همواره طرفدار گفت وگوی آزاد بین مذاهب اسلامی بوده ایم

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که امروزه علوم اسلامی در مدارس دینی منحصر نیست، گفت: خوشبختانه در دنیا مراکز علمی بسیاری وجود دارد ه در علوم اسلامی ورود می کنند و همچنین دانشگاه ها نیز در این عرصه گام های مهمی برداشته اند.

آیت الله علیرضا اعرافی در کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که صبح امروز در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به این که مسلمانان یک تمدن واحد دارند، گفت: تولید علم و انتاج فکری مسلمانان نقش والا و بالایی در این تمدن دارد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که کم و بیش مسلمانان از مذاهب مختلف به تبیین نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی پرداخته اند، اظهار داشت: نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی را می توان از منظرهای مختلفی همچون ملیت، جغرافیا و یا فرق و مذهب مورد بررسی قرار داد که همایش امروز ناظر به منظر مذهبی است.

وی با اشاره به این که شیعه جزئی از امت اسلامی است، عنوان کرد: شیعه به مثابه جزیی از امت اسلامی در پیدایش و گسترش علوم اسلامی نقش بسزایی داشته است و این کنگره به تبیین نقش اساسی ائمه و علمای شیعی در علوم اسلامی می چردازد.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: این کنگره بیشتر جنبه نرم افزاری دارد و می خواهد به صورت علمی این نقش را مورد بررسی دقیق قرار دهد و همچنین با آن را برای سایر فرق مذهبی نیز تبیین کند.

رییس جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی دایره وسیعی دارد و قلمرو همه معارف را در بر می گیرد، زیرا در قرون متمادی امت اسلامی در تولید و گسترش علوم طبیعی و دانش های بشری نیز نقش داشته است و در دوره حاضر هم امت اسلام آماده ورود به این حوزه ها است.

وی با بیان این که امروزه علوم اسلامی در مدارس دینی منحصر نیست، گفت: خوشبختانه در دنیا مراکز علمی بسیاری وجود دارد که در علوم اسلامی ورود می کنند و همچنین دانشگاه ها نیز در این عرصه گام های مهمی برداشته اند.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که در طول تاریخ حق علمای شیعه و تشیع تضییع شده است، ابراز کرد: از دیرباز گفت وگوی آزاد میان مذاهب و مسلمانان وجود داشته است و تعامل و داد و ستد علمی صورت می گرفته است، امروز نیز باید این مهم پیگیری شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه حوزه علمیه امروزه در عرصه های علوم جدید بشری نیز ورود کرده اند برخی از این عرصه ها را اینگونه توصیف کرد: حوزه های علمیه در پرتو انقلاب اسلامی به حوزه قرآن و تفسیر و حوزه های پیرامونی آن، علوم حدیث و رجال و درایه، فقه و اصول، حوزه علوم عقلی و مطالعات تطبیقی، علوم انسانی اسلامی، اخلاق و تربیت و علوم ادبی و نظری وارد شده و در همه آن ها افق های جدیدی را گشوده است.

وی تأکید کرد: امیدواریم با اشراف مراجع تقلید و بزرگان حوزه به نقاط ضعف دست پیدا کنیم و زمینه لازم برای تعامل با سایر مذاهب را نیز فراهم سازیم؛ همچنین باید گفت دستاوردهای این کنگره می تواند در زمینه آموزش و پژوهش حوزه های علمیه قابل توجه باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 17