بدون آگاهی از علم تفسیر نمی توان به اخلاق اسلامی رسید

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تقویت پایه های ایمان به خداوند و قیامت را راه تقواپیشگی معرفی کرد و گفت: رابطه علم تفسیر و اخلاق به گونه ای است که اگر کسی به این علم آگاهی نداشته باشد، نمی تواند اخلاق اسلامی را در خود پرورش دهد.

 حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در پانزدهمین جلسه درس اخلاق ویژه اساتید و طلاب علوم دینی که در نمازخانه مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه علم اخلاق با همه علوم اسلامی ارتباط دارد، به تبیین رابطه اخلاق با علم تفسیر پرداخت و گفت: رابطه علم تفسیر و اخلاق به گونه ای است که اگر کسی به این علم آگاهی نداشته باشد، نمی تواند اخلاق اسلامی را در خود پرورش دهد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: ما سه جلد قطور با نام «اخلاق در قرآن» نوشته ایم که علی رغم جامع بودن آن بازهم بسیاری از نکات اخلاقی در قرآن در ان ذکر نشده است.

وی با اشاره به اآیه شریف «ولقد فی رسولالله اسوه حسنه» و آیه شریفه «إنک لعلی خلق عظیم» ابراز کرد: اسوه معنای مصدری دارد، یعنی به معنای تأسی کردن، پیروی کردن و‌ سرمشق گرفتن است، نه اینکه معنای وصفی داشته باشد؛ خداوند در قرآن کریم از سویی تأسی از پیامبر اکرم(ص) را واجب می داند و از سویی دیگر نیز ایشان را دارای اخلاق بزرگ خوانده است، بنابراین یکی از طرق نیل به اخلاق، پیروی از پیامبراکرم(ص) است و اگر از ایشان پیروی کنیم دارای اخلاق می شویم، اما اگر غیر از این باشد، به اخلاق دست پیدا نخواهیم کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم به پیامبر اکرم(ص) امر کرد که در بدی های دیگران را عفو کرده، فراموش کند، محبت نشان داده و آن بدی را با خوبی پاسخ دهد؛ کسانی می توانند این کار را انجام‌دهند که بهره عظیمی از ایمان داشته باشند.

این مرجع تقلید تأکید کرد: معمولاً جبهه پیروز در جنگ ها سه کار انجام می دهد که عبارتند از قتل، اسارت و غارت اموال؛ ما این موضوع را در جنگ جهانی به خوبی مشاهده کردیم که نیروهای متفقین پس از تصرف آلمان، از هیچ شرارتی در آن کشور کوتاهی نکردند و این در حالی است که ادعای تمدن نیز داشتند، اما پیامبر اکرم(ص) پس از غزوات که مکه را فتح کردند، همه را بخشیدند، اظهار محبت کردند و بدی کفار را با خوبی پاسخ دادند و همین موضوع سبب شد تال فوج فوج کافران به اسلام گرویدند.

وی با اشاره به اینکه قرآن‌کریم ۹۶ بار امر به تقوا می کند و درباره اهمیت آن ده ها آیه دیگر نیز وجود دارد، ابراز کرد: ‌این موضوع حاکی از آن است که تقوا اساس آیه های قرآن کریم بوده و‌ مخاطب قرآن مجید نیز پرهیزگاران هستند؛ این ‌مسأله به ما نشان می دهد که باید به دنبال مفهوم تقوا در کلام معصومان(ع) برویم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تقوا را در دیدگاه امیرمؤمنان(ع) اینگونه توصیف کرد: حضرت(ع) در غررالحکم، تقوا را «دژ مستحکم»، «سپر»، «سنگر»، «کلید» و «چراغ» توصیف کرده اند، بر این اساس تقوا نوعی خداترسی درونی است که انسان را در مقابل گناهان و‌ وسوسه های شیطان  حفظ می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در دنیای کنونی مفاسد اخلاقی بسیار وجود دارد، عنوان کرد: در زمان ما با توجه به وجود عوامل فساد، تقواپیشگی بسیار سخت است و آلودگی محیط و شرکت در مجالس آلوده، رفاقت با افراد ناباب، رفتن در فضاهای آلوده فضای مجازی و مواردی از این دست دشمن و بلای جان تقوا به حساب می آید و باید از همه آن ها دوری کنیم.

وی با بیان اینکه قرآن کریم معلم تقوا و اخلاق است، اظهار داشت: در این وضعیت نابه سامان نباید ناامید شد، بلکه باید با امید معیار تقوا را بالا برده، با خودسازی در مراتب بالای تقوا قرار گیریم و دژ تقوای خود را مستحکم کنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تقویت پایه های ایمان به خداوند و قیامت را راه تقواپیشگی معرفی کرد و یادآور شد: انسان باید وظایف شرعی خود را انجام داده و سپس خود را به خدا بسپارد، چراکه در غیر این صورت موفق نخواهد شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 9