آیت الله مکارم شیرازی: رباخواری جامعه را به تباهی می کشاند | تا وضعیت بانک ها حل نشود اقتصاد کشور سامان پیدا نمی کند

حضرت ‌آیت الله مکارم با بیان این که رباخواری بانک ها جامعه را به تباهی کشانده و مانع شکوفایی اقتصادی می شود، گفت: باید برای وضعیت بانک ها فکری کرد چرا که تا این موضوع حل نشود اقتصاد نابسامان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید یکشنبه شب در بیست و پنجمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان این که اسلام جوابگوی تمام مسائل از قدیم تا مسائل نوظهور بوده است، گفت: اگر اسلام جوابگوی مسائل نباشد ناقص به شمار می رود که اینگونه نیست.

وی بانکداری امروز را از مسائل مستحدثه برشمرد و افزود: سؤال می شود که آیا مسائل مربوط به بانکداری در اسلام پیش بینی شده است یا خیر؟ باید بگوییم که قواعد و قوانین کلی داریم که پاسخگوی سؤالات مربوط به بانکداری است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که امروزه وجود بانک ها یک ضرورت است، اظهار داشت: بانک چند کار انجام می دهد که مورد نیاز مردم و جامعه است، یکی از کارهای بانک حفظ اموال مردم است، سابقا مردم برای حفظ اموال دچار مشکل بودند اما امروزه اموال در بانک محفوظ می ماند.

وی ادامه داد: کار دیگر بانک ها این است که می توانند به مسائل اقتصادی و تولیدی کمک کرده و شکل دهند، هرکس سرمایه کوچکی دارد و نمی تواند آن را در کار اقتصادی به کار ببرد، وقتی این پول ها در حساب های سپرده جمع آوری شود تبدیل به ثروت عظیمی می شود و می توان کارهای بزرگ اجتماعی و اقتصادی انجام داد تا مردم بهره مند شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که اشخاصی هستند که مدیریت دارند اما تمکن مالی لازم را برای اداره کارخانه، کشاورزی و باغداری را ندارند، ابراز داشت: این افراد می توانند از بانک ها وام بگیرند تا کار انجام دهند یعنی کار از آن ها و سرمایه از بانک است و درآمد را تقسیم می کنند، نباید به گونه ای باشد که اگر کسی مدیریت داشته اما سرمایه ندارد معطل بماند.

وی عنوان کرد: خدمت دیگر بانک ها این است که می توانند وام های قرض الحسنه پرداخت کنند و از پول مردم به خود آن ها وام بدهند، اسلام دباره نظام بانکداری می فرماید رباخواری حرام است و باید از آن پرهیز شود.

این مرجع تقلید بانک های غربی را رباخوار دانست و خاطرنشان کرد: نباید از بانک های غربی تقلید کنیم، رباخواری جامعه را به تباهی می کشاند و سبب فاصله طبقاتی در جامعه می شود که عده ای را ضعیف و عده ای را قوی می کند یعنی همان فاصله هایی که در غرب بیداد می کند، به گونه ای که در آمریکا عده زیادی کارتن خواب هستند و از سوی دیگر ثروتمندان عجیبی در آنجا وجود دارد.

وی اضافه کرد: اسلام می فرماید رباخواری در بانک ها ممنوع بوده و جایز نیست، از این رو بانک ها باید به صورت عقود شرعیه مانند مضاربه عمل کنند، اگر بانک ها طبق عقود شرعیه عمل کنند شکوفایی اقتصادی حاصل شده و مردم از سرمایه های خود استفاده می کنند اما اگر عمل نشود مانند بانک رباخوار غربی سبب بدبختی خواهد شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که متأسفانه امروزه برخی از بانک ها به وظایف شرعی خود عمل نمی کنند، گفت: متأسفانه امروزه بر اساس فاکتورهای صوری وام می دهند و وامی که به عنوان مثال باید در صنعت خرج شود را برای کار دیگری استفاده می کنند که رباخواری آشکار است و بانکداری را خراب می کند.

وی با اشاره به شرایط سود وام قرض الحسنه افزود: گفته ایم که قرض الحسنه هزینه دارد و کارمزد می خواهد و هزینه برای پرسنل، آب و برق و امثال آن است که نهایتا باید ۴ درصد باشد و بیش از آن رباخواری محسوب می شود.

این مرجع تقلید با بیان این که برخی بانک ها برای هر سال ۴ درصد سود دریافت می کنند، اظهار داشت: اگر این وام ۵ ساله باشد سود آن ۲۰ درصد می شود که رباخواری آشکار است، وقتی می گوییم ۴ درصد سود برای تمام سال ها است نه این که برای هرسال ۴ درصد دریافت شود، این یکی از کارهای خلافی است که در بانک ها انجام می شود.

وی ادامه داد: از دیگر کارهای خلاف که عده ای را به خاک سیاه نشانده جریمه های دیرکرد است، اسلام می فرماید اگر بدهکار ورشکست شد و نتوانست بدهی خود را پرداخت کند نمی توان آن را جریمه کرد اما بانک ها جریمه می کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که هنوز مسأله بانکداری در کشور حل نشده است، ابراز داشت: وقتی تولیدکننده و صنعتگر باید سود ۲۸ درصد بدهد، سودی نمی برد و ورشکست می شود، باید برای وضعیت بانک ها فکری کرد چرا که تا مسأله بانک ها حل نشود اقتصاد نابسامان خواهد بود.

وی با تقدیر از راه اندازی صندوق های قرض الحسنه توسط مردم عنوان کرد: این کار بسیار خوب است و افراد می توانند در این کار خیر به ویژه در ماه مبارک رمضان شرکت کنند تا عده ای را از مشکلات نجات دهند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 11