استانداری نظارت بیشتری بر میراث فرهنگی شهر داشته‌باشد

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای مرکز خراسان رضوی:
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای مرکز خراسان رضوی گفت: استاندار رئیس شورای میراث فرهنگی استان است و باید نظارت و پیگیری جدی‌تری نسبت به حفظ میراث فرهنگی از سوی استانداری اعمال شود.

محمد بخشی‌محبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به اینکه اداره اوقاف متولی اصلی احیای مسجد حوض معجردار است، اظهار کرد: هرچند با تمام تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد مسجد به حالت اول باز نمی‌گردد اما باید برای تبدیل به احسن شدن آن، اقدام کرد.

وی با بیان اینکه از شهرداری نیز برای تبدیل به احسن شدن مسجد توضیح خواسته شد، ادامه داد: مکانی که برای جابه‌جایی مسجد در نظر گرفته شد دارای متراژ دوبرابری و در فاصله حدود ۵۰ متری مکان قبلی مسجد است.

معاون دادستان خراسان رضوی همچنین افزود: معماری این مسجد باید با بافت اطراف حرم منطبق باشد تا شاهد ناهمگونی در این زمینه نباشیم به همین منظور از پیمانکار خواسته شده که طرح مناسبی برای مسجد ارائه دهد.

بخشی محبی درباره توافق مدیرکل وقت میراث فرهنگی، مدیر پایگاه ثامن و شهرداری منطقه درباره تخریب مسجد حوض معجردار گفت: اگر از ابتدا و پیش از صدور رأی از این توافق مطلع می‌شدیم، می‌توانست اقداماتی صورت گیرد اما پس از تخریب مسجد کار از کار گذشته است.

وی با تأکید بر اینکه در قانون به صراحت ایجاد هماهنگی بین تمامی دستگاه‌های اجرایی، به عهده استانداری و فرمانداری گذاشته شده، اضافه کرد: اگر استاندار به‌عنوان رئیس شورای میراث فرهنگی استان در موارد مشابه اقدام به هماهنگی کند دربردارنده نتیجه بهتری است.

معاون دادستان خراسان رضوی با بیان اینکه استانداری باید نظارت و پیگیری جدی‌تری بر میراث فرهنگی داشته باشد، افزود: در حال حاضر به لحاظ ادا و احیای حق مسجد و تأکید شهرداری و امور مساجد به احسن شدن آن، باید از سوی استانداری این پیگیری صورت گیرد.

بخشی محبی با اشاره به اجرای طرح بازسازی و بهسازی اطراف حرم مطهر، اظهار کرد: این طرح باید  پیوست فرهنگی باشد اما در زمان تهیه آن تعداد زیادی مجتمع تجاری ایجاد شد که منجر به از بین بردن بافت‎های قدیمی و تاریخی شد.

وی در خصوص قانون احیای بافت‌های فرسوده تشریح کرد: طبق این قانون اگر در بافت ارائه خدمات به ویژه آتش‌نشانی و اورژانس محدودیت داشته باشد، بافت فرسوده تلقی شده بنابراین باید به بافتی جدیدتر تبدیل شود.

معاون دادستان خراسان رضوی با بیان اینکه طرح‌هایی که اجرا شده ممکن است نکات مثبتی به همراه داشته باشد، یادآور شد: اما ممکن است بحث فرهنگی به خوبی در آن لحاظ نشده باشد بنابراین کارشناسان فرهنگی باید بگویند این طرح پیوست فرهنگی داشته یا خیر.

بخشی محبی درباره طرح بازسازی و بهسازی پیرامون حرم مطهر یادآور شد: با اقداماتی که صورت گرفت مردم اصیل منطقه که با حرم مأنوس بودند از این منطقه به مناطق دیگر جابه‌جا شدند که این یک آسیب به شمار می‌رود.

وی همچنین افزود: هرچند برخی از مردم نیز با رضایت تغییر مکان دادند اما انتقالشان از آن منطقه نیازمند برنامه‌ریزی‌های بهتری بود و این مجتمع‌ها و پاساژها باید به همین مردم واگذار می‌شد تا از آن‌جا کوچ نکنند اما برنامه‌ریزی این‌گونه نبود.

معاون دادستان خراسان رضوی با بیان اینکه سال‌ها به طول می‌انجامد که این مردم دوباره به مسجد جدید برگردند، گفت: بسیاری از ساکنان پیش از تخریب مسجد از آن‌جا رفته بودند زیرا در شارستان که قبلا منزل مسکونی بود، مجتمع‌های تجاری احداث شد و این آسیب جدی است که کمتر کسی به آن توجه کرده است.

بخشی محبی تأکید کرد: حرم مطهر پایگاه معنوی کشور است و باید به بحث فرهنگی آن توجه شود  بنابراین اجرای چنین طرح‌هایی نیازمند در نظر گرفتن پیوست آن است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 11