آیت الله جوادی آملی: حمایت مردم از نظام سبب عقب نشینی دشمن می شود | مسؤولان تشنه خدمت به مردم باشند

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه حمایت مردم از نظام جمهوری اسلامی سبب عقب نشینی دشمن می شود، گفت: درست است که مردم نسبت به برخی مسؤولان نقد دارند، اما بی تردید حامی اصل نظام هستند.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی خود ضمن تسلیت ایام فاطمیه به تشریح ششمین جمله از جملات حکیمانه و ‌قصار نهج البلاغه پرداخت با اشاره به نخستین فراز این جمله مبنی بر «صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ» گفت: این اوصاف از صفت های اهل بیت(ع) است که آن ها را درک کرده‌اند و برای بشریت تبیین می کنند.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: هر انسانی یک سری رازهایی دارند و این راز ممکن است ارتباط با خدا، ارتباط با اهل بیت(ع)، مشکلاتی که در زندگی با آن مواجه می شود و مسائل دیگر باشد؛ انسان نباید راز خود را جز برای کسی که از او درس اخلاق می آموزد بیان کند.

وی با بیان اینکه زبان، کلید دل است و نباید هر جایی به سخن باز شود، عنوان کرد: انسان موجودی اجتماعی است و بدون ارتباط با دیگران زندگی برایش میسور نیست، بنابراین باید با گشاده رویی و ادب با مردم رفتار کند، زیرا ارتباط منافقانه سازنده و زیبنده نیست.

حضرت آیت الله جوادی آملی گشاده رویی را به تور ماهیگیری تشبیه کرد و بیان داشت: انسان در اقیانوس دنیا با گشاده رویی می تواند ساتر عیوب دیگران بوده و همچنین از بروز و ظهور عیب هایش جلوگیری کند؛ به بیان دیگر گشاده رویی و ادب سبب دوستی اجتماعی است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: تحمل رفتار ناخوشایند و اذیت و آزار دیگران و کریمانه برخورد کردن با آنان گور عیب ها است و عیب ها را پنهان می کند، همانگونه که گور موجب مخفی شدن و از بین رفتن جسد است انسان با حلم می تواند عیوب و نقائص خود را پنهان و چه بسا از بین ببرد.

 با اشاره به بخش دیگری از فراز ششمین جمله از جملات حکیمانه «الْبَشَاشَهُ حِبَالَهُ الْمَوَدَّهِ» خاطرنشان کرد: مودت در مرتبه ای بالاتر از محبت قرار دارد و به عشق نزدیک تر است، از این رو پیامبر اکرم(ص) مودت اهل بیت(ع) را خواستار شدند؛ مراد اصلی از آیه «قل لا اسئلکم علیه اجراً الا الموده فی القربی» این است که ما باید در مودت این خاندان با کرامت مستقر شویم و جز ایشان دوست دیگری برای خود برنگزینیم.

وی بر ضرورت رفتار مسالمت آمیز در جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: پرده دری عیوب انسان ها را ظاهر می کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان بخش دیگری از حکمت ششم نهج البلاغه «وَمَنْ رَضِیَ عَنْ نَفْسِهِ کَثُرَ السَّاخِطُ عَلَیْهِ» ابراز داشت: انسان از خودراضی نقص خود را نمی بیند و با همین نقص خود در جامعه ظهور می کند، به همین دلیل مردم نیز از او ناراضی شده و با او دشمن می شوند.

مفسر برجسته قرآن کریم در ادامه با اشاره به حکمت هفتم نهج البلاغه  گفت: صدقه، دوایی نافع است؛ اگر خداوند به انسان دارایی و امکانات داد و شخصی که مسکین حقیقی است به او مراجعه و از او درخواست کمک کرد، باید به آن شخص کمک کند، زیرا مسکین(حقیقی) فرستاده خداوند است.

وی به حکمت هشتم نهج البلاغه اشاره کرد و ابراز داشت: اشک سلاح مؤمن است، بنابراین نباید در هرجایی از آن استفاده کند؛ بر اساس روایات، اشک همانند شمشیر است، اما شمشیر برای جنگ با دشمن بیرونی و اشک برای مقابله با دشمن درونی که همان نفس است، استفاده می شود؛ انسان باید از این سلاح در زمینه مصائب اهل بیت(ع) و مناجات های شبانه استفاده کند تا بدین وسیله دشمن درونی خود را سرکوب کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی یادآور شد: انسان ها باید به گونه ای با یکدیگر زندگی کنند که حمایت همدیگر را به دست آورند؛ زندگی دوستانه سبب می شود تا افراد نسبت به یکدیگر مهرورزی داشته باشند، اما زندگی منافقانه سبب تنفر افراد از همدیگر خواهد شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه حمایت مردم از نظام جمهوری اسلامی سبب عقب نشینی دشمن می شود، عنوان کرد: درست است که مردم نسبت به برخی مسؤولان نقد دارند، اما بی تردید حامی اصل نظام هستند و به قرآن کریم، عترت و خون شهدا، جانبازان، آزادگان در دفاع مقدس عشق می ورزند، مسؤولان باید تشنه خدمت به مردم باشند، نه اینکه تنها جاه و مقام را خواستار شوند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 13