نشست علمی عفاف و حجاب/”آزادی‌های یواشکی” و….

نشست علمی «تحلیل کشف حجاب های اخیر،آزادی های یواشکی و دختران خیابان انقلاب و اثر آن بر عفت عمومی» با حضور کارشناسان حوزه و دانشگاه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «تحلیل کشف حجاب های اخیر، آزادی های یواشکی و دختران خیابان انقلاب و اثر آن بر عفت عمومی» با حضور و ارائه حجج اسلام صالحی منش و مهدی بیاتی و دکتر مجید امامی شب گذشته در سالن همایش های انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام بیاتی در ابتدای این نشست علمی که از سوی انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه برگزار شد، با اشاره به کشف‌حجاب‌های اخیر کشور گفت: به ریشه‌های مسأله باید دقت کنیم و یک تبارشناسی داشته باشیم در مرحله اول کتابی با عنوان حجاب در عصر پیامبر نوشته می‌شود که شبهات مختلفی در ابعاد تاریخی و فقهی در آن مطرح می‌شود.

وی افزود: در این مرحله مباحث شکل علمی دارد و در خیلی از دانشگاه‌های کشور کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع حجاب برگزار می‌شود و منبع اصلی شبهات این کتاب است که بعدا امثال کدیور شبهات آن‌ را توسعه می‌دهند.

حجت الاسلام بیاتی ادامه داد: در مرحله دوم با کمپین «نه به حجاب» اجباری روبه رو می‌شویم که اولین اعتراض‌های به حجاب اجباری در شبکه‌های اجتماعی است که توسط دانشجوهای لیبرال مطرح می‌شود.

همچنین دکتر امامی در ادامه جلسه روند فرهنگ عفاف و حجاب خصوصا در جوامع کلان‌شهری را بررسی کرد و گفت: «جنسی‌تر شدن جامعه، فردی شدن ارزش‌ها، کالایی شدن بدن، زنانه شدن خیابان، خصوصی یا اختیاری شدن زندگی روزمره، سلیقه‌ای شدن پوشش، خوداجتهادی و شخصی شدن فرآیند دین‌داری، فمینیستی شدن اصل مناقشه حجاب، سیاسی شدن حجاب هم در باحجاب‌ها و هم بد‌حجاب‌ها، و نهایتا غیرخانوادگی شدن امر خانوادگی یعنی ناموس و غیرت» از فرآیندهای عفاف و حجاب است.

در بخش دیگر این نشست حجت الاسلام صالحی منش بیان کرد: در ابتدا باید بررسی شود که آیا اسلام در بحث الزام به حجاب حکم اولیه‌ای دارد یا خیر، از نظر ما مشخص است که یقینا حکم اولیه وجود دارد و قطعا حکومت اسلامی از حاکم اسلامی الزام به اجرای احکام را خواسته است.

وی ادامه داد: شکی نیست که حکم اولیه اسلام اجرای احکام است و اگر این حکم از حکومت و جامعه اسلامی گرفته شود در حوزه قانون‌گذاری به ماهیت غیراسلامی تبدیل می‌شود.

حجت الاسلام صالحی منش افزود: حکم ثانوی یا باید به ضرورت و مانند آن برگردد و یا به مصلحت برگردد، حال اگر در مصلحت، روش‌شناسی اسلامی وجود نداشته باشد و مصالحی که با متد اسلامی شناخته نشده و مطابق متدهای گوناگون سکولار باشد حکومت را تبدیل به حکومت سکولار می‌کند؛ چراکه مصلحت می‌تواند احکام اولیه را تقیید کند، اما اگر مصلحت‌شناسی براساس اسلام باشد یک عقلانیت اسلامی شکل می‌گیرد و بر اساس قواعد باب تزاحم حکم می‌شود و باید دید اسلام چه مصلحتی را ارائه می دهد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 16