همه طلاب نمی توانند مجتهد شوند | کشور از نظر خطیب فقیر است

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به ضرورت استعداد سنجی در حوزه تأکید کرد که همه طلبه ها توانایی مجتهد شدن ندارند و برخی باید در امر تبلیغ و خطابه ممحض شوند.

حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، در تفسیر آیه سی و ششم سوره توبه اظهار داشت: در آیه قبل در مورد احتکار و جمع آوری طلا و نقره صحبت کردیم؛ ذکر این نکته لازم است که در گذشته معاملات به صورت کالا به کالا صورت می‌ گرفت و به مرور زمان طلا و نقره در میان بشر آمد و آنها را به عنوان ثمن قرار داد.

وی عنوان کرد: به همین دلیل است که طلا و نقره اگر به صورت مسکوک رایج قرار دربیاید قابل خرید و فروش نیست چراکه سکه خود وسیله خریدن است و نمی تواند مثمن واقع شود، مگر این که سکه رایج نباشد مثل سکه بهار آزادی، بنابراین طلا و نقره در آیه قبل منظور پول رایج است که نباید احتکار شود نه طلا و نقره غیر مسکوک.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که امروز احتکار اسکناس ها هم شامل این آیه می‌ شود، خاطرنشان کرد: دلالت مطابقی آیه طلا و نقره مسکوک دولتی است ولی به دلالت التزامی شامل اسکناس می‌ شود، یعنی اگر افرادی برای اختلال در نظام اقتصادی پول را از دسترس مردم خارج  کنند شامل محتکران و مشمولان عذاب الهی می‌ شوند.

وی افزود: برخی معتقدند ابوذر غفاری معتقد به سوسیالیست به معنای امروز بود یعنی انسان باید کمی از مال خود را به اندازه ضرورت بردارد و بقیه را باید در راه خدا انفاق کند یعنی انسان اجازه ندارد بیش از اندازه نیاز برای خود نگاه دارد، در حالی که از انسانی مثل حضرت اباذر این مسأله بعید است چراکه خداوند در قرآن کریم مالکیت انسان را محترم شمرده و بیان کرده است: «الذین فی اموالهم حق معلوم للسائل و المحروم» یعنی انسان مالی دارد که محترم است ولی حقی از آن اموال برای نیازمندان است.

این مرجع تقلید یادآور شد: گناه ابوذر این است که مخلص و شیعه امیرمؤمنان(ع) است و برای همین مسأله برای او این حرف ها درست می‌ شود و به همین خاطر بود که او را در اواخر عمر به شام تبعید کردند؛ نظر ابوذر این بود که نباید ریخت و پاش های اضافی از سوی خلفای اسلام صورت بگیرد.

وی با اشاره به آیه سی و ششم سوره توبه در مورد ماه های قمری اظهار داشت: ابتدا در این آیه بحث تعداد ماه های یک سال را ۱۲ عدد می‌ داند که شامل سال قمری و شمسی هر دو می‌ شود، این تعداد ماه ها تکوینی است بنابراین اگر خداوند می‌ فرماید ماه های یک سال ۱۲ عدد است جنبه اعتباری ندارد.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سال شمسی با سال قمری حدودا ۱۱ روز فاصله دارد به همین جهت هر ۳۳ سال شمسی، ۳۴ سال شمسی می‌ شود، از این رو اگر سال شمسی را تابع سال قمری بدانیم می‌ توانیم بگوییم آیه شامل ماه های شمسی هم می‌ شود.

وی بیان داشت: در آیه عبارت «فی کتاب الله» آمده است که اگر آن را منظور «در تکوین خدا» بدانیم فقط شامل شمسی می‌ شود ولی اگر کتاب الله را «در تقدیر الهی» بدانیم شامل هر دو سال می‌ شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به این که جنگ و خون ریزی در ماه های رجب، ذی قعده، ذی حجه و محرم، حرام و دارای عقاب الهی است، ابراز تأسف کرد: شما می‌ بینید امروز دولت عربستان سعود با بیان این که این آیات را می‌ خوانند و حکم آن را می‌ دانند آتش بر سر مردم یمن می‌ ریزند و زنان و کودکان آنها را خاک و خون می‌ کشند.

وی عنوان کرد: برخی می‌ گویند که بحث ماه های حرام به صورت اعتباری از سوی عرب ها بوده است، چراکه می‌ خواستند چهار ماه در سال را نفس بکشند تا نسلشان مقطوع نشود ولی این داستان با قرآن سازگار نیست چراکه خداوند بعد از این که می‌ فرماید: چهار ماه از ۱۲ ماه حرام است بیان می‌ کند: «ذلک الدین القیم» که اشاره به ما قبل دارد یعنی بحث حرام بودن ماه ها مربوط به دین خدا است نه عرب ها.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تقدیر از حضور مدیر حوزه های علمیه در این جلسه اظهار داشت: حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای اعرافی که از بیت علم و تقوا هستند نسبت به حوزه و مسائل مربوط به آن حقیقتا زحمت می‌ کشند، مشکلات را رفع می‌ کنند و مرحله علمی حوزه را بالا می‌ برند و به اخلاق نیز توجه زیادی دارند.

وی افزود: توصیه بنده این است که همه طلبه های ما که نمی توانند مجتهد شوند و حوزه باید به وعظ و خطابه هم اهمیت دهد و در یک کلام باید استعداد سنجی شود که هرکس در هر امری لیاقت دارد وارد همان عرصه شود چراکه امروز مملکت ما از نظر خطیب فقیر است، بنابراین حوزه باید زیر نظر ایشان این مشکل را حل کند و دروس هر فردی با دیگری فرق داشته باشد و دروس تخصصی خود را در کنار دروس مشترک بخواند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 4 =