آیت الله سیدان:عالم عامل از پایه های حرکت جامعه در مسیر صحیح است

آیت الله سیدان با بیان این که عالم عامل یکی از پایه های حرکت جامعه در مسیر صحیح است، گفت: عالمی که به علمش عمل کند و گویا باشد، در برابر بدعت ها و انحراف ها ایستادگی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان در ادامه سلسله جلسات مذهبی که در ماه رمضان در منزل وی برگزار می شود، با بیان این که اگر قرار باشد یک چیز از خداوند بخواهیم، باید آن یک چیز رهایی از آتش جهنم باشد، گفت: اگر هر شخصی در هر جایگاهی به وظایف خود عمل کند، جامعه در مسیر صحیح قرار خواهد گرفت.

وی افزود: انجام تکالیف و وظایف از سوی برخی گروه های جامعه از اهمیت بیشتری برخوردار است که از آن جمله عالمان دینی هستند و می توان گفت یک پایه مهم حرکت جامعه در مسیر صحیح این است که عالم نسبت به علمش عامل باشد.

استاد حوزه علمیه خراسان با تأکید بر گویا و به روز بودن عالمان دینی در مواجهه با مسائل مختلف اجتماعی، ابراز کرد: عالمی که به علمش عمل کند و گویا باشد، می تواند با گفتارش در برابر بدعت ها، نادرستی ها، ضلالت ها و انحراف ها ایستادگی کند.

آیت الله سیدان اضافه کرد: مسائل مالی در دین اسلام اهمیت ویژه ای دارند و استفاده صحیح از پول در جهت پیشبرد اهداف دین از سوی افراد پولدار و بخل نکردن در این رابطه نیز جزء شروط حرکت جامعه بر مدار صحیح است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که حقایق و معارف الهی و آموزه های دینی در سینه اولیای خدا تثبیت شده و اندک شک و ریبی در وجود ایشان راه ندارد، گفت: خداوند اقرار به اینکه از شناخت او عاجز هستیم را به عنوان شناخت خود قبول کرده است.

استاد حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: سرآمد بندگان نخبه خداوند، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، امیرالمومنین(علیه السلام) و خاندان عصمت هستند و عظمت ایشان را از طرق مختلف از جمله بررسی بیانات ایشان می توان دریافت.

آیت الله سیدان با اشاره به روایت مشهور به ذعلب که این شخص در مورد رؤیت خداوند از سوی امیرالمومنین (علیه السلام) از ایشان پرسیده بود، عنوان کرد: خداوند در اشیاء هست اما نه مانند روغن بادام در بادام، بوی گل در گل، روح در بدن و نه شبیه هیچ مثال دیگری، بلکه خداوند در اشیاء است نه به گونه ای که مخلوط در آن ها باشد و کسی بفهمد که چگونه در آن است.

وی با اشاره به نظرات شهید مطهری در مورد جایگاه انسان در عرفان های اصطلاحی، افزود: عرفان های اصطلاحی نیز معتقدند که خداوند ممزوج در اشیاء نیست اما می گویند که شی، خود خداست و در واقع همه چیز، خودش است.

استاد حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: علی رغم وجود نکات بسیار لطیف در تفسیرهایی مانند «منیر السعاده»، اشتباهات بزرگی در آن ها نیز به چشم می خورد که بسیار منحرف کننده است.

آیت الله سیدان با بیان این که بیرون بودن خداوند از اشیاء که در روایت ذعلب به آن تصریح شده نیز مانند بیرون بودن چیزی از چیزی در مثال های معمول نیست، اظهار کرد: منظور از دوری خداوند و اشیاء، دوری و بُعد مکانی نیست، بلکه دوری حقیقی و بالذّات است، بدان معنا که خداوند از سنخ ما نیست و «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ».

وی در بخش پایانی سخنان خود به تبیین عظمت امیرالمومنین (علیه السلام) پرداخت و با بیان این که هیچ شخصی از نردبان «سلونی قبل ان تفقدونی» بالا نرفته است، گفت: باید به خاطر نعمت ولایت خداوند را شکر کرد و اگر هر شخصی از مرز ایمان تا کفر کمی انصاف و مقداری بررسی داشته باشد، چاره ای جز کوچکی، تسلیم، خضوع و خشوع در برابر امیرالمومنین (علیه السلام) ندارد.

استاد حوزه علمیه خراسان با تصریح بر این که هیچ نعمتی بالاتر از نعمت ولایت نیست، عنوان کرد: باید طوری زندگی و در مسیر بندگی حرکت کنیم که مصداق احادیث مربوط به شیعیان اهل بیت (علیهم السلام) قرار بگیریم.

آیت الله سیدان ابراز کرد: نشانه محکم بودن در مسیر ولایت اهل بیت (علیهم السلام) این است که وقتی می فهمیم شخصی به عظمت ایشان توهین کرده، از او کمال نفرت را داشته باشیم و نسبت به افرادی که در مسیر ائمه (علیهم السلام) و تعظیم آن ها قرار دارند، ارادتمند و دعاگو باشیم.

وی در پایان گفت: حالت رأفت و عطوفت اهل بیت (علیهم السلام) در ارتباط با دوستانشان حد ندارد و قابل توصیف نیست و آن ها از هر مهربانی مهربان ترند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 9