آیت الله سبحانی : دوستی و رفاقت با کفار به هیچ وجه جایز نیست | ارتباط برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی مخالف صریح قرآن است

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که دوستی و رفاقت با کفار به هیچ وجه جایز نیست، تأکید کرد: ارتباط با کفار آن هم در امور سیاسی و اقتصادی تنها وقتی جایز است که آنها در جنگ مستقیم با مسلمانان نباشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی ظهر امروز در  جلسه تفسیر قرآن که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، در تفسیر آیات هفدهم و هجدهم سوره توبه اظهار داشت: از آیات اول تا شانزدهم به این نتیجه رسیدیم که شرک نمی تواند در جهان اسلام عرض اندام کند و ادله ای بر این مسأله دلالت می‌ کند.

وی عنوان کرد: اولا همه انبیا برای یک هدف اصلی آمده اند تا مردم رو به سوی توحید آورده و از طاغوت ها و بت فراری دهند، از این رو شرک با هر شکلی که باشد با اولین اصل قانون اساسی پیامبران سازگار نیست و در درجه دوم همه زمین و زمان برای انسان خلق شده است و دیگر جایی برای انسان باقی نمی ماند که خدا را رها کند و این ذلت است که سراغ مسائل دیگر برود.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که مسأله سوم بحث آزادی انتخاب دین است، خاطرنشان کرد: اسلام همه ادیان دیگر را به رسمیت شناخته است ولی این که آیا اهل نجات باشند یا خیر بحث دیگری است که به نظر می‌ رسد تنها اهالی اسلام می‌ توانند اطمینان به نجات در روز محشر داشته باشند.

وی افزود: در ارتباط با عبارت«ولیجه» به معنای سر و راز در آیه شانزدهم نکته ای باقی ماند و این که آیا می‌ توان با دول کفر و شرک ارتباط برقرار کنیم؟ برقراری رابطه دیپلماسی و فرهنگی و سیاسی با رعایت مسائل حساس موجود در اسلام اشکالی ندارد ولی طبق آیه شانزدهم نباید با آنها رفاقت داشته باشیم، البته به صراحت آیات قرآن کریم ارتباط سیاسی و فرهنگی و اقتصادی نیز در حالی است که این کفار در حال جنگ و مقاتله با مسلمانان نباشند.

این مرجع تقلید یادآور شد: مصداق اصلی کفار و مشرکانی که با مسلمانان در حال جنگ هستند رژیم صهیونیستی هستند که مسلمانان را به خاک و خون می‌ کشند به همین جهت دول اسلامی نباید با این رژیم منحوس هیچگونه رابطه ای داشته باشند؛ متأسفانه برخی دولت های اسلامی باطنا و حتی آشکارا با رژیم صهیونیستی در ارتباط هستند و هیچ توجهی به صراحت آیات قرآن ندارند.

وی در تفسیر آیه هفدهم سوره توبه، خاطرنشان کرد: در قرآن کریم «ما کان» تکرار شده است؛ برخی اوقات به معنای نفی امکان است به عنوان مثال در قرآن می‌ خوانیم «ما کان الله ان یتخذ من ولد سبحانه» یعنی محال است که خداوند فرزندی اختیار کند و گاهی به معنای نفی شأن است مثل این که می‌ خوانیم «ما کان الله لیضیع ایمانکم» شأن خدا نیست که ایمان شما را ضایع کند.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: حال باید دید این عبارت در آیه هفدهم به کدام معنا آمده است که به نظر می‌ رسد نفی شأن باشد، یعنی شأن کفار این نیست که مساجد خدا را تعمیر کنند و لباس تعمیر مساجد بر قامت کفار دوخته نشده است.

وی بیان داشت: مساجد جایی است که در آن خدا پرستیده می‌ شود ولی مشرکان مخلوقات خدا را می‌ پرستند به همین جهت صلاحیت معماری مساجد را از دست نداده اند و این چنین حقی برای آنها در نظر گرفته نشده است؛ به همین جهت در ادامه آیه می‌ خوانیم این افراد هر عملی هم که داشته باشند چون هدف خدایی ندارند همه بر باد می‌ رود و در روز قیامت نیز در عذاب الهی قرار خواهند گرفت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در هنگام بعثت پیامبر ۳۶۰ بت در خانه کعبه و اطراف آن قرار داشت، خاطرنشان کرد: انسانی که در برابر سنگ و چوب و درخت سر تعظیم فرود می‌ آورد مسلما در جهنم خواهد بود؛ البته مشرکان اگر کار خوبی هم بکنند برای دنیا و رسیدن به مطامع دنیوی است.

وی عنوان کرد: به آیه هجدهم می‌ رسیم، در این آیه افراد واجب صلاحیت برای تعمیر مساجد موصوف به صفت هایی از جمله ایمان به خدا، اقامه نماز، پرداخت زکات و خشیت و ترس هستند البته منظور خشیت و ترس دینی است چراکه همه انسان ها از شیر جنگل و گرگ و حیوان های خطرناک ترس دارند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 5 =