قانون جنگل بر زورگویان و مستکبران دنیا حاکم است | اعتماد مردم بزرگترین سرمایه زندگی اجتماعی است

حضرت آ‌یت الله مکارم با اشاره به اهمیت پایبندی به قرارداد در اسلام، لغو یک طرفه قرارداد از سوی آمریکا را به معنای حاکم بودن قانون جنگل دانست و تأکید کرد که کشورها باید در برابر زورگویی ها بایستند.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید دوشنبه شب در بیست و ششمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با تأکید بر این که مسأله قرارداد در اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است، عنوان کرد: امیرمؤمنان در عهدنامه مالک اشتر می فرماید در جاهلیت، اسلام و همیشه قرارداد محترم است و اگر کسی با دیگری قراری داشته باشد باید به آن عمل کند، حتی قرارداد با دشمن را نمی توان برهم زد.

این مرجع تقلید با اشاره به عدم پایبندی دنیای امروز به قراردادها و تعهدات خاطرنشان کرد: متأسفانه قانون جنگل در دنیای امروز در حال حاکم شدن است، قراردادی درباره انرژی اتمی می بندند و بیش از یک سال درباره آن چانه زنی می کنند تا این که در شورای امنیت تصویب می شود و دولت ها پای آن امضا می کنند اما کسی از راه می رسد و می گوید این قرارداد را قبول ندارد و زیر آن می زند که این قانون جنگل است.

وی اضافه کرد: اسلام هزار و ۴۰۰ سال قبل فرمود اگر با دشمن هم قرارداد بسته شود باید به آن عمل کرد اما می بینیم بعد از بستن قرارداد به راحتی آن را نادیده می گیرند که این نشان می دهد سطح اخلاق در دنیا تنزل پیدا کرده است؛ اسلام اجازه چنین کاری نمی دهد و آن را حرام می داند، امروز در دنیا این زورگویی، بی منطقی و بی اخلاقی دیده می شود اما آن را تقبیح نمی کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که دولت ها باید خروج آمریکا از برجام را محکوم می کردند، گفت: مگر قرارداد در عرف بین الملل محترم نیست؟ مگر کسی می تواند طبق مسائل حقوقی حاکم بر دنیای امروز قرارداد را یک طرفه لغو کند؟ پس چرا دولت ها اعتراضی نکردند.

این مرجع تقلید در بخش دیگر سخنان خود مسأله بیمه را از مسائل مستحدثه عنوان و تأکید کرد: در اسلام اصول و قواعد مهمی وجود دارد که می تواند تمام مسائل مورد نیاز انسان را پاسخ دهد.

وی افزود: امروزه انواع بیمه ها وجود دارد که سابقا نبود، فلسفه بیمه این است که همه مردم در خسارت های یکدیگر شریک باشند تا فشار بر دوش یک نفر نباشد و انسان را از پای در آورد، ممکن است تمام زندگی فردی با آتش سوزی از بین برود و با بیمه می تواند آن را جبران کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که بیمه به معنای تقسیم کردن خسارت ها بر تمام جامعه است، اظهار داشت: اگر بیمه به صورت واقعی انجام شود هیچکس از آینده احساس خطر نمی کند و سبب جبران ضررهای انسان می شود البته در صورتی که بیمه به وظیفه خود عمل کند.

وی ادامه داد: سؤال می شود که مشروعیت بیمه چگونه قبول می شود وقتی که در سابق بیمه ای وجود نداشته است، پاسخ این است در قرآن مجید می فرماید کسانی که ایمان آورده اند باید قراردادهای خود را محترم شمرده و به آن پایبند باشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که بیمه یک قرارداد مشروع است که در آن رباخواری و ابهام وجود ندارد، ابراز داشت: در روایت مشهور وجود دارد که افراد با ایمان به قراردادهای خود وفادار هستند و بیمه یک قرارداد است که در آیه و روایت بیان شده وارد می شود و باید به آن عمل کرد.

وی با اشاره به آسیب ها و کاستی های بیمه افزود: یکی از آسیب ها این است که بیمه در گرفتن حق بیمه بسیار شجاع است اما در پرداختن امروز و فردا می کند که نادرست است، همانگونه که بیمه حق خود را سر تاریخ و ساعت می گیرد باید به موقع حق مردم را بپردازند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مشکلات ایجاد شده در زمینه بیمه های درمانی اظهار داشت: بسیاری از اطبا شکایت دارند که بیمه ها را پذیرفته اند اما ماه ها است که حق بیمه آن ها را پرداخت نکرده اند، قرارداد یکجانبه نمی شود و هر دو طرف باید متعهد باشند.

وی ادامه داد: وقتی می توانیم موفق باشیم و بیمه را که امری مشروع است درست بدانیم که طرفین به کار خود وفادار باشند، بیمه کنندگان، بیمه شوندگان و ادارات بیمه باید با دقت برنامه های خود را عمل کنند و به قراردادها پایبند باشند تا مردم اعتماد پیدا کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که بزرگترین سرمایه در زندگی اجتماعی اعتماد است، ابراز داشت: اگر این اعتماد متزلزل شود مشکل ایجاد خواهد شد، برخی هم در روند بیمه تقلب می کنند که نباید اینگونه باشد و اگر اینگونه پولی از بیمه گرفته شود حلال نخواهد بود چون خلاف قرارداد است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 13