مسؤولان خدمت گزار محرومان و مستضعفان باشند

حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: مسؤولان باید خدمتگزار مردم به ویژه محرومان و مستضعفان جامعه باشند و در طول تاریخ نیز علما و فقهای دینی همین گونه بودند.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی امروز در گردهمایی علما و روحانیان مازندران که در مصلی امام خمینی(ره) ساری برگزار شد، گفت: خطه مازندران خطه مخصوص، عالم پرور و دارای مردمانی با سابقه درخشان در صحنه های مختلف انقلاب است.

وی با بیان این که مازندران در هشت سال دفاع مقدس با تقدیم بیش از ده هزار و ۴۰۰ شهید و ۲۴ هزار جانباز نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است، افزود: این خطه جزء نخستین نقاطی است که با ولایت اهل بیت(ع) متبرک شده است.

این مرجع تقلید با اشاره به این که علما و شخصیت های بزرگی در خطه مازندران رشد و نمو پیدا کردند که در ادوار مختلف تاریخ نقش محوری در ترویج اسلام ناب و معارف اهل بیت(ع) داشتند، گفت: مازندران خطه دین، انقلاب، تعهد، حرکت، جوش، جنبش و حفظ انقلاب است.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه سخنان خود به جایگاه رفیع عالمان دینی در جامعه اشاره کرد و گفت: ملائکه برای کسانی که به دنبال آموختن علم دین هستند فرش پهن می کنند و در هیچ صنف و قشری چنین تعظیم و تکریمی وجود ندارد.

وی در ادامه سخنان خود بر اهمیت نقش آفرینی علما و روحانیان در تأسیس و مدیریت حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: علما و روحانیان در این مراکز مهم گام برداشتند و تربیت شدند و لازم است در حوزه بمانند و آن را مدیریت کنند.

این مرجع تقلید با تأکید بر این که علما باید با حوزه معروف باشند، تأسیس و مدیریت حوزه و همچنین تربیت طلاب را یک امر مهم برای علما دانست و خاطرنشان کرد: امروز عالمان دینی باید نقش محوری خود را در تأسیس و مدیریت حوزه های علمیه ایفا کنند و این امر به عنوان تفقه در دین است.

حضرت آیت الله نوری همدانی از حوزه های علمیه به عنوان مرکز تفقه در دین یاد کرد و با بیان این که ارتباط علما و روحانیان با حوزه بسیار ضرورت دارد، گفت: روحانیت باید به حوزه های علمیه عنایت داشته باشند و حوزه ها را ترک نکنند.

وی همچنین بر ضرورت زنده نگه داشتن فقه جواهری در حوزه های علمیه تأکید کرد و افزود: سنت های مهمی همچون مباحثه در حوزه و میان علما باید حفظ شود و کرسی تدریس در حوزه ها باید حفظ بماند.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود بر ضرورت حضور اجتماعی و مؤثر علما و روحانیان در میان مردم تأکید کرد و گفت: فقه ما با فقه شافعی و حنفی فرق دارد، فقه جواهری در دنیا منحصر است و این افتخاری برای ما است.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه سخنان خود مدیریت مردم را دومین وظیفه و رسالت علما و روحانیان عنوان کرد و افزود: بعد از پیامبران الهی و ائمه اطهار(ع) این علما و روحانیان هستند که باید با مردم ارتباط قوی داشته باشند.

وی بر ضرورت راهنمایی و هدایت مردم از سوی علما و روحانیان تأکید کرد و گفت: روحانیت باید با تواضع، اخلاق کریمانه و مهربانانه مردم را راهنمایی و هدایت کند.

این مرجع تقلید با تأکید براین که یکی از وظایف مهم روحانیت خدمت به مردم است، افزود: درب خانه های علما و روحانیان باید به روی مردم باز باشد تا مردم به آنها رجوع کنند و مشکلات و گرفتاری هایشان را با شما درمیان بگذارند و شما نیز سعی کنید مشکلات مردم را برطرف کنید.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که علما و روحانیان باید به مردم توجه بیشتری داشته باشند و قدر این مردم را بدانند، گفت: این مردم بودند که جان خود را فدا کردند تا این انقلاب به پیروزی برسد و به این عزت و عظمتی که امروز داریم دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به این که امام راحل همواره دغدغه مردم داشتند، افزود: باید خدمت کار این مردم به ویژه محرومان و مستضعفان جامعه باشیم و در طول تاریخ نیز علما و فقهای دینی همین گونه بودند.

این مرجع تقلید با تأکید براین که علما باید فقرا را بشناسند و به آنها کمک کنند، گفت: امروز فقر یکی از مشکلات مهم جامعه ما است و علما و روحانیان باید با رفتار متواضعانه، مهربانانه و کریمانه با مردم برخورد کنند و دردهای آنها را بشوند و در جهت رفع مشکلات و گرفتاری های قشر محروم جامعه گام بردارند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که خدمت به مردم یک وظیفه بزرگی است که در حالات بسیاری از علما و بزرگان دینی بوده است، افزود: امروز هدایت و خدمت به دین و مردم به تمام معنا وظیفه علما است و این در سابقه پیامبران و ائمه اطهار(ع) بودند.

وی در ادامه سخنان معنویت را سومین وظیفه علما و روحانیت در جامعه عنوان کرد و گفت: روحانیت باید متخلق به اخلاق ائمه اطهار(ع) و پیامبران الهی باشد چون مردم وقتی چشم باز کردند شما را دیدند که از خدا، پیغمبر و ائمه سخن گفتید و امروز نیز مردم همان تواضع، دلسوزی و معنویتی که ائمه اطهار(ع) داشتند را از روحانیت می خواهند.

این مرجع تقلید با تأکید براین که روحانیت نباید نماز شب را ترک کنند چون نماز شب یک نورانیتی را در انسان ایجاد می کند، گفت: علمای ماضی نیز همین گونه بودند و یک روز نیز نماز شبشان ترک نمی شد و نیروی گرفتن از نماز شب و سحرخیزی برای روحانیت خیلی مهم است.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه سخنان خود با بیان این که امروز شناخت انقلاب امری بسیار مهم است، افزود: عالم کسی است که زمان خود را بشناسد و در راستای زمان خود حرکت کند کسی که زمان خود را به خوبی بشناسد دچار اشتباه نمی شود.

وی با بیان این که در گذشته استکبار و استبداد عزت و کرامت ملت ایران را پایمال و تحقیر کرده بودند، گفت: اما با برخاستن فریادگر و مجاهدی از متن حوزه های علمیه این عزت به ملت ایران بازگشت.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت مطالعه سه کتاب صحیفه نور، دفتر تبیان و وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی(ره) از سوی روحانیت تأکید کرد و بیان داشت: روحانیت باید این کتب را به خوبی مطالعه کند تا رمز و رموز این انقلاب را به درستی درک کنیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که امام خمینی(ره) یک تحول عظیمی در دنیا ایجاد کرد و اسلام ناب را به کل دنیا شناساند، خاطرنشان کرد: این انقلاب صادر می شود و خاموش شدنی نیست و فتنه ها را کنار خواهد زد.

وی با تأکید براین که باید همیشه به فکر باشیم و دوست و دشمن را بشناسیم، تصریح کرد: باید با دوستان انقلاب همراه و همگام باشیم.

این مرجع تقلید با بیان این که این انقلاب جهانی است و تنها منحصر به ایران نیست، خاطرنشان کرد: این انقلاب تحولی در کل جهان ایجاد کرد و همه مستضعفان و محرومان را امیدوار و چهره واقعی مستکبران را کنار زد و آنها را به جهان شناساند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که امروز مستضعفان جهان بیدار شده اند و به میدان آمده اند، گفت: امروز رعب و وحشت در دل مستضعفان و محرومان جامعه برداشته و بر دل مستکبران ایجاد کردند و دنیا بداند این انقلاب صادر خواهد شد و نور این انقلاب خاموش شدنی نیست.

این مرجع تقلید با بیان این که هر کجا مبارزه است ما نیز هستیم و ما پیش قراول مبارزه در جهان هستیم، افزود: این انقلاب امانت است و باید همیشه انقلابی باشیم و انقلابی فکر کنیم و در راه انقلاب گام برداریم.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این که انقلاب به فداکاری احتیاج دارد، تصریح کرد: چون این انقلاب زمینه ساز ظهور حضرت ولیعصر(عج) است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 10