فکر خطرناک جدایی دین از سیاست حوزه قم و نجف را تهدید می‌کند/ اگر روحانیت مراقب نباشد انقلاب منحرف می شود

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری، هدایت گری سیاسی را از مسئولیت‌های مهم روحانیت در جامعه برشمرد و گفت: فکر خطرناک جدایی دین از سیاست که انگلیسی‌ها پایه آن را بنا نهادند، حوزه علمیه قم و نجف را تهدید می‌کند و انگلیسی‌ها سال‌ها پیش این فکر خطرناک را ترویج و تبلیغ کردند و به عنوان یک افتخار مطرح کردند! و این مسئله بسیار مهمی است.حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری، قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه، ظهر امروز در نشست «‌نقش حوزه‌های علمیه در آینده انقلاب اسلامی» که در محل مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران برگزار شد، با بیان این که حوزه علمیه خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: جلودار انقلاب اسلامی یک مرجع و عالم دینی بوده است که هم حوزویان و هم غیرحوزویان او را به عنوان استاد اخلاق، یک استاد منضبط و بسیار جدی فقه و اصول، و استاد رسمی و جدی علوم عقلی در دوران غربت فلسفه در حوزه علمیه قم می شناختند.

حضرت امام(ره) اهل عرفان بود

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: حضرت امام(ره) به عنوان کسی که اهل عرفان بود و آثار عرفانی مقبول و بلکه قویّ‌ای را از خود به جای گذاشته و در مباحث عرفان نظری حرفی برای گفتن داشته است؛ مردم ایشان را به عنوان یک عالم مقید و دقیق به شریعت می‌شناختند.

وی با بیان این که امام خمینی(ره) یک عالم سنّتی مقید و معتقد به عمل به شریعت بودند، افزود: امام(ره) عالمی بود که اگر یک شب نماز شب ایشان قضا می شد، فردای آن روز در یک اتاق دربسته آنقدر گریه می‌کردند که اطرافیان و خانواده ایشان نسبت به حال امام نگران می شدند.

حجت الاسلام غفوری

نقش بسیار مهم فضلای حوزه در شکل گیری و استمرار انقلاب

حجت الاسلام والمسلمین غفوری ادامه داد: از جمله کسانی که امام(ره) را همراهی کردند تا این انقلاب به نتیجه برسد، حضور فضلای حوزه علمیه قم بود. انصافاً نقش فضلای حوزه در شکل گیری و سپس استمرار انقلاب اسلامی بسیار مهم و تعیین کننده بود و سال ۵۴ کار به جایی رسید که قیامی در حوزه علمیه قم شکل گرفت و رژیم طاغوت ناچار شد، قیام طلاب را سرکوب و برخی را دستگیر، زندانی و شکنجه کند.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: نقش تبلیغی و هدایت گری روحانیت و فضلای حوزه نیز امر روشنی است که بر کسی پوشیده نیست، بنابراین واقعاً می توان بر این مطلب تاکید کرد که خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی، حوزه علمیه است و این تعارف بردار نیست.

امام خمینی(ره) عمیقاً مردم را باور داشتند

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه امام خمینی(ره) عمیقاً مردم را باور داشتند، تصریح کرد: انقلاب اسلامی حاصل ارتباط و مجاهدت‌های توده‌ی مردم ایران به ویژه مستضعفین و فضلای حوزه علمیه به رهبری امام خمینی بود و این اراده خداوند بود که رژیم ستمشاهی به سرعت فرو پاشید و مردم ایران مشمول رحمت و نصرت خداوند متعال شدند.

استاد حوزه با اشاره به نقش حوزه های علمیه در آینده انقلاب اسلامی، گفت: این که حوزه علمیه چقدر بتواند در آینده انقلاب اسلامی اثرگذار باشد، به خود روحانیت بستگی دارد. به عبارت دیگر این روحانیت است که باید تصمیم بگیرد آن نقش محوری در انقلاب اسلامی را حفظ نموده و این مسیر را محکم و استوار ادامه دهد.

وی اضافه کرد: البته در قانون اساسی جایگاه روحانیت به نحو مطلوب بیان شده است، ولی آنچه در قانون اساسی است بیشتر ناظر به جنبه‌ی شکلی و ظاهری آن است، و به غیر از این بعد، نیاز به بخش واقعی و محتوایی داریم و این مسئله را قانون نمی تواند تعیین کند، بلکه به نوع ارتباط جامعه و روحانیت، به نحوه تعامل روحانیت با مردم، و به نحوه زندگی روحانیت در جامعه بستگی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری ادامه داد: آنچه امام و شهدای روحانیت و اولیاء خدا در طول تاریخ که بر پایی حکومت اسلامی جزو آرزوهایشان بوده است، از روحانیت امروز توقع دارند، این است که به نحوی عمل و رفتار کند که فی الواقع و حقیقتاً این نقش باقی بماند، نه اینکه در ظاهر این نقش را حفظ کند.

اعتقاد و اعتماد مردم به روحانیت

وی افزود: آنچه که باعث شد تا مردم در کنار امام(ره) و روحانیت قرار بگیرند و تا پای جان بایستند و فرزندان خود را تقدیم انقلاب اسلامی کنند، حقیقت و معنویت روحانیت بود. یعنی مردم معتقد بودند روحانیت نماینده امام معصوم(ع) است و این روحانیت است که هم اکنون در عصر غیبت نقش انبیاء و اولیاء را ایفاء می‌کند به عبارت دیگر مردم دقیقاً همان نقش انبیاء و اولیاء را برای روحانیت قائل بودند و این اعتقاد منشأ اثر بوده و هست.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: آن چیزی که نظام و انقلاب اسلامی را در ناامن ترین منطقه جهان حفظ کرده و می‌کند؛ و علیرغم توطئه‌های گوناگون و فشارهای سنگینی که متوجه انقلاب است و کافی است تا هر یک از این فشارها یک دولتی را ساقط کند، ارتباطات معنوی و اعتقادات و باورهای حقیقی مردم نسبت به حوزه، روحانیت و علما است.

تربیت عالمان مهذب آینده انقلاب را تضمین می کند

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اظهار کرد: اعتقاد و باور مردم به روحانیت در صورتی حفظ می شود که روحانیت واقعاً و حقیقتاً معنویت خود را حفظ کند. بنابراین به هر میزان حوزه‌های علمیه در تربیت عالمانی مهذّب، متخلّق و حقیقتاً معنوی و روحانی، موفق تر باشند نقش حوزه‌های علمیه در آینده انقلاب اسلامی قوی‌تر خواهد بود و هر چقدر این بعد قوی بشود، نقش و اثرگزاری روحانیت در جامعه نیز رو به افزون خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری ادامه داد: در دوران ائمه(علیهم‌السلام) و رسول گرامی اسلام(ص)، زمانی که مردم و اصحاب محضر پیامبر(ص) می‌رسیدند، حضرت به آنان امر می‌فرمودند که دور و به صورت گرد بنشینید! تا معلوم نشود که بالا و پایین این مجلس کجاست!

وی افزود: پیامبر(ص) آن قدر ارتباطات صمیمانه‌ای با مردم داشت که واقعاً افراد وقتی محضر وجود مقدس پیامبر(ص) می رسیدند اصلاً احساس اضطراب و نگرانی و ناراحتی نداشتند بلکه کاملاً احساس راحتی، آرامش و یک رابطه خودمانی با حضرت داشتند و اینها همان چیزهایی است که در کنار زهد و تقوا و اخلاق اسلامی، سرمایه معنوی یک روحانی را می‌سازد.

هدایت گری فکری و فرهنگی مردم بر عهده بزرگان دین است

استاد حوزه با بیان این که هدایت گری فکری مردم بر عهده علماء و بزرگان دین است، بیان داشت: این هدایت گری در بخش فرهنگی در مرحله اول شامل هدایت گری اعتقادی است زیرا معتقدیم مرزبان و مرابط مرزهای اعتقادی جامعه روحانیت و عالمان دین هستند. و اگر علمای دین از مرزهای اعتقادی مردم مراقبت نکرده و برای حفظ آن تلاش نکنند، قطعاً این مسئله مورد توجه دشمن بوده و درصدد است تا با هجمه به اعتقادات مردم به ویژه نسل جوان، ایمان آنان را متزلزل کند.

وی تصریح کرد: مرحله بعدی در هدایت گری فرهنگی، مباحث معارف دینی و اخلاقی است و این مسائل نیز نیاز به تبیین دارد. به ویژه مباحث اخلاقی که جنبه‌ی موعظه پیدا می کند، نیاز به تکرار دارد. بزرگانی همچون مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) هفتگی از افرادی دعوت می‌کردند و یک ساعت آنها را موعظه می‌کردند. البته جلسات موعظه برای خود ما هم نیاز است تا ماندگار شده و تبدیل به ملکه شود.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: حوزه‌های علمیه متکفّل حفظ امور اعتقادی، اخلاقی، معارف اسلامی و دینی اعم از معارف قرآنی و روایی در سطح جامعه هستند.

 خطر تفکر انگلیسی

وی، هدایت گری سیاسی را از دیگر مسئولیت‌های روحانیت در جامعه برشمرد و عنوان داشت: فکر خطرناک جدایی دین از سیاست که انگلیسی‌ها پایه آن را بنا نهادند، حوزه علمیه قم و نجف را تهدید می‌کند و انگلیسی‌ها سال‌ها پیش این فکر خطرناک را ترویج و تبلیغ کردند و کسانی در حوزه علمیه قم و در سر درس بی تفاوتی خودشان نسبت به انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی را به عنوان یک افتخار مطرح می کردند.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اظهار کرد: این طور نباشد که فکر کنیم با پیروزی انقلاب اسلامی همه روحانیان معتقد به «سیاست ما عینت دیانت ما و دیانت ما عین سیاسی ما» باشند! نه این گونه نیست.

حوزه باید انقلابی بماند

وی افزود: مقام معظم رهبری اسفند ۹۴ در جمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم با صراحت تاکید فرمودند که حوزه علمیه قم باید انقلابی بماند و الّا انقلاب اسلامی از مسیر خارج خواهد شد، هشدار نسبت به نفوذ همین افکار خطرناک در حوزه‌های علمیه بود. دلیل بیان ایشان هم این بود که بعضی از آقایان اساتید در قم! سر درس به طرق مختلف سعی می‌کردند اظهار کنند که بله! ما کاری به حکومت نداریم! ما آخوند دولتی و حکومتی نیستیم و در صدد القاء این مطالب به طلاب بودند و به آن افتخار هم می‌کردند.

نقش هدایت گری سیاسی روحانیت

حجت الاسلام والمسلمین غفوری ادامه داد: این افراد جزو جریانات فکری هستند که در فتنه سال ۸۸ نیز برخی نامه‌ها را امضاء کردند! بنابراین اگر حوزه و روحانیت و عالمان دین در این عرصه بیدار نباشند و ایستادگی و تبیین نکنند و بُعد هدایت گری سیاسی را با شجاعت و شهامت برای مردم تبیین نکنند، و نهایتاً کار به دست چنین افرادی بیافتد، انقلاب اسلامی از مسیر خود خارج خواهد شد.

حوزه‌های علمیه متوجه مسئولیت خطیر خود باشند

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان با بیان این که حوزه‌های علمیه وارث انبیاء و علمای شهید انقلاب اسلامی است، گفت: علمای بزرگی همچون آیت الله قاضی طباطبایی، شهید اشرفی اصفهانی، شهید بهشتی، شهید مطهری و دیگر بزرگان عمری را به عنوان عالمِ متخلّقِ معنویِ عارف بالله زندگی کرده بودند ولی در اوج ایستادگی پای انقلاب اسلامی و دفاع از کیان و حریم اسلام بودند، از این رو توقعی که این بزرگان از روحانیت و حوزه‌های علمیه دارند، این است که حوزه‌های علمیه نسبت به مسئولیت خطیر خود متوجه باشند و به موقع هم متوجه باشند و به موقع انجام بدهند و از وقت عاجل تأخیر نشود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 6