ویژه نامه حوزه و مطالبات مردم(۶):ضرورت توجه مسولان به مشکلات و مطالبات مردم

آیت الله سبحانی: وجود “ربا در بانک ها” جامعه را گرفتار کرده است

آیت الله علوی گرگانی:مسؤولان با کار جدی دردها و مشکلات مردم را برطرف کنند

آیت الله اعرافی:اداره کشور نیازمند روحیه جهادی و انقلابی است

 

آیت الله سبحانی: وجود “ربا در بانک ها” جامعه را گرفتار کرده است

 
حضرت ‌آیت الله سبحانی با اشاره به مشکلات بانک ها برای جامعه،گفت: این همه ربا که به نام عقد شرعی در بانک ها وجود دارد مردم را گرفتار می کند، وقتی ربا در جامعه زیاد شد فرد پاک هم دچار مشکل می شود.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امشب در دیدار رضا اردکانی وزیر نیرو با اشاره به مشکلات کم آبی و خشکسالی کشور، هدر رفت بسیار آب ها را مورد توجه قرار دارد و بر اجرای طرح آبیاری قطره ای در کشاورزی تأکید کرد.

وی با اشاره به آیات از قرآن کریم افزود: قرآن می فرماید بین پاکی جامعه و بارش آسمان رابطه وجود دارد و می فرماید پاک باشید تا ابرها مرتب کار کنند و بارش وجود داشته باشد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که اگر جامعه ناپاک باشد قطعا دچار خشکی می شود، اظهار داشت: این مسائل را با مسائل حسی و آزمایشگاهی نمی توان مورد بررسی و سنجش قرار داد چرا که عالم وحی فوق مسائل زمینی است.

وی افزود: افزون بر فرهنگ سازی برای استفاده از انرژی ها و لزوم پرهیز از اسراف، باید جامعه را به تقوا دعوت کرد و پاکی را از آنان در خواست کرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مشکلاتی که بانک ها برای جامعه ایجاد کرده ند، ابراز داشت: این همه ربا که به نام عقد شرعی در بانک ها وجود دارد مردم را گرفتار می کند، وقتی ربا در جامعه زیاد شد فرد پاک هم دچار مشکل می شود.

وی آموزش و آگاهی دادن درباره مصرف درست انرژی را ضروری دانست و عنوان کرد: باید مصرف آب و برق را به مردم آموزش دهند تا دچار اسراف نشوند، مسؤولان باید فرهنگ سازی های لازم را انجام دهند تا در آینده مشکل ایجاد نشود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر پاکی در جامعه ایجاد شود رحمت الهی قطعی است، از این رو رسانه ها و افراد باید جامعه را به پاکی و درستی دعوت کنند.

 

 

آیت الله علوی گرگانی:مسؤولان با کار جدی دردها و مشکلات مردم را برطرف کنند

حضرت آ‌یت الله علوی گرگانی رسیدگی به مشکلات مردم و جامعه را امری ضروری دانست و گفت: وزرا و مسؤولان باید به گونه ای کار و خدمت کنند که دردها و مشکلات مردم برطرف شود.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی عصر امروز در دیدار وزیر نیرو، با اشاره به مشکلات مردم و ضرورت اهتمام مسؤولان برای حل آن ها گفت: اگر با مردم ارتباط داشته و با آن ها همدردی داشته باشیم بسیاری از مشکلات حل می شود.

وی افزود: اگر انسان روش ایمان و اسلام را در پیش گیرد یقینا موفق خواهد شد از این رو افراد به ویژه مسؤولان باید با سرلوحه قرار دادن دستورات اسلامی در مسیر خدمت به مردم سست نشوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که جامعه باید در مصرف انرژی به ویژه آب و برق رعایت کرده و دقت داشته باشد، اظهار داشت: اگر این دقت و مراعات وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی  رسیدگی به مشکلات مردم و جامعه را امری ضروری دانست و ادامه داد: وزرا و مسؤولان باید به گونه ای کار و خدمت کنند که دردها و مشکلات مردم برطرف شود.

حضرت آیت الله علوی گرگانی با بیان این که پرهیز از اسراف دستور مؤکد اسلام است، ابراز داشت: دستورات اسلام حکمتی دارد و اگر بر لزوم جلوگیری از اسراف تأکید می کند برای این است که نفع آن به انسان ها خواهد رسید.

وی فرهنگ سازی درباره مصرف انرژی را مهم ارزیابی و عنوان کرد: مردم باید بدانند که اگر در مصرف انرژی مراعات نکنند خودشان آسیب خواهند دید و بر آن ها فشار وارد خواهد شد، از این رو باید با اطلاع رسانی و آگاهی دادن جامعه را آگاه کرد تا در آینده دچار مشکل نشوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پایان ابراز امیدواری کرد که مسؤولان با تلاش لازم مشکلات جامعه را برطرف کرده و خدمتگزار مردم باشند.

 

آیت الله اعرافی:عده ای عامدانه در صدد فراموشی دستاوردهای انقلاب هستند | اداره کشور نیازمند روحیه جهادی و انقلابی است

 
امام جمعه قم گفت: انقلاب و نظام اسلامی خدمات بسیار وسیع و گوناگون به جامعه در ابعاد مختلف ارائه کرده است که امروز عده ای عالمانه و عامدانه دنبال می کنند که این ها را نادیده گرفته و به فراموشی بسپارند.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به پیش رو بودن ایام فاطمیه گفت: ضمن برگزاری باشکوه مراسمات عزا باید به وحدت اسلامی توجه داشته باشیم.

وی افزود: امکان ارائه عزایی که احیای نام بلند پیشوایان و حضرت زهرا(س) باشد و سبب انشقاق در صفوف امت و بهانه دادن به دشمنان نشود وجود دارد، این ایام باید با عزاداری های خالصانه و اجرای برنامه های گوناگون با حضرت زهرا(س) آشناتر شویم و ابعاد گوناگون زندگی ایشان به جامعه منتقل شود.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که مبلغان و روحانیان باید از فرصت فاطمیه برای نشر معارف استفاده کنند، اظهار داشت: زندگی خانوادگی، اجتماعی، اخلاق بلند و حجم عظیم معارف حضرت زهرا(س) باید به نسل امروز منتقل شود، اگر اخلاق خانوادگی ایشان تبیین شود برای نجات از مشکلات حاد خانوادگی جامعه امروز کافی است.

وی با تبریک چهل سالگی انقلاب اسلامی با وجود همه تهدیدها و توطئه ها، برحضور چشمگیر در راهپیمایی ۲۲ بهمن تأکید کرد و ادامه داد: انقلاب و نظام اسلامی خدمات بسیار وسیع و گوناگون به جامعه در ابعاد مختلف ارائه کرده است که امروز عده ای عالمانه و عامدانه دنبال می کنند که این ها را نادیده گرفته و به فراموشی بسپارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که نباید اجازه داد که ذهن جامعه را از حجم بالای پیشرفت و خدمت انقلاب اسلامی منحرف کنند، ابراز داشت: با آمار و ارقام باید پیشرفت های کشور و درخشش ها و برکان انقلاب اسلامی را تبیین کنیم و از آن غافل نباشیم.

وی عنوان کرد: این مسائل برای نسل جوان باید دقیق تبیین شود، انقلاب اسلامی دستاوردهای عظیمی داشته که نباید غفلت کرده و دچار ناسپاسی شویم چرا که ناسپاسی عذاب الهی را به دنبال دارد؛ استقلال کشور در پرتو انقلاب اسلامی از قدرت های جهانی پدیده ای بسیار مهم و بی نظیر در قرن های اخیر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه خاطرنشان کرد: استقلالی که به برکت امام، نظام و شهدا به وجود آمده پدیده نادری است و کمتر کشوری چنین استقلالی دارد، رهبر انقلاب با کمال شجاعت در برابر دشمنان سخن می گوید و هراسی در دل ایشان و جامعه از دشمن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: استقلال امر بسیار مبارکی است؛ آزادی و مردم سالاری دینی به عنوان الگو و نمونه ای جدید در عصر حاضر ازدیگر دستاوردهای انقلاب است که در این جهت گام های بزرگی برداشته شده است؛ توسعه زیرساخت ها در حوزه آب، برق، گاز، راه، مخابرات، حمل و نقل و شهرسازی و موارد دیگر از خدمات انقلاب است، مردم به سادگی به انرژی دسترسی دارندکه در بسیاری از کشورها در این زمینه مشکل جدی وجود دارد.

آیت الله اعرافی با بیان این که در حوزه بهداشت و درمان و صنایع دارویی قدم های بزرگی برداشته شده است، گفت: در حوزه آموزش و پرورش و سواد آموزی نیز خدمات بزرگی صورت گرفته و فراگیری آموزش و افزایش ضریب سواد را داشته ایم که البته مشکلاتی هم وجود دارد.

وی افزود: در حوزه علم، فناوری و تحقیق ده ها شاخص نشان می دهد که مراکز علمی و دانشگاه ها پیشرفت کرده اند و جایگاه علمی خوبی در منطقه و جهان داریم؛ در حوزه فرهنگ و ارزش های اسلامی مواجه با مشکلاتی هستیم اما نباید یادمان برود که اگر امروز را با قبل و جهان پیرامون مقایسه کنیم می بینیم که جوانان و جامعه ما در عرصه ارزش های اسلامی قدم های بزرگی به پیش برداشته اند.

عضو شورای عالی حوزه های حوزه علمیه با بیان این که صنایع فراوانی در سایه انقلاب اسلامی رشد پیدا کرد، اظهار داشت: پیروزی های بزرگ سیاسی و نظامی بر جریان های مهاجم و پیروزی عظیم مقاومت در جهان و منطقه که بر گرفته از انقلاب اسلامی است دستاورد عظیمی به شمار می رود؛ در صنایع دفاعی نیز رشد چشمگیری وجود داشته است.

وی ادامه داد: بدون تردید در آستانه چهل سالگی انقلاب با چالش ها و نگرانی هایی هم مواجه هستیم که باید معالجه شود، دشمنی های دشمن تداوم دارد و برای مهار انقلاب اسلامی از طرح های جدید استفاده خواهد کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اختلافات و گسل های اجتماعی ابراز داشت: در مقوله های قومی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی و آسیب های اجتماعی با مشکلات زیادی مواجه هستیم که باید حل شود، در سطوحی ارزش های متعالی اسلامی در خانواده، سیاست و جامعه تزلزل پیدا کرده و باید سامان پیدا کند.

وی حل مشکلات اقتصادی را ضروری دانست و عنوان کرد: مشکلات جانکاه اقتصادی، فساد، فقر، بیکاری، قاچاق و تعطیلی برخی از صنایع در کشور وجود دارد که باید برای آن ها چاره اندیشی کرد، گسست دولت و ملت و فاصله میان مردم و مسؤولان مسأله ای است که باید به شدت از آن نگران باشیم.

امام جمعه قم با اشاره به تلاش برخی برای تطهیر رژیم ستمشاهی و نظام سلطه خاطرنشان کرد: در فضای مجازی به صورت های گوناگون تلاش های وسیعی می شود که رژیم منحوس شاهنشاهی را جذاب نشان دهندکه مصیبتی بزرگ است، می خواهند نظام سلطه و آمریکا را که جنگ های بسیاری علیه مستضعفان عالم بر افروخته است را چهره ای دموکرات و آزاد نشان دهند.

وی اضافه کرد: نفوذ و اخلال درون سیستم ها، تغییر ذائقه ها در مسؤولان و تصمیم گیران و اعتماد به دشمن، دنبال کردن حل مشکلات در جای دیگر و ایجاد وادادگی در کشور خطر و چالش بزرگ است، زاویه گرفتن نظام اداری و مسؤولیتی از ارزش های الهی و راه امام و اندیشه رهبری و میل به وادادگی امر خطرناکی است به ویژه اگر به سمت اسلام سکولار پیش رود.

آیت الله اعرافی با بیان این که تغییر رویکرد انقلابی و جهادی در کارها یک خطر است، گفت: کشور را بدون روحیه جهادی و انقلابی نمی توان اداره کرد، نباید رویکرد تمدنی بزرگ انقلاب اسلامی را فراموش کرد؛ راه حل این است که معرفت دینی و انقلابی را تقویت کرده و با آسیب های اقتصادی و اجتماعی مبارزه کنیم و بر ملت و ارزش های الهی تأکید داشته باشیم.

وی در پایان تأکید کرد: در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با صدای رسا پیمان خود را با امام و رهبری و شهدا تجدید می کنیم و پیمان می بندیم که تلاش خواهیم کرد با فرمانبری از رهبری ب چالش ها غالب شویم، باید با برنامه ای جامع و دقیق و بازگشت به هویت انقلاب اسلامی مشکلات را کنار گذاشت، ملت بر سر پیمان خود با انقلاب محکم و استوار ایستاده اند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 8 =