آیت الله نوری همدانی: موزه های دینی مرکز نشر آثار اسلامی و میراث علما باشد

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که موزه دین و دنیا باید با همتی بلند به مرکز نشر آثار اسلامی و میراث علمای دینی تبدیل شود، برضرورت مجسم سازی احکام فقهی در این موزه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در مراسم افتتاحیه موزه دین و دنیا که عصر امروز در شبستان امام هادی(ع) مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به اینکه تأسیس موزه دین و دنیا در شهری که در آن حوزه علمیه قم وجود دارد بسیار مهم است، گفت: زندگانی علمای بزرگ به سبب ارتباطی که با امام زمان(عج) داشته اند، همواره در تاریخ می درخشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه هیچ شغلی از طلبگی برتر نیست، اظهار داشت: هرچه با امام زمان(عج) بیشتر ارتباط برقرار کنیم عظمتمان بیشتر خواهد شد؛ افتخار ما این است که توفیق نصیب ما شده است تا تحت لوای امام عصر(عج) قرار گیریم.

وی با بیان اینکه مدرکات بصری در یادگیری مفاهیم دینی اثر بیشتری دارد، عنوان کرد:  اگر ما بتوانیم موضوعات فقهی را مجسم کنیم بی تردید در یادگیری مردم تأثیر نسبت به مفاهیم فقهی بسزایی خواهد گذاشت.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه موزه دین و دنیا باید با همتی بلند به مرکز نشر آثار اسلامی و میراث علمای دینی تبدیل شود، بیان کرد: آثار بسیاری از علمای گذشته بر جای مانده بود اما اکثر آن ها را اروپایی ها به غارت برده اند؛ در لندن موزه بزرگی وجود دارد که در آن تعداد زیادی از کتب فقهای بزرگ و همچنین نسخه های ارزشمندی از کتاب های دیوان حافظ، سعدی و فردوسی  قرار دارد؛ امیدواریم با عنایات خداوند روزی برسد که بتوانیم این میراث ارزشمند را از آن ها پس بگیریم.

این مرجع تقلید با تأکید بر ضرورت مجسم سازی همه احکام فقهی در موزه دین و دنیا خاطرنشان کرد: فقه شامل همه علوم اسلامی می شود و نباید تنها در احکام عملی اسلام خلاصه شود، بر این اساس مسؤولان موزه باید همه معارف اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اقتصادی، معاشرتی، فرهنگی، سیاسی، حکومتی، قضایی و جهادی را به صورت مجسم در معرض دید عموم قرار دهند.

وی اضافه کرد: برای مجسم سازی موضوعات فقهی به همت های بلند و بودجه لازم نیازمند هستیم؛ اگرچه این یک کار عظیم است، اما در برابر عزم انسان بسیار کوچک به نظر می رسد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه در مجسم سازی احکام فقهی، باید از هنر اسلامی بهره گیری شود، ابراز کرد: تجسم، تنها نوشتن نیست، بلکه باید از سایر هنرها همانند نقاشی نیز کمک گرفت و هنری که با حقایق اسلامی توأم است را نشان مردم داد.

گفتنی است، این مرجع تقلید در پایان سجاده و دست نوشته ای را به موزه دین و دنیا اهدا کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 5