ندامت و پشیمانی قلبی شرط قبول استغفار و استجابت دعا است

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ندامت و پشیمانی قلبی را شرط قبول استغفار و استجابت دعا خواند و گفت: ندامت واقعی، واعظ و منع کننده درونی از تکرار معاصی در آینده است.

 

آیت الله سیدان عصر امروز در جلسه درس اخلاق که در بیت وی برگزار شد، گفت: دعا به هر صورت که باشد اگر همراه با احساس و حالت ذلت در برابر پروردگار باشد اهمیت و نتیجه بسیار بالایی را در پی دارد و خداوند در قرآن کریم می فرماید که اگر دعای شما نباشد مورد اعتنای من نخواهید بود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به ادعیه صحیفه سجادیه افزود: امام سجاد(ع) در این صحیفه شریفه از خداوند برای مسائل مختلفی عذرخواهی می کنند و می فرمایند: «خدایا از تو عذر می خواهم، عذرخواهی که ریشه آن پشیمانی دلی است نه صرفا زبانی».

وی ندامت را شرط استغفار دانست و خاطرنشان کرد: ندامت پشیمانی حقیقی است به گونه ای که فرد ناراحت است که چرا من فلان کار را انجام دادم. ندامت واقعی، واعظ و منع کننده درونی از تکرار معاصی در آینده است.

آیت الله سیدان با بیان اهمیت صلوات تصریح کرد: امام رضا(ع) در پاسخ به پرسش فردی درباره آیه «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى» و مشقت نماز خواندن پس از هر بار به یاد خدا افتادن فرمودند: «خداوند تکلیف کرده است که هر وقت او را یاد کردیم بر محمد و خاندان او صلوات و درود بفرستیم».

 استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان افزود: امام سجاد(ع) در ادامه دعا می فرمایند که خداوندا این ندامت و پشیمانی قلبی مرا به گونه ای قرار بده که موجب جلب محبت تو برای من شود و تو مرا دوست داشته باشی. محبت خداوند به قدری زیاد است که گناه توابین را به حسنه تبدیل می کند و اصافه بر آن هم چیزی به آنان می افزاید.

وی ادعیه مکتب اهل بیت(ع) را بسیار ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: ادعیه و روایات موجود در مکتب اهل بیت(ع) به قدری ارزشمند است که در هیچ جای دنیا نمی توان نظیر آن را پیدا کرد و سخنان شان با هیچ سخنی قابل قیاس نیست بنابراین باید قدر این نعمت را به خوبی دانست.

آیت الله سیدان ادامه داد: مکتب اهل بیت(ع) آنچنان ما را غنی کرده است که نسبت به مکاتب فلسفی و عقاید دیگر احساس بی نیازی می کنیم و همچنین اشتباهات آنان را نیز متوجه می شویم. امروزه آمادگی کاملی برای ابطال مکاتب غیر وحیانی از سوی مکتب اهل بیت(ع) وجود دارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 5