آیت الله نوری همدانی: مردم را در راهروهای ادارات معطل نکنید / مسؤولان خود را خادم مردم بدانند/رعایت عدالت اقتصادی در دستور کار مسؤولان باشد / عملکرد بانک ها تولید را دچار مشکل کرده است

حضرت ‌آیت الله نوری با بیان این که رعایت عدالت اقتصادی در دستور کار مسؤولان باشد، بر ضرورت توجه دولت به مشکلات اقشار ضعیف و کارگران تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید امروز در دیدار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که عهدنامه حضرت امیرمؤمنان به مالک اشتر بهترین منشور برای اداره یک کشور است، گفت: حضرت می فرماید دل یک مسؤول باید از محبت و علاقه خدمت به مردم مملو باشد.

وی افزود: هر انسان نسبت به زیر دست خود و جایی که فعالیت می کند مسؤولیت دارد؛ وزارت کار از مهم ترین و وسیع ترین وزارتخانه ها است که نیازهای کشور را تامین می کند و باید در این مسیر اهتمام جدی داشته باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که فقر کمر شکن بوده و مصیبت بسیار بزرگی است، اظهار داشت: زدودن فقر، ظلم و جهل در جامعه وظیفه مهم مسؤولان امر است که باید با کمک مردم انجام شود.

وی مردم را ستون اجتماع مسلمین و حاضر در صحنه برای مقابله با دشمنان دانست و ادامه داد: باید در جهت خدمت صادقانه به مردم قدم های جدی برداشته شود، همین مردم قیام کرده و استبداد و استکبار را با رهبری حضرت امام از کشور بیرون کردند و در سال های انقلاب محکم پای عهد خود ایستادند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که شریف ترین عبادت خدمت کردن به مردم است، ابراز داشت: خداوند به مسؤولان توفیق خدمت داده و باید قدردان آن باشد، خوشبختانه در وزارت کار فعالیت های خوبی انجام شده و باید به اقشار ضعیف و کارگر بیشتر توجه شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات جامعه عنوان کرد: در نامه هایی که مردم برای ما می فرستند از تاخیر حقوق ها و این که بعضا تا چند ماه حقوق نمی گیرند ابزار ناراحتی و گلایه دارند، وقتی حقوق یک کارگر به تاخیر بیفتد بسیار در مضیقه قرار می گیرد، باید حقوق کارگران را به موقع پرداخت کرد و اگر هم مشکلی بود باید با مردم در میان گذاشته شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مساله دیگر تفاوت حقوق است که اگر بر اساس زحمت بیشتر باشد اشکال ندارد اما اگر گزاف بوده و ارتباط با خدمت و زحمت نداشته باشد درست نیست؛ بنابراین رعایت عدالت اقتصادی باید در دستور کار مسؤولان باشد.

وی با اشاره به تعطیلی برخی از کارخانه ها اضافه کرد: وقتی یک کارخانه تعطیل می شود کارگران بسیاری بیکار خواهند شد که یکی از ریشه های آن بانک ها هستند که با وام های دارای سود بالا و و دیرکرد تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می دهند، بارها اعلام کردیم که دیرکرد ربا و حرام است اما متأسفانه توجه نمی شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی تأکید کرد: نباید مانند کشورهای غربی ۹۹ درصد جامعه تحت سیطره یک درصد بانک ها باشند، در اسلام چنین مسائلی وجود ندارد و باید نظامی باشیم که ضد ارزش ها در آن وجود ندارد از این رو دیرکرد باید حذف شود چرا که این دیرکرد و جریمه های بر آن سبب فشار بر تولیدکنندگان و کارخانه ها می شود.

توصیه آیت الله نوری همدانی به مسؤولان؛
حضرت آیت الله نوری‌همدانی با اشاره به روایاتی در مورد لزوم عدالت محوری مسؤولان از مدیران جامعه خواست تا مردم را برای گرفتن یک امضا و یا دیدن یک مدیر معطل نکنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری‌همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر مقدس قم با اشاره به نامه ۵۳ نهج البلاغه به عنوان یکی از درس هایی که باید برای مسؤولان باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: این نامه را حضرت علی(ع) برای مالک اشتر نوشته اند و در حقیقت منشوری برای مدیریت جامعه است.

وی افزود: حضرت در این نامه به چهار موضوع مهم اشاره کرده اند؛ اول این که از نظر مسائل مالی باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که بتوانند جامعه را به نحو مطلوب اداره کنند؛ قم شهری با بافت قدیمی است و از این جهت اصلاح قم بودجه لازم دارد و ان شاءالله که فراهم شود.

این مرجع تقلید عنوان کرد: در آن زمان نیز گرفتن خراج و مالیات از مردم برای مدیریت جامعه وجود داشته است، مسأله دوم آن است که مسؤولان بدانند همیشه حق و حقیقت دشمن دارد به همین جهت امروز می بینیم که دشمنان با ساز و برگ بیشتری به میدان آمده اند که ما نیز باید در برابر آنها آمادگی باشیم.

وی با اشاره به اصلاح جامعه اسلامی به عنوان یکی دیگر از توصیه های امام علی(ع) به مالک اشتر خاطرنشان کرد: انسان دارای استعدادهای فراوانی است که باید فعال شود و مسأله چهارم آباد سازی مملکت است؛ آبادانی شهر و کشور به معنای رفاه و فراهم سازی وسائل برای کار و شغل در جامعه است.

حضرت آیت الله نوری‌همدانی تأکید کرد: طبق دستور اهل بیت(ع) انسان باید به هم نوعان خود عشق بورزد که این مسأله نیز باید دستور کار مسؤولان و مدیران جامعه قرار بگیرد؛ انس و الفت و مهربانی با مردم در ادارات بسیار مهم است و این طور نباشد که یک فرد چند روز منتظر یک امضا یا دیدن یک مسؤول باشد.

وی یادآور شد: باید عدالت در محوریت برنامه های مدیران و مسؤولان جامعه باشد، عدالت نیز معنای رعایت حقوق مردم است که در دین ما نیز مورد تأکید قرار گرفته و به همین جهت، راه انداختن کار مردم در ادارات و معطل نکردن آنها باید سرلوحه کار شما قرار بگیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مهمترین وظیفه مسؤولان رعایت حقوق افراد در جامعه است، ابراز داشت: کودک و بزرگ، پیر و جوان و زن و مرد و حتی حیوانات در اسلام حقوقی دارند که باید مراعات شود.

وی تصریح کرد: باید خودمان را خادم مردم بدانیم، امام راحل بارها از همین مردم تجلیل کرده و فرمودند همین مردم بودند که خون دادند و جوان دادند تا این انقلاب به راه افتاد و به پیروزی رسید و همه رفاهی که امروز شاهد آن هستیم به دلیل تلاش مردم است.

حضرت آیت الله نوری‌همدانی خاطرنشان کرد: در منابع روایی ما مردم به عنوان ستون دین، شکوه اجتماع مسلمانان و به عنوان سپری در برابر دشمنان شمرده شده اند، از این رو خدمت رسانی به آنها نیز ارزش زیادی دارد و قدم و فکر شما برای مردم عبادت است






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 2 =