نباید به نام آزادی مجوز انتشار هر کتابی صادر شود| برخی از کتاب‌ها در نمایشگاه کتاب به صلاح جامعه نبود

حضرت آیت‌الله سبحانی با انتقاد از صدور مجوز برخی کتب به بهانه آزادی گفت: بار‌ها به مسؤولان نمایشگاه کتاب تذکر داده شد که حضور برخی کتاب‌ها در این نمایشگاه به صلاح جامعه نیست.

حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در سومین ویژه برنامه معارفی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با بیان این که امروز در رابطه با سفارش قرآن کریم درباره آنچه انسان میخورد و میآشامد مطالبی بیان میشود، اظهار داشت:در دین مبین اسلام ابوابی با عنوان «اطعمه محرمه و اشربه محرمه» و «اطعمه حلال و اشربه حلال» وجود دارد.

وی با قرائت آیه «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی‏ طَعامِهِ»، خاطرنشان کرد: آنچه انسان میخورد و میآشامد بر وجود مادی و معنوی انسان اثر میگذارد، از این رو خداوند متعال در آیه ۸۰ سوره مبارکه عبس بر انسان تأکید میکند تا نسبت به آنچه میخورد و میآشامد دقت نظر داشته باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: قرآن کریم تأکید میکند که بشر از گوشت میته دوری کند چرا که چنین گوشتی کانون میکروبها است، از خون استفاده نکند چرا که مایه قساوت قلب شده و در روح و روان انسان اثر منفی میگذارد و از خوردن گوشت خوک اجتناب کند چرا را که علاوه بر آثار منفیِ مادی از نظر روانی و غیرت به انسان آسیب میرساند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: ضروری است تا بهداشت جهانی و بهداشت کشور ما در برنامههای متعددی غذاهای حلال و مفید را بیان و غذاهای مضر و حرام را به مردم معرفی کند؛ حضرت امام رضا(ع) در روایتی فرموده است؛ خداوند منان به سبب مصلحت و منفعت نهفته‌ای که در برخی از خوردنیها و آشامیدنیها وجود دارد آن را بر انسان حرام کرده است.

وی گفت: ظاهر آیه ۸۰ سوره مبارکه عبس بر طعام مادی اشاره دارد ولی بر اساس برخی از روایات، این آیه معنای گستردهتری دارد تا آنجایی که معصوم(ع) میفرماید که مقصود از طعام آن است که انسان نسبت به آنچه میآموزد توجه بیشتری داشته باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که علم بر دو گونه است، اظهار داشت: هر علمی به نفع بشر نیست. علمی وجود دارد که سازنده تمدن و مایه سعادت بشر است و علمی نیز ویرانگر تمدن و مایه بدبختی بشر است.

 وی با اشاره به این که دانش، غذای روحی انسان است، ابراز داشت: بنابراین مفهوم آیه مذکور این خواهد بود که انسان علاوه بر غذای مادی، باید به غذای معنوی خود نیز توجه داشته باشد، همانطور که غذای مضر برای انسان حرام است، دانش مضر نیز برای انسان حرام خواهد بود. به همین علت دین مبین اسلام کتب ضاله و گمراهکننده را حرام دانسته و آن را در اختیار افراد قرار نمیدهد.

تلگرام بحق مسدود شده است

این مرجع تقلید عنوان کرد: حرمت مطالعه کتابهای گمراهکننده منافاتی با آزادی بشر ندارد، چرا که بشر نباید از آزادی خود برای آسیب رساندن به انسانهای دیگر بهرهگیری کند؛ بیتردید دانشی که با یک بمب جهان را ویران میکند، هیچ نفعی برای بشر نداشته و سعادت او را تأمین نخواهد کرد.

وی با بیان این که باید از رسانههای مفید استفاده کنیم، اظهار داشت: بر اساس مفهوم آیه ۸۰ سوره مبارکه عبس، تلگرامی که به بشر کشتار، جنایت، سرقت و بدکاری میآموزد، به حق مسدود شده است.

حضرت آیت‌الله سبحانی با تأکید بر این که از نظر اسلام آزادی که به حال جامعه و بشر مفید باشد منعی ندارد، ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) جامعه را به یک کشتی تشبیه کرده است که سرنوشت همه ساکنان آن به یکدیگر وابسته است، افراد در آن کشتی آزاد هستند اما نمیتوانند زیر پای خود را سوراخ کنند، چرا که با این کار همه کسانی که در کشتی حضور دارند، آسیب خواهند دید.

وی با تأکید بر این که نباید به نام آزادی مجوز تکثیر هر کتابی صادر شود، گفت: در نمایشگاه بینالمللی کتاب بارها تذکر داده شد که حضور برخی از کتابها در این نمایشگاه به صلاح جامعه نیست. ممکن است چنین کتابهایی منفعت فردی داشته باشند، اما بیتردید برای عموم جامعه مضر خواهند بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 13