آیت الله سبحانی: افراد غیر مطلع درباره حجاب اظهار نظر نکنند | اجبار و عدم اجبار در محرمات معنا ندارد

حضرت آ‌یت الله سبحانی با بیان این که در مسائل دینی مملکت باید به علما مراجعه شود، گفت: علما اهل این مسائل هستند از این رو افرادی که محقق و مجتهد نیستند نمی توانند درباره مسائل حجاب اظهار نظر کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره حقوق خداوند بر بنده گفت: بر اساس روایت بندگان آنچه را که می دانند می توانند بگویند اما درباره چیزی که نمی دانند باید توقف کنند.

وی افزود: مرحوم علامه طباطبایی هرگز در طول عمر خود«انا» نگفت اما فراوان اعلام کرد نمی دانم، علمیت انسان محدود است و نمی تواند در همه چیز اظهار نظر کند، حضرت امام در سال ۶۲ به شورای مدیریت نامه ای نوشتند که مبادا روحانیت در کاری ورود کنند که صلاحیت آن را ندارند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این که هرکس برای کاری ساخته شده است، اظهار داشت: در مسائل دینی مملکت باید به علما مراجعه شود، علما اهل این مسائل هستند از این رو افرادی که محقق و مجتهد نیستند نمی توانند درباره مسائل حجاب اظهار نظر کنند.

وی ادامه داد: موضوعاتی مانند حجاب مسائل فقهی است که باید به مراجع مراجعه شود، درباره چیزی که محرم است بحث اجبار و غیر اجبار معنا ندارد، ما درباره مسائل فیزیک، شیمی و موضوعات کیهانی اظهار نظر نمی کنیم چون تخصص آن را دیگران دارند.

حضرت آیت الله سبحانی تأکید کرد: در مسائل فقهی، دینی و اخلاقی مرجع امور علما هستند که باید از آن ها پرسیده شود، مسأله حجاب امری واجب است که ۱۱ آیه در قرآن به آن اختصاص دارد، اگر اجباری و اختیاری در حجاب وارد شد همه محرمات باید اینگونه باشد که اصلا جایگاهی ندارد، درباره آنچه که نمی دانیم نباید اظهار نظر کرد بلکه باید به اهلش واگذار کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 7 =