نیست در لحظه شهادت لباسی بپوشد که نشانه ذلت باشد . ایشان هنگام حرکت به طرف میدان تقاضای لباسی کم اهمیت نمود ووقتی برای حضرت شلوارک (تمبان ) آوردند فرمود :[ لا ذاک لباس من ضربت علیه بالذله ( بحارالانوار ج۴۵ص۵۴) نه این لباس کسی است که دچارذلت شده. شعارهای امام حسین (ع)در روز عاشورا ودر گرماگرم جنگ همه نشانگر روح عزت طلبی امام حسین (ع) است . موت فی عز خیر من حیاه فی ذل (بحارالانوار ج۴۴ص۱۹۲) مرگ با عزت بهتر از زندگی در ذلت است . انی لا اری الموت الا سعاده والحیاه مع الظالمین الا برما (بحارالانوار ج۴۴ ص ۱۹۲) من کشته شدن در راه خدا را جز سعادت نمی بینم وزندگی با ظالمان را جز ذلت نمی دانم . الموت اولی من رکوب العار و العار اولی من دخول النار ( مقتل مقرم / ص ۳۴۵)درروزعاشوراخطاب به لشگرعمرسعدفرمود: الا ان الدعى وابن الدعى قد رکز بین اثنتین بین السله و الذله و هیهات منا الذله(مقتل ابومخنف ص۲۳۹) آگاه باشید که آن زنازاده(عبیدالله) پسر زنازاده, مرا بین دو چیز مخیر ساخته است; شمشیر کشیدن یا خوارى چشیدن; هیهات که تن به ذلت دهیم.
شور عزت طلبی از آغاز تا پایان زندگی سیاسی ، مذهبی امام خمینی(ره) با ایشان همراه بود . امام درمقابل هرتحقیروذلتی چه کوچک وچه بزرگ نه تنها سکوت نکردند بلکه واکنش نشان می دادند . آنچه در بیشتر سخنرانیها وموضع گیریهای ایشان به چشم می خورد حمایت از مصالح مسلمانان ومستضعفان ایران وجهان اسلام است . امام خمینی (ره) حدود ۱۰ ماه پس از قیام ۱۵ خرداد در ۲۶ فروردین ۱۳۶۳ در یک سخنرانی به اهداف قیام ۱۵ خرداد اشاره ودر بخشی از بیاناتش فرمود : ما می گوییم آقا غلام حلقه به گوش دیگران نباشید . ما عزت وشرف شما را می خواهیم ما به شما نصیحت می کنیم که آقا شما دولت اسلام هستید به اصطلاح هیئت حاکمه برمسلمین هستید شما عزیزباشید آقا باشید بزرگ باشید . استقلال را حفظ کنید. (صحیفه نور ج ۱ ص ۲۷۷)
دستاوردهای دوقیام حسینی وخمینی
۱- احیای اسلام ناب محمدی (ص)
۲- رسوا نمودن ظالم
۳-نجات اسلام از انحراف
۴- نفی سازش
۵- احیای روحیه مجاهده ومبارزه برعلیه استکبار
۶- احیای روحیه شهادت طلبی
۷- احیای روحیه آزادگی وذلت ناپذیری
۸- اقامه ارزشهای الهی از جمله نماز
۹- احیای ارزشهای اخلاقی
۱۰- ترویج تفکر اهل بیت (ع)
۱۱- احیای روحیه برادری واخوت
۱۲- بیداری اسلامی وشکل گیری انقلابهای گوناگون
۱۳- تقویت حس مسئولیت پذیری
و…..
وآخردعوانا ان الحمد لله ربِّ العالمین






پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 3 =