بلندای معارف دعای رجبیه در بیان آیت الله جوادی آملی

دعای هر روز ماه رجب که محمد بن عثمان بن سعید آخرین نایب خاص حضرت ولی عصر (عج) از ناحیه مقدسه آن حضرت نقل کرده، با مضامین بلند خود به تبیین برخی از مقامهای معنوی ائمه اطهار(ع) پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت حلول ماه مبارک رجب، فرازهایی از کتاب “ادب فنای مقربان” اثر حضرت آیت الله جوادی آملی با موضوع تبیین بلندای معارف دعای رجبیه را از نظر می گذرانیم:

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخشی از این کتاب مرقوم می دارد: دعای هر روز ماه رجب که محمد بن عثمان بن سعید آخرین نایب خاص از نُوّاب اربعه حضرت ولی عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) از ناحیه مقدسه آن حضرت نقل کرده، با مضامین بلند خود به تبیین برخی از مقامهای معنوی ائمه اطهار(علیهم‌السلام) پرداخته است که به نکاتی در یکی از برجسته‌ترین قسمتهای آن، یعنی جمله«فجعلتهم معادن لکلماتک و أرکاناً لتوحیدک و آیاتک و مقاماتک الّتی لا تعطیل لها فی کل مکان؛ یعرفک بها من عرفک. لا فرق بینک و بینها إلاّأنّهم عبادک و خلقک. فتقها و رتقها بیدک. بدؤها منک و عودها إلیک«… اشاره می‌کنیم:

أ. مراد از توحید در این جمله، توحید افعالی خدا است، زیرا أولاًوحدت سیاق )معادن کلمات الهی بودن، ارکان توحید و آیات و مقامات اوقرار گرفتن) تنها با توحید افعالی سازگار است. ثانیاً «تعطیل» تنها در باره افعال الهی توهّم می‌شود که آن نیز با گسترش فیض در علم و عین نفی شده است؛ اما تعطیل در ذات اقدس الهی و نیز در اوصاف ذاتی وی که عین ذات اوست، اصلاً توهّم نمی‌شود.

ب. استمرار خلافت انسانهای کامل (ائمه اطهار(علیهم‌السلام)) و اینکه آنان مجرا و مجلای همیشگی فیض الهی‌اند، از لوازم اصلی تعطیل ناپذیری مقامات و تجلیات الهی است، چون فیض او تنها از راه وسایط به «قابل‌»ها می‌رسد، زیرا قابلْ توان دریافت فیض را بی‌واسطه ندارد، هرچند فاعل می‌تواند به هر موجودی فیض برساند.

ج. «یعرفک بها من عرفک» ، مرادف «بنا عبد الله و بنا عرف الله و بنا وحّد الله تبارک و تعالی… » است که اشاره به معنای اول ارکان توحید بودن آن ذوات مقدس دارد.

د. «لا فرق بینک و بینها إلاّ أنّهم» درباره مقام ذات خدا نیست، زیرا ذات اقدس الهی منطقه ممنوعه‌ای است که انبیای الهی نیز از ورود به آن و ادراکش عاجز و راجل مانده‌اند، پس مربوط به مقام فعل اوست؛ یعنی هر کاری که از ذات اقدس الهی به صورت استقلالی برمی‌آید، از آنها به شکل تبعی برامی‌آید: «یاابن آدم! أنا أقول للشی‏ء کن فیکون، أطعنی فیما أمرتُک، أجعلک تقول للشی‏ء کن فیکون».

ه. «إلاّأنهم عبادک و خلقک فتقها و رتقها بیدک بدؤها منک و عودها إلیک» به عدم استقلال آن ذوات مقدس اشاره دارد و اینکه تصرفات تکوینی و تشریعی آنها تنها ناشی از مقام خلافت الهی آنان است. تقدم عبودیت بر سایر اوصاف، مؤکِّد این معناست.






اخبار مرتبط

  • آیت الله جوادی آملی: اگر مسؤولی بی عرضه باشد خداوند متعال استیفای حقوق ملت را رها نمی کند
  • آیت الله صافی گلپایگانی: مسؤولان به سلامت جامعه اهتمام داشته باشند|تأکید بر خدمت رسانی به محرومان
  • آیت الله جوادی آملی در دیدار استاندار قم: همه چیز در کشور داریم؛ مشکل مملکت بی عرضگی و بی مدیریتی است
  • در دیدار استاندار قم مطرح شد؛ هشدار آیت الله نوری همدانی نسبت به تلاش دشمن برای هویت زدایی فرهنگی از قم
  • اختلاس و بی نظمی مالی در کشور نباشد تحریم ها هیچ اثری نخواهند داشت
  • آیت الله صافی گلپایگانی:مسؤولان با حل سریع مشکلات اقتصادی قدردان نجابت و صبر مردم باشند
  • از اشرافی‌گری پرهیز و به معیشت مردم اهتمام کنید|آمریکا شکستی بی‌سابقه می‌خورد
  • در بیانیه پایانی اجلاس جامعه مدرسین مطرح شد؛حمایت از انقلاب وظیفه حوزه است|راه حفظ عزت ایران تکیه بر توان داخلی است
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    7 + = 13