حضرت آیت الله علوی‌گرگانی :روحانی و مبلغ باید با آیات الهی انس داشته باشد

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی علت غایی نزول قرآن را تدبر و تذکر دانست و تأکید کرد که روحانی و مبلغ برای تأثیر گذاری بیشتر در مخاطب باید با آیات الهی انس داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله علوی‌گرگانی  امروز در دیدار جمعی از ائمه جماعات متروهای استان تهران با بیان این که هر وجودی معلول چهار علت است، اظهار داشت: آن چهار مورد علت فاعلی، علت مادی، علت صوری و علت غایی است که این مسأله هم در فلسفه و هم در حکمت مطرح شده است.

وی علت غایی نزول قرآن را امری اساسی دانست و افزود: آیات الهی گاهی اوقات خطاب به پیامبر گرامی اسلام(ص) است ولی در حقیقت برای همه مسلمانان و انسان ها نازل شده است، بنابراین از این رو جا دارد به فرامین الهی با قلب و دل توجه کنیم چرا که قرآن بطون زیادی دارد که برای هرکسی قابل فهم نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: خداوند به پیامبر خطاب می کند: «ما به سوی کتابی مبارک نازل کردیم» به همین جهت است که بزرگان گفته اند: قرآن در اشارات، حقایق و فرامین برکات زیادی دارد، اما مسأله مهم علت غایی نزول قرآن است که یکی از آنها تدبر و دیگری تذکر دادن برای دیگران است.

وی با اشاره به این که روحانی و مبلغ باید به این دو هدف نزول قرآن توجه داشته باشد، خاطرنشان کرد: به همین جهت در دیدار با مسؤولان ائمه جمعه کشور تأکید کردم که امامان جمعه باید انسان هایی صاحب کمال و آشنا با آیات الهی باشند، چراکه اصلا یکی از اهداف نمازجمعه همین است.

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی بیان داشت: شما نیز در کار خود وزنه های علمی را بالا ببرید و از طرف دیگر وقتی خود را کامل کردید از علوم خود به دیگران نیز انتقال بدهید، چراکه در روایت داریم هرکس یاد بگیرد، هم یاد بدهد و هم عمل کند در آسمان او را فقیه می خوانند.

وی تصریح کرد: سفارش می کنیم که از تدبر و تذکر آیات الهی غافل نباشید تا مردم از برکات این کتاب آسمانی برخودار شوند که نتیجه این امر عاقبت به خیری خواهد بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 7 =