حوزه تحول خواه نسبت به گذشته بی تفاوت نیست/ طلاب دغدغه ارشاد داشته باشند

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که حوزه نوگرا و تحول خواه نسبت به گذشته بی تفاوت نیست، گفت: بزرگان حوزه در بستر سنت های کارآمد رشد کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان در همایش «حوزه علمیه، سنت های کارآمد» که امروز ۲۰ اردیبهشت در مجتمع فرهنگی آفتاب برگزار شد، به بیان مأموریت حوزه علمیه از سوی رهبر معظم انقلاب پرداخت.

وی با بیان اینکه موضوع این همایش اساسی و زیرساختی است، افزود: در واقع ما نمی توانیم بدون آگاهی از وضعیت موجود و بدون نگاه به آینده در عرصه پاسخگویی و مطالبات رهبری موفق باشیم و از طرفی بتوانیم به همه نیازهای جامعه پاسخ بدهیم.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به این مطلب که نگاه به گذشته و شناخت وضعیت موجود و نگاه به آینده می تواند این سه مؤلفه حرکت جامعه را تشکیل دهد، تصریح کرد: سنت های حوزوی که مربوط به گذشته است از جهات مختلف برای حوزه مطرح است.

وی با بیان اینکه در برخی شرایط مفاهیمی مانند نوگرایی غلط انداز هستند و اینگونه تصور می شود که حوزه نوگرا و تحول خواه نسبت به گذشته توجهی نخواهد داشت، تصریح کرد: در واقع اگر توجه به سنت ها نداشته باشیم زیرساخت های کار خودمان را کنار گذاشته ایم.

عضو شورای حوزه علمیه خراسان ادامه داد: حوزه اگر بخواهد هویت حوزوی خود را حفظ کند منهای سنت های کارآمد امکان پذیر نیست چرا که همه بزرگان حوزوی در بستر همین سنت های کارآمد رشد کرده اند که هویت حوزه را تشکیل داده اند.

مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ارکان اصلی سنت های کارآمد پرداخت و گفت: امروز نوع نگاه ما نسبت به حوزه باید تهذیبی و تربیتی باشد که نگاه مدرک گرا درست نیست و از طرفی انگیزه علمی و جهاد علمی وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی داشتن تفکر تأسیسی و اکتفا نکردن به آثار موجود و تواید متون دقیق و دغدغه مردمی داشتن را از ارکان اصلی سنت ها عنوان کرد و افزود: دغدغه مردمی داشتن به این معنا است که به دنبال تعاملات اجتماعی بود چرا که طلبه باید دغدغه ارشاد و پاسخگویی را داشته باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 17