آیت الله مکارم شیرازی: سودهای بانکی مانع جدی تولید داخل است / هیچ بن بستی برای حل مشکلات وجود ندارد/نباید در برابر تهاجم دشمن منفعلانه عمل کرد.

حضرت ‌آیت الله مکارم با تأکید بر حمایت از کارگران و تولیدکنندگان گفت: مالیات های سنگین و فشارهای بانک ها مانعی بر سر راه تولید است، چرا که با سودهای بالا نمی توان چرخه تولید داخل را فعال کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار علی ربیعی وزیر کار با بیان این که مسائل اجتماعی به صورت زنجیر وار به یکدیگر گره خورده است، گفت: مسائل اجتماعی و کار به آموزش و پرورش هم مرتبط است یعنی دانش آموزان بعد از فارغ شدن از تحصیل جامعه خریدار ندارند.

وی افزود: اخیرا صحبت است که دانش آموزان در دوران تحصیل مهارت هایی ببینند تا در زمان ورود به جامعه توانایی انجام کار را داشته باشند، یکی از مشکلات افزایش بیکاری نبودن تعادل بین عرضه و تقاضا در میان طالبان کار و زمینه های کار در جامعه است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که برای مسأله کار و اشتغال فرهنگ سازی کامل نشده است، اظهار داشت: بسیاری از جوانان حاضر نیستند کارهای معمولی را انجام دهند، این در حالی است که بزرگان دین کارهایی مانند کشاورزی می کردند، امیرمؤمنان(ع) با دسترنج خود هزار بنده را آزاد کردند.

وی ادامه داد: باید فرهنگ سازی کرد که کار کردن عار نیست، اگر این فرهنگ اصلاح نشود مشکل بیکاری حل نخواهد شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر حمایت از کارگران و تولیدکنندگان ابراز داشت: مالیات های سنگین و فشارهای بانک ها مانعی بر سر راه تولید است، چرا که با سودهای بالا نمی توان چرخه تولید داخل را فعال کرد، یکی از دلایل گران شدن تولیدات بالا بودن هزینه ها برای تولید است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مشکلات تولید ابراز داشت: متأسفانه بسیاری از کارخانه ها تعطیل شده اند، باید دید که مشکل این کارخانه ها چیست و چرا از آن ها حمایت نمی شود، اخیرا اعلام شده که کالاهای برقی مانند نباید افزایش قیمت داشته باشد وقتی دولت دلار را ۵۰۰ تومان گران تر کرده است تولید کننده چگونه می تواند اجناس خود را به قیمت سابق بفروشد؟ چرا دولت دلار ۳۷۰۰ تومانی برای سال ۹۷ را به ۴۲۰۰ تومان افزایش داده است؟

وی عنوان کرد: مسائل  اجتماعی به یکدیگر مرتبط هستند و باید برای همه جنبه های آن فکر کرد، امیدواریم که امسال سال خوبی باشد و باید بدانیم که در هیچ مسأله ای بن بست نیست و همه چیز راه حل دارد از این رو دلیلی ندارد که نتوانیم مشکلاتی مانند بیکاری را حل کنیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: باید با امیدواری پیش برویم چون امید است که سبب پیشرفت کارها می شود، تعلیمات اسلام در مسأله کار و تولید بسیار مهم و قابل استفاده است، فرهنگ اسلام در این زمینه غنی است و باید بتوانیم آن را گسترش دهیم تا سبب حل مشکلات شود

وی اضافه کرد: دولتمردان برای حل مشکلات باید اهتمام داشته باشند و مردم نیز باید یاری کنند، وزارت کار بیش از بسیاری از وزارتخانه های دیگر با مردم سروکار دارد، در زمینه ایتام نیز باید افراد را حمایت و توانمند کرد تا در جامعه فعالیت کنند.

حضرت ‌آیت الله مکارم با بیان این که هیچ زمانی اسباب فساد و انحراف به اندازه زمان ما نبوده است، گفت: معارف غنی و قوی اسلامی به ویژه مکتب اهل بیت(ع) می تواند مقابله کند و نباید منفعل عمل کنیم.

 حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه استان همدان با تبریک تبریک اعیاد شعبانیه، به روایتی از امام صادق(ع) درباره اهمیت علم و نقش علما اشاره کرد و گفت: حضرت می فرماید در قیامت در یک‌کفه ترازو خون های شهدا و در کفه دیگر مداد العلما گذاشته می شود که مرکب قلم های علما بر خون شهیدان برتری پیدا می کند.

وی افزود: خون مایه حیات بوده و اگر نباشد حیات انسان در خطر است اما مرکب ابزار کار عالم دانشمند است که بر اساس روایت این ابزار ساده بر آن‌مایه حیات برتری دارد چرا که اگر مداد علما نباشد خون شهدا پایمال می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در تبیین چرایی برتری مداد علما بر خون شهدا اظهار داشت: اگر علما ودانشمندان حادثه عاشورا را نمی نوشتند و آن را زنده نگه نمی داشتد فراموش می شد، شهدا به وسیله تعالیم علما وارد میدان جهاد شدند و شهید با جسم دشمن اما عالم با فکر و روح مخالفان سرکار دارد.

وی ادامه داد: باید شاکر خداوند باشیم که در مسیر علم هستیم بسیاری آرزو دارند در این برنامه ها باشند اما نتوانستند و توفیق نصیب ما شده است، خدا توفیق را بی حساب و کتاب به کسی نمی دهد از این رو باید با تلاش لازم کسب علم کرده و با این علم سبب هدایت مردم شویم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر نشر علوم ابراز داشت: امروز بیش از هر زمان دیگری به نشر علم برای هدایت نیاز داریم چرا که در هیچ زمانی اسباب فساد و انحراف به اندازه زمان ما نبوده که یکی از عامل مهم آن فضای مجازی است، هیچگاه این اندازه خطر برای مقدسات، اخلاق، ایمان، خانواده ها و استقلال کشورهای اسلامی نبوده است.

وی عنوان کرد: به همان اندازه زیادی اسباب فساد باید اسباب هدایت را نیز بیشتر کرد و نباید بگوییم آب از سر گذشته است، معارف غنی و قوی اسلامی به ویژه مکتب اهل بیت(ع) می تواند مقابله کند و نباید منفعل عمل کنیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بیگانه ای در خانه لانه کرده که همه زندگی و جامعه را هدف قرار داده است، زمانی گوش شنوایی برای مشکلات فضای مجازی نبود اما در حال حاضر اجماع پیدا شده که باید فضای مجازی سالم جانشین شود، کشورهای دیگر که مذهبی نیستند این کار را کردند و اینجا دیگر توجیهی برای مخالفت قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: باید برای مساله کار کرد تا جانشین سالمی برای آن فضای فاسد پیدا شود، عده ای محدود نمی توانند در برابر خواست عمومی مقابله کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مشکلات و معضلات اقتصادی مردم و تأکید بر  اهتمام مسؤولان برای حل آن  گفت: مشکلات بسیاری دامن گیر مردم است که همه باید دست به دست هم دهند تا حل شود، هرکس باید وظیفه خود را در این راستا بشناسد و عمل کند.

وی افزود: اجناس داخلی باید مصرف شود البته اجناس باید با کیفیت و قیمت ها قابل رقابت باشد، مشکلات اقتصادی قابل حل است اما نیازمند همت مردم و مسؤولان است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمه قم با بیان این که حوزه های علمیه باید در این زمان تقویت شوند، اظهار داشت: موافق کمک دولتی نیستیم و حوزه باید با همیت خیرین و مردم باید قوی تر و وسیع تر شود.

وی حوزه خواهران را از برکات انقلاب دانست و ادامه داد: طلاب باید خوب درس بخوانند، بفهمند، عمل کنند و منتشر کنند.

این مرجع تقلید با تقدیر از فعالیت های مسؤولان حوزه علمیه استان همدان ابراز داشت: عمای برجسته ای از همدان برخاسته اند و امیدواریم حوزه همدان گسترش بیشتری پیدا کند.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره حکم شرعی وام و سود بانکی گفت: بانک در نظام جمهوری اسلامی بدون ربا و تحت عقود شرعی است، اگر پولی به بانک داده شود و انسان وکالت دهد که تحت عقود شرعی مانند مضابه کار اقتصادی صورت گیرد و انسان سهمی داشته باشد اشکال ندارد، اگر وام نیز تحت عقود اسلامی باشد اشکال ندارد، اگر به این موارد عمل شود ربوی نیست اما اگر مثلا برای وامی فاکتر صوری قلابی استفاده شود و در جای دیگر مورد استفاده قرار گیرد ربوی است و اشکال خواهد داشت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 6