آیت الله سبحانی : وحدت کلمه توطئه دشمن برای ضربه به انقلاب را بی اثر می کند

حضرت آیت الله سبحانی همدلی و وحدت کلمه را رمز پیروزی جامعه اسلامی بر دشمنان دانست و تأکید کرد: تنها در این صورت است که دشمنان قدرت ضربه زدن به ما را نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، در تفسیر آیه دوازدهم سوره توبه اظهار داشت: خداوند در این آیه به پیامبر گرامی اسلام(ص) و مسلمانان دستور می‌ دهد اگر آنها سوگند خود را بعد از عهدی که بسته‌اند بشکنند و در دین شما تمسخر و طعن زنند در این صورت با آن پیشوایان کفر و ضلالت کارزار کنید که آنها را عهد و سوگند استواری نیست، باشد که بس کنند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره معنای «طعن در دین» ابراز داشت: این عبارت به معنای تسمخر در اشعار است، البته این جا عطف خاص بر عام است یعنی طعن در دین نشانه شکستن عهد و قسم است.

وی افزود: در ارتباط با مفاد آیه برخی از مفسران بر این عقیده هستند که این افراد همان کسانی هستند که ایمان آوردند و نماز و زکات را اقامه کردند و در نهایت برادران دینی مسلمانان شدند ولی دوباره مرتد شده و از دین اسلام برگشتند و هر آن چه از عهد و پیمان و قسم با مسلمانان داشتند همه را زیر پا گذاشتند و به دین پیامبر همه طعنه می‌ زدند که این افراد به جهت ارتداد باید کشته شوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یادآور شد: البته این نظر دقیق نیست چراکه آیه ناظر به جماعتی است که عهد و پیمان خود را زیر پا گذاشتند به همین جهت خداوند دستور به قتال ائمه کفر می‌ دهد و این دلیلی است بر این مطلب که آیه ناظر است به مشرکانی که اصلا ایمان نیاوردند.

وی با تأکید بر این که آیه ناظر به افرادی است که با پیامبر یا دولت اسلامی عهد بسته اند، گفت: مشرک زمانی که ایمان بیاورد و نماز و زکات را به جا بیاورد از معاهد خارج می‌ شود تا این که نکث و شکستن عهد بر آنها صدق کند.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برخی دیگر از مفسران معتقدند آیه ناظر به رؤسای قریش مثل حرث بن هشام و ابوسفیان است که این نظر هم درست نیست علاوه بر این که نظری که آیه را مربوط به اهل فارس و روم می‌ داند صحیح به نظر نمی رسد.

وی بیان داشت: برخی مفسران معتقدند اهل این آیه بعد از نزول آیه کشته نشدند بلکه امیرمؤمنان در روز جمل فرمودند که به خدا قسم این ها همان افرادی هستند که عهد خود را شکسته اند و امروز باید کشته شوند که البته باید توجه داشته باشیم اگر بخواهیم آیه را در مورد اصحاب جمل از جمله طلحه و زبیر بدانیم باید آیه را تطبیق بر مورد بدانیم نه این که این دو نفر مورد نزول آیه باشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که همواره دشمنانی در جامعه اسلامی در صدد ضربه زدن به نظام اسلامی هستند، تأکید کرد: اگر مسلمانان در هر جامعه ای از جمله کشور خودمان همدل بوده و وحدت کلمه داشته باشند هیچ گاه دشمنان بر آنها پیروز نمی شوند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 3 =