اجرای دستورات اقتصادی اسلام فقر و بیکاری را ریشه کن می کند

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که فقها باید در همه ابعاد کامل باشند بر لزوم توجه فقها و حوزویان به معارف قضایی، سیاسی و اقتصادی اسلام تأکید کرد.

حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار رییس دانشگاه معارف اسلامی و جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه، کارهای علمی و پژوهشی را بسیار مهم، نقش‌آفرین و دنباله کار پیامبران دانست و اظهار داشت: پس از علم توحید هیچ علمی از نظر فضیلت به اندازه علم فقه نیست، چراکه علم فقه همه ابعاد زندگی را در برمی‌گیرد.

وی با بیان این که فهم معارف دینی بسیار مهم است، افزود: در قرآن کریم بر این مسأله تأکید شده که از هر قشری، گروهی باید حرکت کنند تا در دین تفقه پیدا کرده و مردم را با معارف دین آشنا کنند، البته معارف عبادی از دیگر مباحث فقهی است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: مردم از نظر اعتقادی باید ایمان و اعتقاد کامل پیدا کنند و اسلام نیز می‌خواهد مسلمانان از نظر روحیات دارای اخلاق خوب باشند و دچار تکبر و غرور نشوند.

وی با بیان این که معارف اقتصادی از دیگر موارد مهم در فقه است، یادآور شد: باید بهره‌برداری درستی از اقتصاد شود تا فقر و نداری از بین بروند، مسلمانان زندگی آسانی داشته باشند و این جا است که اهمیت تولید و اشتغال مشخص می شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که معارف سیاسی اسلام به معنای مدیریت است، خاطرنشان کرد: اسلام برای اداره امور بشری سیاستی دارد و به همین جهت است که مدیر جامعه اسلامی باید فقیه، باتقوا، مدبر، با تدبیر و شجاع باشد؛ مسأله حکومت ساده نیست و مردم نیز در این بین وظایفی برعهده دارند.

وی معارف قضایی، معارف جهادی و معارف فرهنگی را از دیگر دستورات اسلام عنوان کرد و یادآور شد: البته کار شما ساده نیست، یک فقیه باید در سطح بالا باشد و همت بلند داشته و با هدف الهی در مسیر تربیت فقها گام بردارد تا در دنیای امروز پاسخگوی نیازها شود.

این مرجع تقلید عنوان کرد: مشکل دنیای امروز آشنا نبودن با معارف الهی است. مردم کشورهای دیگر می‌خواهند از شما بیاموزند و لازم است از نظر فقهی راه حل مشکلات را پیدا کرد و برای تربیت متخصص باید طبقه‌بندی کرد و باید در نظر داشت که دین اسلام جامع است.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 7 =