آیت‌الله سبحانی: ملتی که در علم و دانش عقب باشد دنباله رو دیگران خواهد بود

حضرت آیت‌الله سبحانی گفت: ملتی که دارای علم و دانش باشد، در مسیر ترقی و تکامل گام برمی‌دارد اما ملتی که از خواندن و نوشتن علوم عقب بماند همیشه دنباله‌رو دیگران خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، شنبه شب در ویژه برنامه معارفی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با بیان این که موضوع مباحث ما در چند شب آینده اهل بیت(ع) و قرآن خواهد بود، اظهار داشت: آیه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ»، نخستین آیه‌ای است که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد.

وی افزود: بیتردید حیات پیامبر اکرم(ص) و فرزندان عزیزش اقیانوسی عظیم است و انسان نمیتواند به ساحل آن دسترسی داشته باشد، اما با این حال تلاش میکنیم تا به مقدار امکان از حالات پیامبر اکرم(ص) و نعماتی که خداوند متعال نسبت به ایشان مبذول داشته است، سخن بگوییم.

حضرت آیت‌الله سبحانی ابراز داشت: نخستین سخنرانی مسؤولان بسیار مهم است، چرا که در این سخنرانی تلاش میکنند تا برنامههای آتی و مهم خود را به صورت مختصر بیان کنند.

وی با اشاره به این که نخستین سخن در نخستین آیه سوره مبارکه علق واژه «اقْرَأْ» است، تصریح کرد: معلوم میشود که خواندن و نوشتن در دین مبین اسلام زیر بنای تمام تمدن اسلامی است، ملتی که دارای علم و دانش باشد، در مسیر ترقی و تکامل گام برمیدارد اما ملتی که از خواندن و نوشتن علوم عقب بماند همیشه دنبالهرو دیگران خواهد بود.

این مرجع تقلید عنوان کرد: رسول خدا(ص) از طریق الهام به حقایق الهی دست یافته بود اما پروردگار متعال بنابر مصلحت، خواندن و نوشتن را پیش از مبعث، از ایشان سلب کرده بود تا آن که مشرکان، یهود و نصاری پس از نزول قرآن کریم نگویند که پیامبر اکرم(ص) خود قرآن کریم را تهیه کرده است.

حضرت آیت‌الله سبحانی با تأکید بر این که امتهای اسلامی باید عالم و آگاه باشند، گفت: دیگران مایلند که ما آگاه و عالم نبوده و از خود استقلالی نداشته باشیم تا همواره دست نیاز به سوی آنها دراز کنیم.

وی با اشاره به این که خواندن و نوشتن نخستین چیزی است که به رسول خدا(ص) نازل شده است، اظهار داشت: پیکار با مسأله بیسوادی مدتها است که در جمهوری اسلامی به راه افتاده است اما آنگونه که باید نتوانستهایم در ریشه کن کردن آن موفق باشیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: بیتردید امتهای عالم میتوانند قلههای علم را کشف کرده و در مقابل دشمن بایستند اما انسانهای جاهل و نادان همیشه پیرو دیگران خواهند بود.

وی تصریح کرد: علم و دانش اهمیت بسیار زیادی دارد اما باید توجه داشت که علم به تنهایی کفایت نمیکند، بلکه باید همراه با تزکیه باشد تا همچون دو بال به پرواز انسان کمک کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 8