درس خواندن باید همراه پیشرفت معنوی باشد

حضرت ‌آیت الله جوادی ‌آملی با بیان این که علم نردبان و وسیله است، گفت: اگر انسان در حوزه و دانشگاه درس بخواند اما بالا نرود فایده ای ندارد، این علم باید وسیله ای برای عقل باشد.

حضرت آیت الله عبد الله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: ممکن نیست که اولیای الهی حرف بی مغز و عوامی بزنند اما حرفی که عوام بفهمد فراوان است.

وی افزود: عوام فهم حرف زدن مطلبی و عوامانه دهان بازکردن مطلبی دیگر است، قرآن و اهل بیت(ع) هرچه می گویند حکمت است اما آن را به گونه ای بیان می کنند که مردم متوجه شوند، حرف از جای بلندی آمده اما به صورتی بیان می شود که همه بفهمند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که علم نردبان و وسیله است، اظهار داشت: اگر علم وسیله نباشد هیچ ارزشی ندارد چرا که عمده عقل است، اگر انسان در حوزه و دانشگاه درس بخواند اما بالا نرود فایده ای ندارد، این علم باید وسیله ای برای عقل باشد.

وی با اشاره به اوضاع صدر اسلام ادامه داد: آسیب یهودیان به جهان اسلام به ویژه به پیامبر اکرم(ص) بیش از دیگران بود، به فرموده قرآن کریم مشکرین و یهودیان دشمن سخت مسلمانان هستند، قرآن می فرماید این ها هر روز درصدد آزار و اذیت شما هستند و هر روز نقشه می کشند که خیانت کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که انسان بعد از دنیا وارد جایی می شود که قبلا ساخته است، ابراز داشت: در واقع انسان مهمان عقیده و عملی است که از قبل می فرستد، مرگ بدترین دشمن برای برخی از  انسان ها است چون ترس انسان از مسائلی مانند زلزله و حوادث دیگر برای ترس از مردن است؛ قرآن می فرماید انسان مرگ را می میراند نه این که خود بمیرد.

وی عنوان کرد: مرگ انتقال از دنیا به برزخ است، انتقال از دنیا مرگ و ورود به برزخ میلاد جدید یعنی حیات برزخی است، انسان به همان جایی بازمی گردد که از آنجا آمده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 3