نقد و اعتراض نباید سبب مقابله با حکم الهی شود | انقلاب اسلامی به ایران هویت بخشید/دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی از مردم برای حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن/ هیچ کس مهربانتر از اهل بیت(ع) برای جامعه اسلامی نیست

آیت الله جوادی آملی:
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی به ایران هویت بخشید، گفت: این نظام ایران را در همه جهان عزیز کرد، زیرا در زمان طاغوت هیچگونه استقلالی در کشور وجود نداشت.

حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی خود با اشاره به اینکه ریشه ارتکاب بسیاری از گناهانی همچون نگاه به نامحرم، رشوه خواری، اختلاس و غیره به ضعف در عقل عملی بازمی گردد، گفت: تنها علم به مسائل اخلاقی کافی نیست، چراکه قوه امتثال امور اخلاقی عقل عملی است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: افراد به سبب این مرتکب گناه می شوند که عقل عملی آن ها تحت هوا و هوس ها گرفتار شده است؛ بنابراین انسان باید با درک و‌ تقویت قوه عقل عملی از بند هوی و هوس ها رهایی یابد.

وی جریان کشف حجاب از سوی عده ای را محکوم کرد و ابراز داشت: آن خدایی که زن را آفریده است، دستور داده که این اندام او باید پوشیده باشد، بر این اساس کشف حجاب حرکتی نادرست است؛ همه اعتراض، نقد و غیره دارند، اما کسی نباید در برابر حکم و فرمان الهی قیام کند.

مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر ضرورت حضور حداکثری بانوان در راهپیمایی ۲۲ بهمن عنوان کرد: زنان باید به میدان آمده و از حجاب دفاع کنند و آن را جلوه بخشند.

وی همچنین با دعوت از آحاد ملت ایران برای حضور پرشور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، ظلم ستیزی و اتحاد را پیام راهپیمایی ۲۲ بهمن دانست و اظهار کرد: انقلاب اسلامی مظهر «صراط الذین انعمت علیهم» است؛ ظلم ستیزی و دفاع از مظلومان یکی از نعمت های الهی است که شامل حال ملت ایران شده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی به ایران هویت بخشید، بیان کرد: این نظام ایران را در همه جهان عزیز کرد، زیرا در زمان طاغوت هیچگونه استقلالی در کشور وجود نداشت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم همچنین در ابتدای این جلسه به تشریح و تفسیر جملات حکیمانه نهج البلاغه پرداخت و گفت: انسان در صورتی عالم ربانی می شود که علومی همچون انسان شناسی، جهان شناسی و علومی که مربوط به ابدیت انسان است را مطالعه کند؛ این علوم در فقه و اصول پیدا نمی شود، بلکه همه آنها در مبانی اصیل دین یعنی قرآن کریم، نهج البلاغه و غیره یافت می شود.

وی به فرازی از جملات حکیمانه نهج البلاغه اشاره کرد و با بیان اینکه زبان انسان باید تحت مدیریت عقل قرار بگیرد، اضافه کرد: انسان نباید فرمانده درونی خود را زبانش قرار دهد، چراکه بر اساس روایات، هر کس این کار را انجام دهد، سند هلاکت خودش را امضا کرده است؛ نویسندگان، گویندگان و اهل قلم باید توجه داشته باشند که هر چیزی را بدون تعقل و تفکر ننویسند و یا نشر ندهند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اولین جمله قصار امیرمؤمنان(ع) اظهار داشت: با توجه به خطبه ها و نامه های حضرت(ع) چگونه رفتار کردن در همه عرصه ها اعم از فتنه، شورش، برخورد با ظالم، دفاع از مظلوم و غیره روشن شده است؛ حضرت به ما می فهمانند در جاهایی که فتنه بر انسان مبهم است، باید به گونه ای عمل کند که نه فتنه را تقویت و نه فتنه گران را سواری دهد.

دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی از مردم برای حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن/ هیچ کس مهربانتر از اهل بیت(ع) برای جامعه اسلامی نیست
حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشتند: ضمن احترام به همه اصناف و اقشار جامعه، همه مردم با وجود برخی ایرادات و مشکلات که در کشور وجود دارد، در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند و عزت و شکوه اسلام و نظام اسلامی را بخواهند، دفاع ما از اصل انقلاب و نظام باشد، در صحنه به خوبی حضور داشته باشیم و به خصوص زنان با حضور خود عفاف و حجاب را بیش از پیش شکوفا کنند.
 حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق پنجشنبه های خود که در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار می گردد، به شرح جملات قصار حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه پرداختند.

معظم له در این جلسه اظهار داشتند: ابتکار سید رضی در انتخاب خطبه ها، نامه ها و جملات حکیمانه حضرت امیر علیه السلام باعث شد که همه افراد جذب آن شوند تا جایی که شرح نهج البلاغه بیشتر توسط علمای سنت انجام گرفت.

ایشان ادامه دادند: نهج البلاغه علماً مهجور است، نظام اسلامی باید همت کند، اولاً همه نهج البلاغه را جمع آوری کند، بعد شرح کاملی از او ارائه دهد که جامع تر و کامل تر از شرح ابن ابی الحدید معتزلی باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشتند: خدا در قرآن کریم متجلی شد و مردم باید متکلم را در کلام ببنند و نه فقط صدای او را بشنوند! نهج البلاغه هم همین گونه است، این کتاب تالی تلو قرآن کریم است و همان حرف قرآن را حضرت امیر علیه السلام در جملات خود بیان کرده است.

ایشان در ادامه به شرح اولین جملات قصار حضرت در نهج البلاغه پرداختند و بیان داشتند: در بخش جملات قصار، نهج البلاغه سید رضی ۴۷۳ مطلب را نقل کرده است که بسیاری از آنها قبل و بعدش و نیز مخاطب و زمان بیانش مشخص نیست.

معظم له ادامه دادند: حضرت فرمود «کُنْ فِی الْفِتْنَهِ کَابْنِ اللَّبُونِ لاَ ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ» معنای ظاهری جمله این است که «در فتنه‏ ها همچون شتر دوساله باش! نه پشتى که سوار شوند و نه پستانى که بدوشند»؛ در آن زمان بیان این مثالها برای فهم مردم لازم بود، اما صرف ترجمه نمی تواند منظور حضرت را به ما بفهماند، حضرت می فرماید شتر دو ساله نه شیری دارد که فتنه را شیر بدهد و او را بپروراند و نه پشتی دارد که به فتنه گران سواری بدهد و خدمت کند. در حقیقت حضرت در این کلام وظیفه ما را در هنگام فتنه به روشنی بیان کرده است.

ایشان با اشاره به فرمایش حضرت امیر علیه السلام خطاب به کمیل خاطرنشان کردند: حضرت می فرماید جایی که مسائل روشن نیست باید با احتیاط برخورد کرد، راه احتیاط را نیز حضرت به کمیل آموزش داد، به کمیل فرمود تو فقط یک برادر داری و آن دین توست! این برادرت را حفظ کن؛ اینگونه که دین را وسط بگذار و دورش حائط بکش! آدم محتاط آدمی است که دور دینش دیوار و حائط کشیده است تا هیچ بیگانه ای به حریم او وارد نشود و او را وسیله اغراض خود قرار ندهد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به دومین جمله قصار حضرت در نهج البلاغه پرداختند و بیان داشتند: این جمله از وصایای حضرت به مالک است که به او یک اصل اخلاقی مهم را بیان می کند.

ایشان ادامه دادند: ما یک اخلاق داریم و یک موعظه! موعظه علم و برهان نیست و از هر کسی ساخته است، اما اخلاق علم دقیق فلسفی است و به این می پردازد که نفس چیست؟ عقل نظری و عقل عملی چیست؟ هر کدام چه وظایفی و محدوده و مولفه هایی دارند؟ رابطه آنها با هم چیست؟ و جنگ درونی میان آنها کجا پدید می آید؟

معظم له اظهار داشتند: حضرت در این کلام خود می فرماید «أَزْرَی بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَرَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ ضُرَّهُ، وَهَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ» یعنی هر کس‏«طمع‏» را شعار خود قرار دهد خود را حقیر کرده و خود را ارزان فروخته است، و کسی که ‏ناراحتی هایش را فاش کند خود را به ذلت‏ و پستی کشانده و کسى که زبانش را بر خود امیر کند شخصیت‏ خود را پایمال کرده است.

ایشان تاکید داشتند: توصیه حضرت این است که مشکلات خود را تنها با خدا در میان بگذارید چرا که تنها از او کار بر می آید و بیان نیازها در پیش دیگران تنها آبروی ما را به خطر می اندازد.

این مرجع تقلید در فراز دیگری از سخنان خود به موضوع اهمیت حفظ آبروی مومن در اسلام اشاره کردند و اظهار داشتند: بر همه نویسندگان و گویندگان لازم است تا اسرار مردم را فاش نکنند، آبروی کسی را نریزند، هر چه را شنیدند وارد دستگاه فکر خود کنند اولاً درستی یا نادرستی آن را بسنجند و تحقیق کنند، سپس ارزیابی کنند که بیان آن صحیح است یا نه و بعد بیاندیشند که کیفیت بیان این مطلب باید چگونه باشد. هیچ کس مهربانتر از اهل بیت علیهم السلام برای جامعه اسلامی نیست، این حضرات به ما فرمودند اینطور نباشد که هر چه دلتان خواست بر زبانتان جاری شود.

معظم له با اشاره به راهپیمایی ۲۲ بهمن، از همه اقشار به ویژه بانوان برای حضور پررنگ در این راهپیمایی دعوت به عمل آوردند و بیان داشتند: زنان در مقابل این رفتار برخی از دختران ناآگاه که روسری خود را برداشتند باید همپای مردان در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور پیدا کنند و اعلام کنند که شعار ما این آیه قرآن است که می فرماید «وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ»

ایشان تاکید داشتند: «آبرو» غیر از مال و خون است، آبروی مومن مال خود او نیست بلکه نزد او امانت است، آبرو حق الله است و ما فقط امین الله هستیم لذا هیچ کس حق ندارد عفت، آبرو، و عصمت خود را که حق الله است بریزد، همه زنان و مردان باید آبرومندانه از این حق صیانت کنند، نباید کاری کنیم که از عزت و جلال و شکوه ما کم شود. لذا ضمن احترام به همه اصناف و اقشار جامعه، همه مردم با وجود برخی ایرادات و مشکلات که در کشور وجود دارد، در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند و عزت و شکوه اسلام و نظام اسلامی را بخواهند، دفاع ما از اصل انقلاب و نظام باشد، در صحنه به خوبی حضور داشته باشیم و به خصوص زنان با حضور خود عفاف و حجاب را بیش از پیش شکوفا کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 5 =